Triangel fra Heljan
... nogen tidligere erfaringer/vurderinger...?
... nogen tidligere erfaringer/vurderinger...?
Lidt kan findes her: http://sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/generelt/trianglen
Jeg har skrevet lidt her Triangler fra Heljan.
--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK
Hej
Hentede min ME'er hos Finn i går, og det er et 100 procents pletskud fra Heljan.
Fine køreegenskaber og trækkraft. (Trækkraft sikkert pga træk på begge aksler).
Fantastisk udseende med filigrane detaljer.
Og så synes jeg, de forud-indstillede værdier i dekoderen er lavet med heldig hånd
MVH
Henrik
--
Med venlig hilsen
Henrik
Okay. Jeg har gjort samme observans med TRIANGEL fra HELJAN. Dog slår den en lille gnist af og til - ved gennemkørsel af de slanke sporskifter. Jeg kører Märklin 3-skinne.(C-skinne) Min model er MF 643, og jeg er imponeret over detailleringen. En fin lille maskine - der dog kræver drejeskive i begge ender af anlægget. Jeg har endnu ingen erfaringer med dens opførsel i stigninger
Ros skal HELJAN også have for at levere i æske a'la' HOBBYTRADE / MÄRKLIN. Den er dermed godt transportbeskyttet og kan velsagtens tåle flere "op- og nedpakninger" af samme årsag.Endvidere har HELJAN denne gang vedlagt et lidt mere interessant bilag vedrørende dekoderen - end man er vant med -fra den kant.
Der medfølger banerømmer (kofanger) -som jeg dog ikke har monteret endnu. Dertil et sæt af de sædvanlige bøjlekoblinger som standard - disse er dog lykkeligvis ikke monteret ved leveringen.Der er træk på begge aksler - og derfor ingen hæfteringe.
Maskinen arbejder med en ganske vag "brummen" - ved højere fart - og så godt som lydløst ved lavere fart. Og som du siger: Dekoderen er tilpasset TRIANGLEN's adstadige tempo - og jeg synes ikke umiddelbart at CV-værdierne for fartreguleringen bør ændres.
Jeg er absolut tilfreds med klenodiet og fryder mig ved dens fremtoning på anlægget!
mvh
-og glædelig jul til alle herinde
Chr
--
Tak for alle input... der er jo nok ingen vej udenom. Og man skal vel næsten have to, så de kan køre ryg mod ryg...
Og man skal vel næsten have to, så de kan køre ryg mod ryg...
Når/hvis HELJAN kommer i gang med en produktion af privatbaneudgaverne (hvad de jo nok gør - DSB-udgaverne går vist som varmt brød), vil der blive plads til endnu flere på anlægget. LNJ- og SNNB-udgaverne ligger jo lige for
--
Svend
SNNB, ja tak!
Bjarne
SNNB, ja tak!
Bjarne
Så er vi flere der stemmer på den - mindst to
SNNB M 5, Nf omkring 1958 ©arkiv SBJ
--
Svend
SNNB, ja tak!
Bjarne
Så er vi flere der stemmer på den - mindst to
Og mindst en imod.... Vi vil ha jyske modeller. Aalborg-banerne f.eks.
Godt nytår!
Min ville så kunne vendes her:
Bjarne
Vi vil ha jyske modeller. Aalborg-banerne f.eks.
Hvad med denne hvor du næsten er på hjemmebane (VaGJ udgaven)?
--
Svend
Vi vil ha jyske modeller. Aalborg-banerne f.eks.
Hvad med denne hvor du næsten er på hjemmebane (VaGJ udgaven)?
Fint med mig... aftaler du med Heljan?
Godt nytår...!
Hej Jens
Aftaler og aftaler .... men jeg kan da vise et par foto af MC 651 på VaGJ og det gør jeg på det jernbanehistoriske forum. OM Heljan så lader sig inspirere, må tiden vise
--
Svend
Fin lille skive. Hvilket fabrikat og model er det?
http://www.hapo-bahn.de/ broen (som endnu ikke har fået "pyntet" monteret) er 13 cm lang, hvilket ca. svarer til en 12-meter skive.
Bjarne
Så med lidt god vilje, kan man akkurat vende en D-maskine her?
Nej, D-maskinen er knap 16 meter lang, så det meste af tenderen rager udenfor. Men HAPO har jo drejeskiver i alle mulige udgaver, også i en længde, der passer til en D-maskine.
Den viste endestation skulle meget gerne ende med at blive en (spejlvendt) lettere skrabet og forkortet model af Stubbekøbing station. Jeg kunne ikke umiddelbart finde oplysninger (på bl.a. EVPs hjemmeside)om skivens længde, så jeg brugte SNNB 7 som udgangspunkt, og den var knap 12 meter lang.
Bjarne
Det er rigtigt, men det er jo hjulafstanden, der er betydende - den er vist 12,5 m, hvis jeg husker rigtigt. Tænkte, der måske liiige var plads og derfor, du havde valgt denne skive?
Har kigget lidt Hapo - hvis det skal være til en D-maskine, så er dette vist det bedste bud: http://www.hapo-bahn.de/0000009167082b209/025c85982a1001d15/025c859e280f9b007/index.html
Det er en 13 m skive, der godt kan gå for en dansk, men mener vi i Danmark ikke havde 13 m skiver, men derimod 14? + nogle yderligere størrelser...
I model spænder hjulene over ca. 14,5 cm og så har hobbytrade vist givet den et par ekstra mm ekstra i afstanden mellem tender og maskine, men det var heller ikke derfor, jag valgte længden på drejeskiven. Jeg forventer ikke at se en D-maskine her, og hvis en skulle forvilde sig, må den køre med tenderen forrest i returløbet.
Den længste dampmaskine bliver HV 3 i form af en modificeret T9 fra Fleischmann. Og der er plads til SNNB M5!
Bjarne
Plus minus en centimeter eller to går jo nok, Heljans drejeskive holder jo heller ikke et præcist "dansk" mål.
Bjarne
Som det også foregik IRL.
Det lyder ellers som et spændende projekt
Det er rigtigt.
Nej Heljans er vist blot deres amerikanske skive, men med en fordansket bro
Hej Skott!
Nu skal vi vist passe på, at vi ikke får stjålet de andres tråd om den nye Heljan-vogn! Har vi mere, må vi hellere starte en ny tråd!
Bjarne
Orientekspressen
Pris 250 kr.