Kong Frederik IX sidste rejse
Se generelt dette link vedr. forspand:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=18045#p18048Bl.a. heri fremgår det (vi taler DAMP) jf. Lkf. lommebog, at forreste maskine normalt er det oprindeligt beregnede lokomotiv for toget og det lokomotiv der går direkte op til stammen er forspandslokomotivet. Og så der der en masse regler vedr. beregning af togvægte og størrelser på lokomotiver. Men tråden giver en god forklaring.
Den tråd du linker til, giver nu ikke noget helt entydigt svar bortset fra at de fleste mener at kraftigste maskinen går bagest. Det nærmeste konkrete er
Holger Sørensen, Hedehusens, skriver:
Togets ordinære trækkraft skulle være forreste maskine.
hvilket så altså kun gælder med forbehold.
Tak for svaret, Steff.
Jeg har muligvis forvekslet dette med engelske forhold hvor "the pilot engine" er forreste og "the train engine" er bageste maskine.