EPOKE...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 2/2 2013, 23:10 (4317 dage siden)

Hej rødder.. :-)

Jeg kunne godt tænke mig at starte en "TRÅD" om hvorfor man vælger en given epoke, eller bare kører "blandet"

Så rødder hvilken epoke kører i, og hvorfor lige den..?

Jeg selv kører epoke 4... mere præcist fra 1. januar 1983 til 31. december 1990 DSB og OHJ, altså distrikt 1, Sjælland / Lolland-Falster

Jeg syntes at "fattigfirserne" er spændende, det vinrøde design er der stadig sammen med det "nye" rød/sorte... det giver en spraglet sammensætning.

Dan-Link med store godstog, lange internationale eksprestog med mange farver.. papegøjetog :-)

Alle diesellokomotiver er stadig aktive.. MX, MY, MZ, ME, MO, MA, MH, MT, Køf, samt nye og gamle vogne A, Ag, Af, B, Bk, BD, Bg, Bcm, WLABm og selvfølgelig mange flere..

mvh.

Jan

EPOKE...?

af henho, Ringkøbing, 2/2 2013, 23:58 (4317 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej

Jeg kører epoke 3 (eller vel rettere 3b) - fra ca 1958 til 1968 .
DSB sidebane (den skæve) med tilslutning af privatbane på Thorsø station. (Privatbanen er lidt af en tilsnigelse, for AHTJ var nedlagt inden perioden; men det giver trafik).

Årsag til perioden er,at det åbner op for en mangfoldighed af vogne og trækkraft - herunder naturligvis damplokomotiver :-D

MVH

Henrik

--
Med venlig hilsen

Henrik

EPOKE...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 3/2 2013, 12:50 (4317 dage siden) @ henho

Hej

Jeg kører epoke 3 (eller vel rettere 3b) - fra ca 1958 til 1968 .
DSB sidebane (den skæve) med tilslutning af privatbane på Thorsø station. (Privatbanen er lidt af en tilsnigelse, for AHTJ var nedlagt inden perioden; men det giver trafik).

Årsag til perioden er,at det åbner op for en mangfoldighed af vogne og trækkraft - herunder naturligvis damplokomotiver :-D

MVH

Henrik

Hej Henrik,

Hvor mange forskellige damplokomotiver var der på den tid, og der var vel også MO, MY og MX, eller hva'..?

EPOKE...?

af henho, Ringkøbing, 3/2 2013, 17:17 (4317 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej igen

En lille opremsning : C , D , E , F (alm. og 'høj'), H , N , O (i de første år), P (også i starten af perioden) , Pr , Q , R , S og T .

For mit temas vedkommende falder C , F ('høj') , O , P , S og T fra, da de ikke viste sig på den 'skæve bane' pga af dels akseltryk, dels geografien (C og S) samt andre årsager.

Hvad motor trækkraft angår er der DSB triangel-vogn (kun lejlighedsvis) , Mo og sidst i perioden Mx og Mt .

MVH

Henrik

--
Med venlig hilsen

Henrik

EPOKE...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 3/2 2013, 12:46 (4317 dage siden) @ Tommy Nilsson

De brølende tyvere - desværre skal man lave det meste selv.

Den epoke må være svær, hvorfor er du lige faldet over den..?

mvh.

Jan

EPOKE...?

af cm, 3/2 2013, 10:13 (4317 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Uden at være "nittetæller" eller "epokerytter" - så har jeg fokuseret på Ep III a.h.t. -som nævnt af en anden: den variation i trækkraft som man opnår. Dansk EpIII at forstå. Man har den fordel at udvalget i færdigmodeller er stort (både i rullende jernbane materiel samt bygninger og biler), man kan køre med både Damp og Diesel -(og benzin med den ny Triangel fra HELJAN :-P ) - man slipper for køreledninger (Ep V), hestevogne (Ep I&II) m.v. m.v. Ep IV havde også været en mulighed - og jeg indrømmer gerne, at der har sneget sig et par epIV vogne ind i materiellet (Kbs fladvogne - Rgps fladvogne - Nogle NSB- og SJ personvogne) og jeg har sågar en EpV Köf fra DB, samt en Kittel Dampftriebwagen (EpII). Men velsagtens 80 pct af mit rullende materiel er altså Ep III af ovennævnte årsager. Måske har det også haft indflydelse at jeg er opvokset i sidste halvdel af EpIII - en vis portion af nostalgi har nok gjort sig gældende i mit valg. :-)

mvh
Chr

--
[image]

EPOKE...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 3/2 2013, 12:27 (4317 dage siden) @ cm

Uden at være "nittetæller" eller "epokerytter" - så har jeg fokuseret på Ep III a.h.t. -som nævnt af en anden: den variation i trækkraft som man opnår. Dansk EpIII at forstå. Man har den fordel at udvalget i færdigmodeller er stort (både i rullende jernbane materiel samt bygninger og biler), man kan køre med både Damp og Diesel -(og benzin med den ny Triangel fra HELJAN :-P ) - man slipper for køreledninger (Ep V), hestevogne (Ep I&II) m.v. m.v. Ep IV havde også været en mulighed - og jeg indrømmer gerne, at der har sneget sig et par epIV vogne ind i materiellet (Kbs fladvogne - Rgps fladvogne - Nogle NSB- og SJ personvogne) og jeg har sågar en EpV Köf fra DB, samt en Kittel Dampftriebwagen (EpII). Men velsagtens 80 pct af mit rullende materiel er altså Ep III af ovennævnte årsager. Måske har det også haft indflydelse at jeg er opvokset i sidste halvdel af EpIII - en vis portion af nostalgi har nok gjort sig gældende i mit valg. :-)

mvh
Chr


Ja, jeg tror du har fat i noget, hvornår er man opvokset, jeg selv er fra '59 og boede i en forstad til København... men der gik jo nogle år før jeg selv kunne ta' til København og kigge på tog :-) Jeg tror måske jeg har været i København engang i 70'erne hvor jeg har set de første MZ'ere, og måske netop derfor er MZ ynglingsmaskinen for mig i dag. Jeg husker tydeligt, at det fedeste var at se en MZ med et af de dengang meget store internationale exprestog på 12-14 vogne i mange forskellige farver. :-) -og senere se MZ IV med de meget store Dan-Link godstog kører "rundt om husene"

mvh.
Jan

EPOKE...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 3/2 2013, 13:39 (4317 dage siden) @ Erik Olsen

Så rødder hvilken epoke kører i, og hvorfor lige den..?


http://www.modelbaneteknik.dk/model/stnd/hmat.htm

Hej Erik :-)

Ja, fordelingsnøgler eller procent af beholdningen har jeg også brugt i min samling, dog har jeg måtte op- eller nedjusterer den endelige beholdning, der var f.eks. mega mange Hbis og Hims, og meget få BDk og Bcm-o. Så her er fordelingsnøglen afviget lidt, hvis man f.eks. skal bruge 2 vogne af en bestemt litra til een stamme, og fordelingsnøglen siger een, så køber jeg 2 så stammen er korrekt. :-)

mvh.

Jan

EPOKE...?

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 4/2 2013, 01:00 (4316 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej

Tror som det er blevet nævnt tidligere, det for de flestes vedkommende, har en del at gøre med den tid og de tog, man er vokset op med.

Selv køre jeg epoke III fra slutningen af 50'erne til slutningen af 60'erne, og det skyldes nok dels min kærlighed til DSB's gamle vingehjul :o)og så den mangfoldighed af forskelligt materiel, som trillede rundt på sporene den gang.

For mig er der også en anden fordel ved epoke III, nemlig at vognene den gang var kortere. Og med de begrænsede pladsforhold, der er til modeljernbanen på matriklen, er toglængden begrænset til knap 1,5 m, og så ser en MX'er med 14 korte vogne ud af lidt mere, end hvis der kun er 6 moderne vogne bag på.

Men valget af tidsperiode er for mig også en hjælp til at begrænse impulsindkøbene.
Der kommer jo så sindssygt mange flotte modeller på markedet i alle epoker, og man kan jo ikke køre med det hele :-|

EPOKE...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 4/2 2013, 13:10 (4316 dage siden) @ Knarbjerg

Hej

Tror som det er blevet nævnt tidligere, det for de flestes vedkommende, har en del at gøre med den tid og de tog, man er vokset op med.

Selv køre jeg epoke III fra slutningen af 50'erne til slutningen af 60'erne, og det skyldes nok dels min kærlighed til DSB's gamle vingehjul :o)og så den mangfoldighed af forskelligt materiel, som trillede rundt på sporene den gang.

For mig er der også en anden fordel ved epoke III, nemlig at vognene den gang var kortere. Og med de begrænsede pladsforhold, der er til modeljernbanen på matriklen, er toglængden begrænset til knap 1,5 m, og så ser en MX'er med 14 korte vogne ud af lidt mere, end hvis der kun er 6 moderne vogne bag på.

Men valget af tidsperiode er for mig også en hjælp til at begrænse impulsindkøbene.
Der kommer jo så sindssygt mange flotte modeller på markedet i alle epoker, og man kan jo ikke køre med det hele :-|

Hej :-)

Ja, det med at begrænse epoken, og ha' en fordelingsnøgle eller max. procent af den givne beholdning, begrænser ens lyst til bare at købe løs, det kender jeg alt for godt. Desværre lykkes det ikke altid :-) De MZ III fra McK modeller f.eks. er sindsygt flotte, og i følge min fordelingsnøgle skulle jeg ha' 2,4 stk. af dem, men jeg fik først stoppet da jeg havde 4 :-( Samtidigt er der forskelle på om det er distrikt I eller II, det begrænser også lidt. - og der jo stadig mange vogne og loks som jeg mangler i samlingen.
Jeg har slet ikke plads til mit eget anlæg herhjemme, så jeg kører i en klub. Jeg håber at jeg inden for et par år flytter til en landejendom med et rum som er stort nok til de noget længere stammer som kørte i distrikt I i 80'erne.

mvh.

Jan

EPOKE...?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 4/2 2013, 16:18 (4316 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Jeg holder også strengt på epoke III b pga. den store alsidighed i materiellet, damp og diesel kan køre side om side.

Og med alt det materiel der er kommet og som fortsat kommer, er det nok en god ide at begrænse sig mht. årstallene, da man ellers kan købe sig meget fattig.

Skulle jeg derimod vælge frem efter det jeg husker bedst, så skulle det være epoke IV. Men jeg bryder mig ikke så meget om det meget ens og standardiserede materiel. I epoke III var der jo nærmest ikke to stykker materiel der var ens.

De nyere epoker kræver også mere plads. En IC-stamme på 7-8 blandede B-vogne fylder ret godt i landskabet. Og som det også har været nævnt, godsvognene fylder også godt.

Her får man mere pladsmæssigt med en D-maskine med blandede Q-vogne samt HD og nogen udenlandske typer.

Epoke III er den epoke med det største udbud af materiel, ligesom den svarer bedre til den plads som de fleste af os nu engang har/får til rådighed.

Mvh
Claus

EPOKE...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 4/2 2013, 17:00 (4316 dage siden) @ Claus E. Hansen

Jeg holder også strengt på epoke III b pga. den store alsidighed i materiellet, damp og diesel kan køre side om side.

Og med alt det materiel der er kommet og som fortsat kommer, er det nok en god ide at begrænse sig mht. årstallene, da man ellers kan købe sig meget fattig.

Skulle jeg derimod vælge frem efter det jeg husker bedst, så skulle det være epoke IV. Men jeg bryder mig ikke så meget om det meget ens og standardiserede materiel. I epoke III var der jo nærmest ikke to stykker materiel der var ens.

De nyere epoker kræver også mere plads. En IC-stamme på 7-8 blandede B-vogne fylder ret godt i landskabet. Og som det også har været nævnt, godsvognene fylder også godt.

Her får man mere pladsmæssigt med en D-maskine med blandede Q-vogne samt HD og nogen udenlandske typer.

Epoke III er den epoke med det største udbud af materiel, ligesom den svarer bedre til den plads som de fleste af os nu engang har/får til rådighed.

Mvh
Claus

Hej Claus :-)

Ja, det med pladsen kan sagtens blive et problem, jeg så jo helst at mine kommende hovedstationer har en perronlængde på ca. 3,5 m - og at Ic-togene er på 8-10 vogne :-)

EPOKE...?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 4/2 2013, 22:06 (4315 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

... jeg så jo helst at mine kommende hovedstationer har en perronlængde på ca. 3,5 m

Kun 3,5 m? Du må køre i skala N.

EPOKE...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 4/2 2013, 22:15 (4315 dage siden) @ Erik Olsen

... jeg så jo helst at mine kommende hovedstationer har en perronlængde på ca. 3,5 m

Kun 3,5 m? Du må køre i skala N.

:-)

3,5 m giver lige plads til et 12 vogns internationalt eksprestog, mellemstationer hvor kun regionaltog stopper, skal ha' en perronlængde på ca. 2,5 m.

Så er der jo skiftespor 2 til 2,5 m før og efter stationen, hvilket jo giver nogle godsspor på 6,5 til 8 m - lange nok til laange Dan-Link godstog :-)

mvh.

Jan

EPOKE...?

af cm, 4/2 2013, 20:03 (4315 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

-nå ja ... jeg skulle måske nævne, at jeg har to MJ-venner, der har hver sin tilgang til MJ-Epoker. Den ene er hvad jeg vil beskrive som "Epoke-immun" - han har ganske enkelt næsten ALT, og sætter det på banen som han lige har lyst til - alt fra Ep II til Ep VI - tysk/ canadisk / us amerikansk og dansk. Men han er dog bevidst om Epokerne.

Den anden makker er, hvad jeg vil kalde "Epoke-mongol" - han kører gladeligt rundt med MA (EpIV) koblet med startsættets HARIBO-vogn - krydsende med en N-maskine med CL-vogne hægtet på samt en tysk "donnerbüchse"

Jeg kan på ingen måde påstå, at de har mindre glæde ved MJ end jeg har... tværtom.

:-)

mvh
Chr

--
[image]

EPOKE...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 4/2 2013, 21:02 (4315 dage siden) @ cm

-nå ja ... jeg skulle måske nævne, at jeg har to MJ-venner, der har hver sin tilgang til MJ-Epoker. Den ene er hvad jeg vil beskrive som "Epoke-immun" - han har ganske enkelt næsten ALT, og sætter det på banen som han lige har lyst til - alt fra Ep II til Ep VI - tysk/ canadisk / us amerikansk og dansk. Men han er dog bevidst om Epokerne.

Den anden makker er, hvad jeg vil kalde "Epoke-mongol" - han kører gladeligt rundt med MA (EpIV) koblet med startsættets HARIBO-vogn - krydsende med en N-maskine med CL-vogne hægtet på samt en tysk "donnerbüchse"

Jeg kan på ingen måde påstå, at de har mindre glæde ved MJ end jeg har... tværtom.

:-)

mvh
Chr

Hej :-)

Ja, for mit vedkommende, er jeg meget striks m.h.t. epoken. Det rullende materiel skal ha' kørt på Sjælland-Lolland/Falster i perioden 1. januar 1983 til 31. december 1990.
Men jeg kender også en som kører med det som han syntes er pænt, f.eks. en amerikansk F7 med et langt amerikansk godstog møder en dansk MZ med Ic tog. Men han er meget glad for sit tog og ved alt om epoker, både i Danmark og i udlandet. Han har også tyske, franske og svendske tog i samlingen og et par lande til :-)

For mig skal det være de rigtige numre, f.eks. har jeg ingen MZ serie I, da de kørte i Jylland/Fyn. - og kun de numre af MY, MX og MZ som rent faktisk kørte på Sjælland i den givne periode kommer med i samlingen.

Men der er ingen rigtig eller forkert måde at dyrke hobbyen på, bare man selv er GLAD for det :-)

mvh.

Jan

EPOKE...?

af jhcn, Lystrup/Århus, 5/2 2013, 12:18 (4315 dage siden) @ cm

-nå ja ... jeg skulle måske nævne, at jeg har to MJ-venner, der har hver sin tilgang til MJ-Epoker. Den ene er hvad jeg vil beskrive som "Epoke-immun" - han har ganske enkelt næsten ALT, og sætter det på banen som han lige har lyst til - alt fra Ep II til Ep VI - tysk/ canadisk / us amerikansk og dansk. Men han er dog bevidst om Epokerne.

Den anden makker er, hvad jeg vil kalde "Epoke-mongol" - han kører gladeligt rundt med MA (EpIV) koblet med startsættets HARIBO-vogn - krydsende med en N-maskine med CL-vogne hægtet på samt en tysk "donnerbüchse"

Jeg kan på ingen måde påstå, at de har mindre glæde ved MJ end jeg har... tværtom.

:-)

mvh
Chr

Sjovt indlæg, dejlig at læse! Jeg er nok selv noget immun og til tider mongol, men har det sjovt. Jeg er vokset op med røde IC-tog, så det er det mest rigtige for mig, men det forhindrer mig ikke i at lade min "veteran-afdelinger" lufte deres ældre ting. Oprangering er ikke spot-on, og der kommer altså også en tysk BR216 i blå/beige forbi med tilsvarende farve på Am, Bm og Dm vognene.... Jeg synes nemlig det er flot.
Stor respekt til jer der kan sætte tingene helt korrekt op, og endnu større respekt til jer hvis I vil lade en immun-mongol som mig lege videre :-)

--
Henrik

EPOKE...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 5/2 2013, 15:24 (4315 dage siden) @ jhcn

-nå ja ... jeg skulle måske nævne, at jeg har to MJ-venner, der har hver sin tilgang til MJ-Epoker. Den ene er hvad jeg vil beskrive som "Epoke-immun" - han har ganske enkelt næsten ALT, og sætter det på banen som han lige har lyst til - alt fra Ep II til Ep VI - tysk/ canadisk / us amerikansk og dansk. Men han er dog bevidst om Epokerne.

Den anden makker er, hvad jeg vil kalde "Epoke-mongol" - han kører gladeligt rundt med MA (EpIV) koblet med startsættets HARIBO-vogn - krydsende med en N-maskine med CL-vogne hægtet på samt en tysk "donnerbüchse"

Jeg kan på ingen måde påstå, at de har mindre glæde ved MJ end jeg har... tværtom.

:-)

mvh
Chr


Sjovt indlæg, dejlig at læse! Jeg er nok selv noget immun og til tider mongol, men har det sjovt. Jeg er vokset op med røde IC-tog, så det er det mest rigtige for mig, men det forhindrer mig ikke i at lade min "veteran-afdelinger" lufte deres ældre ting. Oprangering er ikke spot-on, og der kommer altså også en tysk BR216 i blå/beige forbi med tilsvarende farve på Am, Bm og Dm vognene.... Jeg synes nemlig det er flot.
Stor respekt til jer der kan sætte tingene helt korrekt op, og endnu større respekt til jer hvis I vil lade en immun-mongol som mig lege videre :-)

:-) :-)

Selvfølge skal man kører med det materiel som gør en glad :-)
som jeg nævnte tidligere er der ingen forkert eller rigtig måde at dyrke hobbyen på :-)
- men for mig, vil jeg prøve at gøre det så rigtigt som muligt inden for min epoke på de 8 år.
Og alene det at finde ud af hvad der har kørt og hvor, har været en rejse i sig selv.
Jeg vil dog ikke udelukke, at jeg på et senere tidspunkt kunne finde på at lade et par tyske lokomotiver kører ind i samlingen... måske, men først skal min 8 års epoke være færdig.

EPOKE...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 5/2 2013, 18:54 (4315 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej igen..igen :-)

Når jeg på et tidspunkt får mit eget anlæg, og når jeg nu kører med den epoke som jeg gør, så kan jeg jo ikke undgå at skulle ha' litra EA og dermed luftledning. I min epoke var der kommet strøm på strækningen fra Helsingør til Roskilde. De første 10 EA'er var leveret, så der planlagt en 3-4 stykker i nummerserien 3001-3010.

- og her kunne det tænkes at et par tyske ellokomotover kunne gæsteoptræde i forspand med et langt godstog :-)

EPOKE...?

af Jens, 5/2 2013, 19:58 (4314 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Min foretrukne epoke er IIIb, hvor de fleste store damplokomotiver (S, E, R, H, Pr, P, N osv.) og en stor del af de lidt mindre typer (D, C, K, F osv.) stadig kørte, de lange brune stålvogne som fx. A og B var ved at have deres indtog, men samtidig kunne ældre personvogne med vognkasser af træ stadigt ses i driften.
Der var mange Forskelligheder indenfor motorvogne, MO var der masser af, MP'erne kørte stadig, mens MS og MA begge kunne ses anvendt. På privatbanerne fandtes mindre diesellokomotiver som ex. Marcipanbrød og Firkantede, men ellers også Frichs' "Trædies'ler" fra 20'erne samt en broget mængde Triangelmotorvogne og skinnebusser.

Normalt når jeg kører med mit modeltog, er jeg meget striks med at epoken bliver overholdt, og at det modeltog der er på anlægget har kørt nogenlunde samtidig (bortset fra alle de evindelige godsvogne jeg ikke har styr på, men fair nok - jeg er alligevel kun 16...), da jeg ser modelbanen som en måde at gøre sig selv bevidst om tidligere tider på, deraf et meget væsentligt stykke Danmarkshistorie, da Danmark uden tvivl ikke var blevet til det er i dag uden jernbanen.
Af og til går der alligevel lidt leg i den, da jeg har en stor passion for de store tyske damplokomotiver (som jeg endnu ikke selv ejer et eneste af, men det kender jeg folk der gør). Derfor hiver jeg af og til en tysk damper foran en stamme danske vogne, blot fordi lysten er der.

Når alt kommer til alt, er jeg allermest til damp, og derfor siger det mig i virkeligheden mere at skovle kul på virkelighedens damplokomotiver og rode med gammelt jern end at sidde hjemme i kælderen og bygge modeltog, selvom det til tyder kan være enormt hyggeligt at gå og bygge detaljer på sit anlæg, blot for at skabe noget liv på det... :-D

Med venlig hilsen
Jens

EPOKE...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 5/2 2013, 20:15 (4314 dage siden) @ Jens

Hej Jens :-)

Fedt, at du som en ung gut er faldet over epoke III, det hører man ikke så tit :-)

Hvor meget plads råder du over..? og er anlægget fra et bestemt sted i Danmark eller...?

mvh.

Jan

EPOKE...?

af Jens, 5/2 2013, 20:22 (4314 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Jeg har for tiden ikke plads herhjemme til andet end mine moduler, som for iøvrigt er 3-skinne, men jeg bygger lidt sammen med nogen jævnaldrende venner i en af deres kældre, hvor vi har godt 25 kvm anlæg at boltre os på.

Hvis det kan have interesse, kan der ses lidt billeder her hvis man scroller lidt nedad hvor der er link til et picasa-album: http://modelbanebanden.wordpress.com/

For underholdningens skyld, skal det bemærkes at det hele er bygget af folk som alle er under i skrivende stund er under 17...

Med venlig hilsen
Jens

EPOKE...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 5/2 2013, 21:23 (4314 dage siden) @ Jens

Jeg har for tiden ikke plads herhjemme til andet end mine moduler, som for iøvrigt er 3-skinne, men jeg bygger lidt sammen med nogen jævnaldrende venner i en af deres kældre, hvor vi har godt 25 kvm anlæg at boltre os på.

Hvis det kan have interesse, kan der ses lidt billeder her hvis man scroller lidt nedad hvor der er link til et picasa-album: http://modelbanebanden.wordpress.com/

For underholdningens skyld, skal det bemærkes at det hele er bygget af folk som alle er under i skrivende stund er under 17...

Med venlig hilsen

Jens

Hej igen Jens :-)

Det er sku' fedt at se hvor langt i er kommet, det ser rigtig lovende ud.

Det er sku' også fedt, at unge mennesker kører hobbyen videre :-) de fleste jeg kender i hobbyen er 50+

Godt gået

mvh.

Jan

EPOKE...?

af Daniel Zøllner, 6/2 2013, 11:11 (4314 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Jan (og Jens gamle guttermand)

Jeg samler vildt forskellige epoker både dansk, tysk, og svensk samt en enkelt østriger, jeg er helt skudt i EpokeModellers Skinnebusser (har 14 stk)
og er i gang med et dansk anlæg

Her lidt billeder

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]


Mvh Daniel

P.s jeg er 23

EPOKE...?

af h087 ⌂, bagsværd, 6/2 2013, 13:03 (4314 dage siden) @ Daniel Zøllner

Hej

tænkte at det var noget af interesse
jeg er selv inkarneret epoke 3 kører - men tager udgangspunkt i de originale tjenestekøreplaner, togplaner mm og tilpasser det. Min specielle banetema er Vensysselbanen og når den engang kommer op at stå, vil den meget nøje følge køreplanen, dvs at de tog der kører er de tog og materiel der står i kørerplanen og togplanen 6, forløbig er sværpunktet 1953 - 1961.

men tænkte at mht til sporplaner, at der kunne være interesse her at hente

http://rundremisen.dk/forum/index.php

her vil der og er lagt mange sporplaner, tjenneste, togplaner mm på

betinger dog for at skrive, åbne og downloade arkivet/forummet at man tilmelder og registrerer sig

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

EPOKE...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 6/2 2013, 20:47 (4313 dage siden) @ h087

Hej

tænkte at det var noget af interesse
jeg er selv inkarneret epoke 3 kører - men tager udgangspunkt i de originale tjenestekøreplaner, togplaner mm og tilpasser det. Min specielle banetema er Vensysselbanen og når den engang kommer op at stå, vil den meget nøje følge køreplanen, dvs at de tog der kører er de tog og materiel der står i kørerplanen og togplanen 6, forløbig er sværpunktet 1953 - 1961.

men tænkte at mht til sporplaner, at der kunne være interesse her at hente

http://rundremisen.dk/forum/index.php

her vil der og er lagt mange sporplaner, tjenneste, togplaner mm på

betinger dog for at skrive, åbne og downloade arkivet/forummet at man tilmelder og registrerer sig

mvh
henning h087

Hej Henning..

Lyder spændende med at følge de originale tjeneste planer :-)

mvh.

Jan

EPOKE...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 6/2 2013, 19:59 (4313 dage siden) @ Daniel Zøllner

Hej Daniel :-)

De er nu også flotte de skinnebusser :-) Desværre passer de ikke rigtigt til min epoke... Da jeg også har OHJ i samlingen, så skal jeg ha' nogle Y-tog fra OHJ.. 2-3 sæt tænker jeg.. men indtil videre er der vist kun byggesæt at få :-(

mvh.

Jan

EPOKE...

af Allan ⌂ @, Nærum, 18/12 2014, 16:28 (3634 dage siden) @ Daniel Zøllner

Hej Daniel
Har du en sporplan for din bane kan udfra din fotos at du har det en kældre
Er selv ved at byg i bane op i kældren mvh Allan

EPOKE...?

af cm, 6/2 2013, 14:28 (4314 dage siden) @ Jens

Hej Jens!
Kan det passe, at der kommer en artikel om Jeres klub i "Spor og Baner" No 7?
mvh
Chr

--
[image]

EPOKE...?

af Jens, 6/2 2013, 16:09 (4314 dage siden) @ cm

Hej Chr

Det er rigtigt at vi blev interviewet af Flemming Søborg i efteråret, og de udmeldinger vi senest har fået lød på, at artiklen ville blive bragt i nr. 7.

Så ja, det kan sagtens passe ;-)

Med venlig hilsen
Jens

EPOKE...?

af Magnumenforce, 17/2 2013, 22:15 (4302 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej alle sammen på tråden

Jeg kan se at der er mange som vælger epoke IIIb, og jeg kan også forstå jer. Jeg kan også li´ IIIb, men lige nu har jeg lige så meget V og IV som III, så pt. så jeg er det jeg vil kalde "Epoke-død".

MEN jeg har (som garanteret alle jer andre) planer om mit drømme anlæg, og der har jeg så en plan om at have den i 2 dele hvor en del af anlægget er en mellem-ting af IIIb og tidsneutralt, med en mindre dansk by med både statsbane og privatbane og bag ved byen er der en venderadius. Byen og radiussen er sammensluttet til en bro og på den anden side af broen ligger der en større tysk by i Epoke IVc, hvor der både en rundremise og en "kasse remise"(kan ikke huske hvad sådan en hedder, sådan en med skydebro og en af disse: http://www.modeltog.dk/catalog/product_info.php?cPath=230_260_438&products_id=7999 ). Byen har så også industri som er kunder hos jernbanen, fx havnen, en fragt central og andet. Der er også selvfølgelig også en en-vejs banegård, med spor nok til IC og internationale togsæt.

Grunden til at den "gamle" del skal være tidsneutralt, er at et godstog med en rød og sort MY med container-vogn ikke vil se dumt ud og det samme modsat, hvor et mindre tog stamme med en D-maskine og nogle passagervogne(CU, CRM, EH) vil bare ligne et veterantog i den "nye" del af anlæget

Måske lidt for ambitiøs et projekt, men om nogle (30) år så har jeg nok min drøm opfyldt. Dog er der andre projekter som også vil tage min tid(og penge), som fx. en mindre GWR anlæg, en "coffee table project" med skala T tog i rigtig Japan/Kina Metropolis Skyskraber stil, og så alle mine andre hobby´er.

MVH Torbjørn.

--
[image][image]

EPOKE...?

af Per Andersen, 19/12 2014, 10:32 (3633 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hejsa
For mit vedkommende er interessen stor for epoke 2-4.
Men det kan til tider være "besværlig" når man er N`er.
Er medlem af en N klub hvor der bygges så der kan køres med DRG - DR - DB - DSB - BR inden-/udenlandske privatbaner. Og her er der jo ufattelige muligheder i epoke 2-4.
Jeg sammler på tog jeg har set eller selv har kørt med. Det være sig dansk IC (A og B vogne), MA, MO og lynnetter. Udenlands jo NORDPILEN - NEPTUN - ØSTERSØEKSPRES.
På det udenlandske materiale er DB overrepræsenteret. Bøgerne Tog via.... hjælper godt til på min materiale side.
Men alt i den rigtige epoke.

EPOKE...?

af nktog, 19/12 2014, 18:11 (3633 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej

Jeg har valgt kombimodellen - en del af anlægget er moderne (V-VI), hvor jeg kan putte alt det nye på som f.eks. Rocos ICE - den anden del, er 1982.
Jeg valgte 1982 fordi det dels skal være fra en tid, jeg selv kan huske - jeg stod som knægt tit på Bruunsbro i Århus og kiggede på togene sidst i 70'erne og begyndelsen af 80'erne, og så kiggede jeg på hvornår der i den periode så ud til at være mest variation, og i 82 var prototypelynet kommet, MO eksisterede stadigvæk og der var stadig nogle få gamle vinrøde lokomotiver og vogne i drift.
Havde jeg været lidt ældre havde jeg nok valgt 1972 ud fra samme logik. Selvom der ikke længere var damp i plandrift var de ikke alle udrangerede endnu. Det samme gjaldt det gamle lyntog mens designmalingen blev præsenteret det år.
Hvis jeg var ligeglad med designmalingen havde jeg valgt et par år før, så der var plandamp og MK/FK på sporet.

mvh
Niels Kristiansen

EPOKE...?

af ME 1536, 19/12 2014, 20:20 (3632 dage siden) @ nktog

Hej,
jeg har næsten de samme som Niels. Det moderne (V og VI) med ME ICE-TD og Hectorrail.
Nu også DB-MZ. Normalt har jeg flere maskiner fra epoke III. Fra DB har jeg kun
VT11.5 og en BR 01.
Jeg er ikke engang dansker, men hvorfor jeg kør kun dansk. Måske jeg kørte meget i 60erne med tog fra Slesvig til Ikast.
Hilsen og glædelige jul og godt nytår
Dieter

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak