Forskelle på Ms og Mb

af D 826, 5/10 2012, 16:34 (4434 dage siden)

Hejsa

Jeg har kigget lidt på forskellene på Ms og Mb. Jeg ved at der er forskel, Ms består af 3 vogne, Mb af 4 vogne.

Kan eksisterende producerede vogndele genbruges til en nybygning af Mb. Her tænker jeg særligt på Boggier og vindues glas af andre vogne. Kan motorboggiesider fra Ms genbruges i Mb - det er ganske vist 2 forskellige boggietyper ved jeg, men når toget er færdigt og kommer ud og rulle, så ser man det vel ikke..

der var måske også den mulighed at man kunne tegne boggiesidet i 3D og få printet ud!

Mvh. D 826

Forskelle på Ms og Mb

af UTJ, 5/10 2012, 17:38 (4434 dage siden) @ D 826

Hejsa

Jeg har kigget lidt på forskellene på Ms og Mb. Jeg ved at der er forskel, Ms består af 3 vogne, Mb af 4 vogne.

Kan eksisterende producerede vogndele genbruges til en nybygning af Mb. Her tænker jeg særligt på Boggier og vindues glas af andre vogne. Kan motorboggiesider fra Ms genbruges i Mb - det er ganske vist 2 forskellige boggietyper ved jeg, men når toget er færdigt og kommer ud og rulle, så ser man det vel ikke..

der var måske også den mulighed at man kunne tegne boggiesidet i 3D og få printet ud!

Før vi svarer vil "vi" gerne vide om du har konsulteret bogen Motormateriel 7, da studier af tegningerne (og lidt måleri) giver svar. Hvis ikke du har bogen kan jeg læse mellem linjerne at du er interesseret nok til at eje netop denne bog. Tilmed vil du blive mere (antagelse!) tilfreds med dig selv, hvis du selv foretager udforskningen. Desuden er de kompromisser du i sidste ende kommer frem til jo subjektive skøn, som kun du kan afgøre om du kan leve med.

Pegefingeren er her at man altså gerne må søge lidt info fra tilgængelige kilder inden man blot slynger det ene brede spørgsmål ud efter det andet (ikke uvenligt ment, men dog bestemt). Især (igen) da det i sidste ende kun er dig som kender svaret på om du vil være tilfreds med de leverede løsninger.

God studielyst.

Et spørgsmål om forskellen på Ms & Mb og et svar / UTJ

af bygger01, 7/10 2012, 12:14 (4432 dage siden) @ UTJ

Du skriver Vi - her mener Du vel kun Dig selv - for kan Du svare for resten af vores lille verden om hvornår, der må spørges ......

Hvis Dit princip skal indføres, skal der så indføres en form for bogholderi, så vi kan checke, om vi er i plus med svar og så kan tillade os at spørge ?

Det betyder også, at en nybegynder aldrig kan spørge om det skal være AC eller DC

På den anden side kan jeg også forstå Dit svar, for der er kommet en tendens ( og ikke kun med modeltog ), at der spørges om alt, inden men selv forsøger at finde et svar, for det er så let med at skive et par linier ......

Signalposten og den slags "lever" af den slags trafik og det er vel op til den enkelte at vurdere om kan eller gider svare.

Men ligefrem at irettesætte, det synes jeg er at gå for langt ........

Et spørgsmål om forskellen på Ms & Mb og et svar / UTJ

af sorensen_dk, 7/10 2012, 13:24 (4432 dage siden) @ bygger01

Jeg tror du skal se UTJs svar i kontekst af den tidligere tråd, startet af D 826, som forgrenede sig hurtigt og voldsomt.

Hvis man vil bruge flere tusinde kroner (som først skal spares op) på en model af et MB-lyntog, og der stilles et spørgsmål, som antyder, at det basale hjemmearbejde ikke er gjort, er der folk som føler en vis....træthed!

F.eks. vil jeg mene, det er rimelig evident, at alt kan printes i 3D, hvis man har en 3D tegning, og printeren er stor nok!

Tom

Et spørgsmål om forskellen på Ms & Mb og et svar

af UTJ, 7/10 2012, 13:27 (4432 dage siden) @ bygger01

Du skriver Vi - her mener Du vel kun Dig selv - for kan Du svare for resten af vores lille verden om hvornår, der må spørges ......

Hvis Dit princip skal indføres, skal der så indføres en form for bogholderi, så vi kan checke, om vi er i plus med svar og så kan tillade os at spørge ?

Det betyder også, at en nybegynder aldrig kan spørge om det skal være AC eller DC

På den anden side kan jeg også forstå Dit svar, for der er kommet en tendens ( og ikke kun med modeltog ), at der spørges om alt, inden men selv forsøger at finde et svar, for det er så let med at skive et par linier ......

Signalposten og den slags "lever" af den slags trafik og det er vel op til den enkelte at vurdere om kan eller gider svare.

Men ligefrem at irettesætte, det synes jeg er at gå for langt ........

Inden du bliver harm, så bemærk at "vi" er i " ".....

Jeg tror ikke at "vi" er særlig uenige (vovet påstand). Jeg mener blot at man godt kan sondere litteraturen inden man slynger et spørgsmål ud i æteren. Dit eksempel med AC/DC mener jeg nu er ganske ramt ved siden af, da det netop er et spørgsmål med subjektive svar (eks: "for og imod" og "hvad er jeres erfaringer"...), som ikke kan slås op i en bog.

Mht. lyntogene er det langt lettere at svare på spørgsmålene hvis spørgeren har sat sig en lillebitte smule ind i sagen inden man fyrer løs. Og ligefrem at skrive af fra diverse bøger, gør jeg altså ikke, for så kan man lige så godt anskaffe sig dem og dermed blive klogere på dette og mange andre spørgsmål (det ville også gavne med lidt efterspørgsel og dermed støtte den håbløse gerning det er at udgive den slags om disse ultrasmalle emner). Hvis ikke jeg havde henvist, så var mit svar flabet. Men når der bliver henvist til en god kilde, synes jeg egentlig ikke at det er særlig brutalt. Og vi svarer gerne løs så snart det er lidt mere konkret, for et påtænkt hjemmebyggeri kræver alligevel planlægning og undersøgelse, herunder tegninger og det langt ud over hvad der kan høstes i et forum. Seneste lyntogs-diskussion fik jo afdækket at betalt hjemmebyggeri nok er en dyr affære, medmindre byggeren gør det 'con amore' med masser af interessetimer (ja, det hedder gratis arbejde på moderne erhvervsdansk).

Men hvis jeg har svaret så ubehageligt, kan du jo blot svare på spørgerens spørgsmål og dermed gøre skaden god ;-)

Et spørgsmål om forskellen på Ms & Mb og et svar

af bygger01, 7/10 2012, 16:58 (4432 dage siden) @ UTJ

Jeg kan ikke svare på spørgsmålet, og hvis jeg skulle, så skulle jeg også til lede i sådan kilder, som Du beskriver ......

Jeg synes bare, at Du var lidt for "grov"

Men i princippet er jeg enige i, at man selv skal lave sit forarbejde og hvis man kommer op mod væggen, så kan man spørge ....

Et spørgsmål om forskellen på Ms & Mb og et svar

af modeljernbane, 7/10 2012, 17:22 (4432 dage siden) @ UTJ

Ja undskyld jeg spørger, jeg er måske blind, men nu har jeg nærstuderet de to omtalte tog og den eneste forskel jeg kan se er at ms har 3 vogne og mb har 4 vogne,hvad er ellers forskellen?

Et spørgsmål om forskellen på Ms & Mb og et svar

af tybalt ⌂, Holbæk, 7/10 2012, 18:12 (4432 dage siden) @ modeljernbane

Ja undskyld jeg spørger, jeg er måske blind, men nu har jeg nærstuderet de to omtalte tog og den eneste forskel jeg kan se er at ms har 3 vogne og mb har 4 vogne,hvad er ellers forskellen?

Hej
Ud fra oplysninger på Jernbanen.dk så er motorvognene i hvert fald 1 meter kortere, med forskellig indretning.
Hvis vi ser på det oprindelige spørgsmål så lød det:
Kan eksisterende producerede vogndele genbruges til en nybygning af Mb. Her tænker jeg særligt på Boggier og vindues glas af andre vogne. Kan motorboggiesider fra Ms genbruges i Mb - det er ganske vist 2 forskellige boggietyper ved jeg, men når toget er færdigt og kommer ud og rulle, så ser man det vel ikke..
Som jeg opfattede spørgsmålet så bad OP om en mj-mæssig vurdering (og evt. erfaringer) med hvilke dele der kunne opfattes som nødvendige for at lave en visuelt tilfredsstillende model og hvilke dele der evt. kunne "plankes" fra andre færdigmodeller, herunder bogier.
Det er da muligt at Motormateriel nr. 7 kan give disse oplysninger men jeg tror det ikke. Under alle omstændigheder fik OP sig en ordentlig en over snuden.

Et spørgsmål om forskellen på Ms & Mb og et svar

af bl, 8/10 2012, 14:12 (4431 dage siden) @ tybalt

Som Erik Olsen er inde på andet steds, var der egentlig tale om to forskellige togsæt. Selvom man tilstræbte et ens udseende, var der trods alt forskelle. Fronten på Mb var mere rund i det end Ms, udstyret på motorvognenes tag og sider var forskelligt, Aa-vognen i trevognssættet havde ingen døre og hvilede udelukkende på fællesbogier. Mb-sættet kunne deles på midten af hensyn til pladsen på færgerne og mellemvognene var af samme grund "tilspidsede", så de kunne komme rundt om forhindringerne på færgedækkene, Ms-togets harmonikaer fyldte næsten hele gavlen, hvor Mb-toget havde "normale" harmonikaer med "trykplader", plus der var et utal af andre forskelle i detaljerne.

På billederne er taget på Ms-toget sølvgråt, mens det er beskidt-gråt på Mb-toget.

[image]

[image]

[image]

Bjarne

Forskelle på Ms og Mb

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 5/10 2012, 18:10 (4434 dage siden) @ D 826

... Ms består af 3 vogne, Mb af 4 vogne.

Egentlig ikke. MS er en motorvognstype i et togsæt, MB er en anden motorvognstype i et andet togsæt.

Forskelle på Ms og Mb

af MMN, 8/10 2012, 13:40 (4431 dage siden) @ Erik Olsen

Og dog ikke ??

Var det ikke noget med at det ene MS lyntog sæt brændte og at man derefter brugte snuderne til en Mb ? Jeg synes at have læst et sted og muligvis set nogle billeder ?


Hvis det forholder sig sådan så er det vel til at slagte et Ms lyntog og bygge nye vognkasser. Udover at man så skal bygge 2 helte nye vognkasser til mellemvognene !


Mikkel

Forskelle på Ms og Mb

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 8/10 2012, 20:40 (4431 dage siden) @ MMN

Var det ikke noget med at det ene MS lyntog sæt brændte og at man derefter brugte snuderne til en Mb ? Jeg synes at have læst et sted og muligvis set nogle billeder ?

Et MS-AA-MS togsæt brændte 1938 i Fårup. Resterne ombyggede til to MB og en AB mens en FJ nybyggedes. Jeg er ikke klar over om der var forskelle på disse to MB ombygget fra brændte MS og de andre MB.

http://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=1
http://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=2

Forskelle på Ms og Mb

af UTJ, 8/10 2012, 20:50 (4431 dage siden) @ Erik Olsen

Var det ikke noget med at det ene MS lyntog sæt brændte og at man derefter brugte snuderne til en Mb ? Jeg synes at have læst et sted og muligvis set nogle billeder ?


Et MS-AA-MS togsæt brændte 1938 i Fårup. Resterne ombyggede til to MB og en AB mens en FJ nybyggedes. Jeg er ikke klar over om der var forskelle på disse to MB ombygget fra brændte MS og de andre MB.

http://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=1
http://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=2

Det giver MM7-bogen faktisk et godt svar på, da der er rimeligt gode tegninger i den. Det er sådan set derfor jeg henviser til den.

Forskelle på Ms og Mb

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 8/10 2012, 21:09 (4431 dage siden) @ UTJ

Det giver MM7-bogen faktisk et godt svar på, da der er rimeligt gode tegninger i den. Det er sådan set derfor jeg henviser til den.

Så håber jeg at en anden har MM7 og kort kan referere det, for jeg har ikke bogen.

Forskelle på Ms og Mb

af Erik V. Pedersen ⌂, 9/10 2012, 00:47 (4431 dage siden) @ Erik Olsen

Det giver MM7-bogen faktisk et godt svar på, da der er rimeligt gode tegninger i den. Det er sådan set derfor jeg henviser til den.


Så håber jeg at en anden har MM7 og kort kan referere det, for jeg har ikke bogen.

-------------

Jeg tør ikke skrive noget her ! ! !

Måske skulle vi have et særskilt Forum for gamle, sure, bedrevidende mænd, men min fulde beundring for UTJ, der kæmper en sejg, men fin "kamp".

Måske skulle jeg driste mig til at skrive, at bogen formentlig kan lånes på biblioteket, ---meeeen, --NEJ, ---jeg tager mod til mig, --- hvo som intet vover, intet ....:

Skrevet af: Peter Christensen og John Poulsen under medvirken af: Lars Græsted Jensen, Ole-Jørn Koch og (strøget af "censuren"), samt med tegninger af: Claus Frost.
Forlag: bane bøger
Udgivet: 2009
Sideantal: 216
ISBN 97887-91434-23-5

Mon ikke forlaget skulle have et ekspl. eller to endnu ! ! ! ellers er det div. bogmarkeder, der må hjemsøges.

Bogen kan absolut anbefales ! ! !


Erik V. Pedersen.
www.evp.dk. / http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=227:bog-mm7-motor...

Forskelle på Ms og Mb

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 9/10 2012, 17:17 (4430 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Måske skulle jeg driste mig til at skrive, at bogen formentlig kan lånes på biblioteket, ---meeeen, --NEJ, ---jeg tager mod til mig, --- hvo som intet vover, intet ....:

Mit lokale bibliotek har ikke bogen.

Forskelle på Ms og Mb

af Ole M. Nielsen ⌂, 11/10 2012, 10:12 (4428 dage siden) @ Erik Olsen

Mit lokale bibliotek har ikke bogen.

Det kan nemt klares ;

gå ind på http://bibliotek.dk/ og bestil bogen til afhentning på dit lokale bibliotek. Nemt og bekvemt, og det virker !

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Forskelle på Ms og Mb

af Steff, 9/10 2012, 11:23 (4430 dage siden) @ D 826

Kære 826.

Du skrev:
Jeg har kigget lidt på forskellene på Ms og Mb. Jeg ved at der er forskel, Ms består af 3 vogne, Mb af 4 vogne.
Kan eksisterende producerede vogndele genbruges til en nybygning af Mb. Her tænker jeg særligt på Boggier og vindues glas af andre vogne. Kan motorboggiesider fra Ms genbruges i Mb - det er ganske vist 2 forskellige boggietyper ved jeg, men når toget er færdigt og kommer ud og rulle, så ser man det vel ikke..
der var måske også den mulighed at man kunne tegne boggiesidet i 3D og få printet ud!

Herunder tegninger fra ”Særskrift nr. 2, DSB lyntog litra MS/MB” fra Lokomotivets forlag 1985. De kan muligvis gøre dig selv klogere på hvad du ønsker, vil og kan. Inden alle de kloge falder over tegningerne, ja fronten skal være lodret og der er sikkert andre utilsigtede fejl. Men tegningerne kan bruges til det DU efterspørger – forskellene.

[image]
[image]
[image]
Problemet som jeg ser det, er Heljans udgivne MS sæts simple
opbygning (tæv skal de ha!!), da det jo er temmeligt – læs næsten umuligt – at skære vinduer ud. Det HELE er jo støbt i en skal. Det gør det også svært at forbedre som Ms sæt. Har prøvet! (Man har heldigvis taget ved lære og lavet skinnebussen på samme måde).
Så mit råd er, at bogier kan med de modifikationer der skal til – ambitionsniveau – kunne bruges sammen med undervognen. Bogierne på mellemvognene kan du MULIGVIS anvende dem der blev lavet til MK/FK sættet, hvis de altså kan købes løst.
Så faktisk er vi jo derhenne, hvor kun lidt snude (med udskårne vinduer) kan anvendes og resten skal opbygges af enten laserskåret eller udfræset plastik card. Der er jo ingen ”himstregims” i togsættet. Det er jo ”bare” tre forskellige vogne.
Hvis du har lavet nogle sidetegninger er jeg sikker på, at en med en fræser kan gøre det i et snuptag.
Et jysk firma var i sin tid lidt interesserede, men jeg tror nok at ambitionsniveauet og kundegrundlag er ændret til det mere udenlandske, hvorfor et dansk MB lyntog nok ikke arter sig i sortimentet;-) .
Lige til sidst. Jeg tror også at det ville være klogt – HVIS DU VIL BYGGE – at anskaffe dig kildemateriale, hvoraf der allerede er nævnt en bog (af bl.a. en akademiker og en sur gammel mand) som ABSOLUT kan anbefales.
Men god fornøjelse og spørg hvis der er noget, brug evt. konvelutten.

Steff

Forskelle på Ms og Mb

af tybalt ⌂, Holbæk, 9/10 2012, 16:16 (4430 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Først og fremmest 1000 tak for dit indlæg som var umådeligt brugbart.

Når man som D826 (som jeg er i samme klub som) og jeg overvejer en rekonstruktion (kitbashing) af en eksisterende model så er det lige præcist sådan nogle kommentarer som dem du fremkom med vi har brug for. Ikke fordi vi nødvendigvis vil have løsningerne præsenteret på et sølvfad, men fordi at der forud for en beslutning om at gå i gang med det konkrete arbejde ligger en overordnet vurdering af arbejdets kompleksitet og chancerne for at nå et tilfredsstillende (om ikke 100% korrekt) resultat.
Både ud fra din tekst og ud fra de udemærkede tegninger som du også lagde ind (samt Bjarnes udemærkede billeder, tak Bjarne) må jeg konkludere at mulighederne for at lave en tilfredsstillende model med udgangspunkt i Heljans Ms lyntog ikke er til stede.
Hvis D826 stadig ønsker sig Mb-eren så hedder det scratchbuilding, med alt hvad det fører med sig (bl.a. økonomisk).

Tak for indsatsen.

Forskelle på Ms og Mb - Webmaster kommentar

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 9/10 2012, 12:33 (4430 dage siden) @ D 826

Kære venner
Nu afsporer I igen med irrelevante personlige kommentarer. Risikoen for at få slettet sit indlæg er i øjeblikket stigende.
Jeg har sagt det før og siger det gerne igen; har I personlige udestående med hinanden, så bedes I ordne det pr. email og ikke i forummet.
Kunne vi evt. fra nu af holde os til emnet "Forskelle på Ms og Mb"?

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige
Pris 90 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak