tyske damplokomotiver i DK?

af jonas, 4/12 2012, 13:16 (4378 dage siden)

hej, er der nogen som har en database / side over hvilke tyske damploks som har været i DK, både under krigen og efter "på besøg" ved grænsen m.v.?

kunne være rart at vide om f.eks. BR 24 og andre har været...

på forhånd tak

tyske damplokomotiver i DK?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 4/12 2012, 16:26 (4378 dage siden) @ jonas

Kig i bøgerne;

"Roer på skinner" udgivet af bane bøger

samt "DSB litra T og N" (herunder tyske krigslokomotiver i DK).

Mvh
Claus

tyske damplokomotiver i DK?

af jonas, 4/12 2012, 16:47 (4378 dage siden) @ Claus E. Hansen

tak for kilden, men jeg søger noget gratis... online :-)

tyske damplokomotiver i DK?

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 4/12 2012, 17:25 (4378 dage siden) @ jonas

tak for kilden, men jeg søger noget gratis... online :-)

Begge bøger kan lånes gratis på biblioteket.
Der er også denne tråd i Jernbanen.dk´s forum.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

tyske damplokomotiver i DK?

af UTJ, 9/12 2012, 12:02 (4373 dage siden) @ jonas

hej, er der nogen som har en database / side over hvilke tyske damploks som har været i DK, både under krigen og efter "på besøg" ved grænsen m.v.?

kunne være rart at vide om f.eks. BR 24 og andre har været...

på forhånd tak

Som andre har svaret, så er det ganske velbeskrevet, men i Tommys oversigt over DSB-damplok mangler faktisk mindst to T-lok, der med deres tyske nummer kørte rundt i Jylland i 1945-47 med tysk nummer og formentlig også dansk skorstensbånd. En ganske sjov kombination. Se fx her

[image]

tyske damplokomotiver i DK?

af Steff, 9/12 2012, 12:56 (4373 dage siden) @ UTJ

Go´middag UTJ.

Helt enige i at der er masser af kildemateriale tilrådighed og at man nok bør anskaffe sig bl.a. de nævnte bøger, hvis man ønsker at vide mere om emnet. Så kan man jo selv fremstille det kildemateriale man selv søger og ligge det ud til hjælp;-) for andre.

Hvad der derimod ikke står i det nævnte kildemateriale er:

Kilometeropgørelserne for anvendelse i DSB regí:

BR 38 2625 viser, at den kørte fra december 1945 og frem til juli 1946, ialt 3499 km.
BR 38 2126 haves ingen kilometeropgørelse, men den har kørt Aarhus – Aalborg – Aarhus i flere tilfælde, allerede fra november måned 1945 og frem til sommer 1946.
BR 38 2877 var stærkt reparabel og derfor ikke anvendt.

Vedr. stationeringer mv, se "Årsskrift for Danmarks jernbanemuseums venner", oversigt over damp- og motormateriellets stationering udarbejdet af Inge-Lise og Erik Hellesen


Fortsat god dag.

Steff

NB: Ingen BR 24 i DK, for lille maskine og derved ubruglig til de ønskede opgaver.

tyske damplokomotiver i DK?

af Steff, 9/12 2012, 16:06 (4373 dage siden) @ jonas

Go´eftermiddag Jonas!

Det er nu ikke længden af lokomotivet der er afgørende, men størrelsen på kedlen (hvor mange kg. damp kan den producere), kedeltryk, cylinderstørrelse, slag og hjuldiameter, der er afgørende.
Når disse ting bliver sat i det rette forhold (en matematisk formel) udregnes det indicerede antal HK (kan så omregnes til Kw). Det giver så muligheden for, sammen med metervægt, adhæsionsvægt, stigninger og fald på en strækning, at udregne en "Trækketabel" for lokomotivet. Først hér kan du se forskellen (sammenligne) med hvad et lokomotiv kan fremføre af togkategorier på en given strækning.
Og da DSB havde nok af lokomotiver for denne befordring (som en BR 24), var det ikke nødvendigt med tyske lokomotiver. Det der efterspurgtes var lokomotiver for hovedbanerne, hovedsageligt gods. BR 38 var kun interessant en kort periode som supplement for DSB litra R.
Men, prøv selv - kan forstå at du er PC orienteret - at google f. eks på Wiki "DB BR 24" og sammenlign med "DB BR 38". Hurtigt kan du se de store forskelle, TRODS en "næsten" samme længde.

MEN, MEN, MEN, undskyld udtrykket, "legen" på din egen modeljernbane er DIN og hvis du vil anvende en BR 24 som en tysk maskine under besættelsen i Danmark er det vel OK!

Nå, ja, den viste BR 38 (dit link) med den viste type tender er en efterkrigstidsmaskine, hvor tenderen stammede fra BR 52 (Wannentender).

tyske damplokomotiver i DK?

af h087 ⌂, bagsværd, 9/12 2012, 20:23 (4372 dage siden) @ jonas

hej

sådan cirka en D maskine ;-)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

tyske damplokomotiver i DK?

af jonas, 10/12 2012, 15:44 (4372 dage siden) @ h087

tak :-)

tyske damplokomotiver i DK?

af bygger01, 10/12 2012, 17:25 (4372 dage siden) @ Steff

Til Steff

Har tænkt lidt over Dit svar om BR 24 ........

Lidt med henvisning til et indlæg på Sporskiftet om vores uddøende hobby, så synes jeg, at Du burde have svaret lidt mindre "direkte"

Fra en anden Steff fra Herning

tyske damplokomotiver i DK?

af Steff, 10/12 2012, 20:04 (4371 dage siden) @ bygger01
redigeret af Steff, 10/12 2012, 20:08

Go´aften til Steff fra Herning!

Øhhh, dér må du nok lige hjælpe mig lidt, for jeg er ikke helt med, bl.a. m.h.t. ordet "direkte".
Jeg mener at skrive det rent tekniske "mumbo jumbo" m.h.t. udregninger o.s.v., altså den alvorlige del m.h.t. at gennemføre en sammenligning. Det er altså alt andet end længden på lokomotivet.
DEREFTER skriver jeg om vores "allesammens leg", for det er vel det vi gør, i voksenverdenen hedder det vel ofte bare "hobby", ikke sandt?
Og netop - som også en anden bekræfter - kan vi gøre lige det vi har lyst til. Om det så er "modelkorrekt" i forhold alle mulige og umulige (og tit af andre opstillede) parameter, er vel fuldstændigt ligemeget, ik´? Vi/jeg opstiller vores egne parametre.
Altså, alle kan dyrke hobbyen på deres måde hjemme uden hensyntagen til hvad andre mener og gør. DET er da pragtfuldt, synes jeg. Og kører der så en BR 24 eller andet rundt på vores "krigs modeljernbane", hvad så?
Men når jeg er i den "alvorlige" del m.h.t. udregninger, kommer så også det historisk korrekte ind. Og hér har der altså ikke været nogen BR 24, hverken under eller efter krigen. Derimod tit BR 38 (ofte med "Wannentender") lige over grænsen til Padborg i 1950´erne og 1960´erne.
Kender ikke til hvad der er skrevet i det andet forum du nævner, bruger det ikke, prøver at holde mig til de tre fora under "jernbanen".

Håber det gav svar på det, jeg mente at have skrevet. Hvis ikke, vil jeg da selvfølgelig gerne uddybe:-) .

Ønsker dig en forhåbentlig fortsat god aften

Steff

tyske damplokomotiver i DK?

af bygger01, 10/12 2012, 22:47 (4371 dage siden) @ Steff

God aften Steff

Det var det, jeg mener:

MEN, MEN, MEN, undskyld udtrykket, "legen" på din egen modeljernbane er DIN og hvis du vil anvende en BR 24 som en tysk maskine under besættelsen i Danmark er det vel OK!

Jeg synes, at det lidt for skolemester agtig .......


Steff fra Herning

PS Hvor kommer Dit Steff fra / mit stammer fra Steffensen ..

tyske damplokomotiver i DK?

af Steff, 11/12 2012, 08:22 (4371 dage siden) @ bygger01

Go´morn Steff fra Herning!

Det er nu min måde at skrive på og derfor ikke ment som skolemesteragtig. Navnet, ja, vel den naturlige udledning af Steffen siden jeg har kunne stå (ved en Steff pølsevogn) op;-)

Go´ da´ i Herning (og resten sæ´ følig)

Steff

tyske damplokomotiver i DK?

af jonas, 11/12 2012, 21:37 (4370 dage siden) @ Steff

det er helt fint at være direkte og tale lige ud af posen, jeg går såmænd ikke super meget op i om det nu er helt korrekt eller ej, jeg har også tyske modelhuse osv. modeltog er jo bare legetøj/en del af ens fantasi - så det var nu mere bare 'sjov viden'.

tyske damplokomotiver i DK?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 9/12 2012, 18:03 (4373 dage siden) @ jonas

Nu er det jo sådannne at man selv bestemmer hjemme på sin egen modeljernbane, i modsætning til i klubben. Der er jo ikke noget til hinder for at fx en BR 23 kommer på "gæstevisit".

I bogen "Roer på skinner", er der et foto med en BR 50´er, der henter roevogne i Padborg, der er blevet trukket med MY. Der er et andet foto med en anden 50´er der har hentet roevogne i Tønder. Det er i øvrigt en helt fantastisk bog, der stadigvæk kan fås fx her;

http://www.saxo.com/dk/roer-paa-skinner_john-poulsen_indbundet_9788791434174?kb=1&g...

Mvh
Claus

tyske damplokomotiver i DK?

af Bjarne Knidsen @, 30/12 2012, 17:52 (4352 dage siden) @ jonas

Indledningsvis kan jeg sige dig at der "officlet" ikke findes nogen database over det du søger. Heller ikke i Tyskland.
Flere gode Forumvenner og "bekendte" har med stor omhu udarbejde div. lister og statistikker med supplerende oplysninger og materialet. I bund og grund et meget sobort stykke arbejde fra de enkelte.
Under krigen blev der ikke ført en "overordnet" plan for de tyske lokomotiver. End ikke ved Distrikterne. Det var lagt ud til de enkelte maskindepoter.
Det nærmeste mig bekendt der blev ført overordnet var "Lokgestellung für Sonderleistungen". Mig bekendt er der kun et eksemplar bevaret for de sidste måneder af krigen for Jylland/Fyn. Jeg har den i kopi.
Må tilstå at hovedparten af det i omløb værende materiale er udarbejdet på grundlag af Orginalmateriale der beror hos mig. Bl.a. samlet oversigt over DR loko fra og til Mdt Aarhus fra besættelsen og til næsten krigens slutning.

Jeg kan fortælle at BR 24 aldrig "officielt" har været indsat i Danmark.
Det har hovedtyper som BR 17, 38, 50, 52, 55, 56, 57, 89, 93 og 99.
Skrøner omkring BR 01, 44 og 52Kon må jeg afvise indtil beviser foreligger.
Udtaler mig med rimelig sikerhed da jeg er medlem af "inderkredsen" af Arbeitskreis Lokgeschichte" i Tyskland og dermed adgang til og i besiddelse af "oceaner" af originaldokumenter, udrangeringslister m.v. fra ca 1939 og til 1977
M.v.h.
Bjarne Knudsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak