Go´eftermiddag Jonas!
Det er nu ikke længden af lokomotivet der er afgørende, men størrelsen på kedlen (hvor mange kg. damp kan den producere), kedeltryk, cylinderstørrelse, slag og hjuldiameter, der er afgørende.
Når disse ting bliver sat i det rette forhold (en matematisk formel) udregnes det indicerede antal HK (kan så omregnes til Kw). Det giver så muligheden for, sammen med metervægt, adhæsionsvægt, stigninger og fald på en strækning, at udregne en "Trækketabel" for lokomotivet. Først hér kan du se forskellen (sammenligne) med hvad et lokomotiv kan fremføre af togkategorier på en given strækning.
Og da DSB havde nok af lokomotiver for denne befordring (som en BR 24), var det ikke nødvendigt med tyske lokomotiver. Det der efterspurgtes var lokomotiver for hovedbanerne, hovedsageligt gods. BR 38 var kun interessant en kort periode som supplement for DSB litra R.
Men, prøv selv - kan forstå at du er PC orienteret - at google f. eks på Wiki "DB BR 24" og sammenlign med "DB BR 38". Hurtigt kan du se de store forskelle, TRODS en "næsten" samme længde.
MEN, MEN, MEN, undskyld udtrykket, "legen" på din egen modeljernbane er DIN og hvis du vil anvende en BR 24 som en tysk maskine under besættelsen i Danmark er det vel OK!
Nå, ja, den viste BR 38 (dit link) med den viste type tender er en efterkrigstidsmaskine, hvor tenderen stammede fra BR 52 (Wannentender).