Kong Frederik IX sidste rejse

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 26/8 2011, 15:31 (4840 dage siden) @ Steff

Se generelt dette link vedr. forspand:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=18045#p18048

Bl.a. heri fremgår det (vi taler DAMP) jf. Lkf. lommebog, at forreste maskine normalt er det oprindeligt beregnede lokomotiv for toget og det lokomotiv der går direkte op til stammen er forspandslokomotivet. Og så der der en masse regler vedr. beregning af togvægte og størrelser på lokomotiver. Men tråden giver en god forklaring.

Den tråd du linker til, giver nu ikke noget helt entydigt svar bortset fra at de fleste mener at kraftigste maskinen går bagest. Det nærmeste konkrete er

Holger Sørensen, Hedehusens, skriver:
Togets ordinære trækkraft skulle være forreste maskine.

hvilket så altså kun gælder med forbehold.

Tak for svaret, Steff.

Jeg har muligvis forvekslet dette med engelske forhold hvor "the pilot engine" er forreste og "the train engine" er bageste maskine.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak