Materiel byg på bestilling mod betaling

af D 826, 1/10 2012, 17:53 (4438 dage siden)

Hejsa

Jeg har gået i et par år nu og har drømt om at blive ejer af en model af et Mb lyntog. Og eftersom at jeg ikke tror på at Hobby trade/ade eller Heljan kunne finde på at komme med det på et tidspunkt, så er man nok nødtil at ty til hjemme byg, men nu er det imidlertid sådan at jeg ikke er den helt store og skrappe modelbygger der tør kaste mig ud i at bygge et 4 vognstog i messing som jeg tænker at det nok skal laves i..

Såh... Er der nogen erfarne modelbyggere som jeg kan lokke til at give sig i kast med sådan et projekt.. Jeg er naturligvis villig til at betale en rimelig pris for arbejdet og jeg skal også nok være med til at skaffe tegninger til det..

Mvh. D 826

Materiel byg på bestilling mod betaling

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 1/10 2012, 21:42 (4438 dage siden) @ D 826

Hvad vil du betale for det?

Materiel byg på bestilling mod betaling

af D 826, 1/10 2012, 22:13 (4438 dage siden) @ Erik Olsen

Hej Erik og Jens

Jeg har tænkt lidt på en pris der svarer til 2 Heljan E maskiner, dsv en ca. 6000 kr. For mit vedkommende har jeg bare ikke lige 6000 kr her og nu, det kræver for en gut som mig lidt opsparing, men man kunne måske evt lave en vognkasse kasse af gangen, og så betale for 1500 kr for den..

Men ellers kom med et bud Erik på hvad det feks vil komme til at koste.. Ville det mon kunne blive billigere hvis flere går sammen om det.. sådan at der bliver bygget 4 - måske 5 sæt Mb frem for kun en.. Jo flere man er til at betale for messing plader loddetin, osv, så må det vel blive mere økonomisk for den enkelte..

Mvh. D 826

Materiel byg på bestilling mod betaling

af UTJ, 2/10 2012, 08:22 (4437 dage siden) @ D 826

Hej Erik og Jens

Jeg har tænkt lidt på en pris der svarer til 2 Heljan E maskiner, dsv en ca. 6000 kr. For mit vedkommende har jeg bare ikke lige 6000 kr her og nu, det kræver for en gut som mig lidt opsparing, men man kunne måske evt lave en vognkasse kasse af gangen, og så betale for 1500 kr for den..

Men ellers kom med et bud Erik på hvad det feks vil komme til at koste.. Ville det mon kunne blive billigere hvis flere går sammen om det.. sådan at der bliver bygget 4 - måske 5 sæt Mb frem for kun en.. Jo flere man er til at betale for messing plader loddetin, osv, så må det vel blive mere økonomisk for den enkelte..

Mvh. D 826

Såfremt du forventer at andre skal bygge for dig, så prøv at regne timeprisen ud. 6000 kr. er urealistisk.

Materiel byg på bestilling mod betaling

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 2/10 2012, 21:56 (4437 dage siden) @ D 826

Jeg har tænkt lidt på en pris der svarer til 2 Heljan E maskiner, dsv en ca. 6000 kr.

Jeg har nu ikke tænkt mig at bygge et MB-lyntog i skala H0 til dig, og det er der flere grunde til. Det var blot fristende at åbne diskussionen om hvad håndbyggede modeller koster, for de fleste har et ganske urealistisk forhold til dette.

Hvis du havde meldt ud med en startpris på 60.000 kr, kunne vi måske begynde at snakke om det, men selv det vil jeg mene er i underkanten. Den endelige pris ville dog være noget afhængig af udførelse, detaljer og teknik.

Materiel byg på bestilling mod betaling

af thomash, 3/10 2012, 11:01 (4436 dage siden) @ Erik Olsen

Jeg har tænkt lidt på en pris der svarer til 2 Heljan E maskiner, dsv en ca. 6000 kr.


Jeg har nu ikke tænkt mig at bygge et MB-lyntog i skala H0 til dig, og det er der flere grunde til. Det var blot fristende at åbne diskussionen om hvad håndbyggede modeller koster, for de fleste har et ganske urealistisk forhold til dette.

Hvis du havde meldt ud med en startpris på 60.000 kr, kunne vi måske begynde at snakke om det, men selv det vil jeg mene er i underkanten. Den endelige pris ville dog være noget afhængig af udførelse, detaljer og teknik.

Jeg synes faktisk det er sjovt du starter en diskussion om urealistiske priser, og så selv lægger ud med at skrive en pris, som jeg personligt mener er helt urealistisk.

Det kan dog godt være jeg er forkert på den, og kunne derfor godt tænke mig at vide, hvad du mener kan forsvare en pris på måske mere end 60.000,-

Jeg er helt overbevist om, at hvis en modelbygger - der enten lever af at bygge modeller, eller har det som hobby, præsenterer en pris i det leje du nævner, så er det ikke bestillinger han får stress af.

Jeg vil dog give dig ret i, at en pris på 6.000,- for sådan et togsæt er i underkanten.

Materiel byg på bestilling mod betaling

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 3/10 2012, 13:26 (4436 dage siden) @ thomash
redigeret af Erik Olsen, 3/10 2012, 13:40

Jeg synes faktisk det er sjovt du starter en diskussion om urealistiske priser, og så selv lægger ud med at skrive en pris, som jeg personligt mener er helt urealistisk.

Det kan dog godt være jeg er forkert på den, og kunne derfor godt tænke mig at vide, hvad du mener kan forsvare en pris på måske mere end 60.000,-

Jeg har i flere tilfælde for 8-10 år siden lavet byggesæt og modeldele i skala 0 for betaling. I begge tilfælde var det en markant underskudsforretning.

Det ene tilfælde var byggesæt til godsvogne litra QD, senere QG, i skala 0 som jeg solgte til 800 kr. pr. sæt. Jeg solgte ca. 30 byggesæt. De burde have kostet mindst det dobbelte - og det for usamlede byggesæt. Det havde været muligt at få lavet plastbyggesæt i Kina som kunne sælges for 800 kr/stk, men så skulle jeg have aftaget formentlig mindst 2000 stk.

Det andet tilfælde fremstillede jeg vognhjulsæt og senere lokomotivhjulsæt, akselkasser og gearkasser til smalsporede modeller i skala 0 for en nordmand. Fotos kan ses på http://www.folk-rovere.org/mj/hjul.php og http://www.folk-rovere.org/mj/westing.php. Pris og mængde vil jeg ikke referere her, det var også en underskudsforretning, men på andre måder meget tilfedsstillende.

Åh jo, den anslåede pris på 60.000 kr:

Anslået indkøb af dele (motorer, transmission, bogier) og ætsedele 10.000 kr
Resten 50.000 kr er 12.500 kr. pr. vogn; med en timepris på 200 kr. bliver det 62,5 time pr. vogn inklusive tegnearbejde (oversigtstegninger, ætsetegninger), sammenbygning, detaljering og bemaling. Det slår slet ikke til.

Husk også at der skal betales indkomstskat af indtægten. Så til 60.000 kr er det endnu et underskudsprojekt.

Materiel byg på bestilling mod betaling

af sorensen_dk, 3/10 2012, 16:02 (4436 dage siden) @ Erik Olsen

Selv om Erik Olsens overslag gælder en state-of-the-art model, viser det bare, at man kan glemme alt om at få bygget den slags i Danmark.

I USA er 'brass models' et begreb i sig selv, og der er flere foretagender der får fremstillet småseriemodeller i Sydkorea, til priser der er spiselige.

HVIS man absolut ville kaste penge efter en MB, er en fremkommelig vej (som andre har nævnt) at 'kitbashe' en Heljan MS. Bortset fra glæden ved at eje unika, er der nok ikke andre end ejeren, der ville bemærke forskellen mellem en MS og MB.

Tom

Materiel byg på bestilling mod betaling

af UTJ, 3/10 2012, 18:52 (4436 dage siden) @ sorensen_dk

Selv om Erik Olsens overslag gælder en state-of-the-art model, viser det bare, at man kan glemme alt om at få bygget den slags i Danmark.

Det er næsten ligegyldig hvor godt udført modellen er i EO's overslag - mindre timeantal betyder blot at kunden vil være bedre tjent med noget lignende fabriksfremstillet, da udførelse/detaljeringsgrad ikke står mål med en model af et særligt litra, såfremt man vil have den til at stå ved siden af andre masseproducerede modeller......

Materiel byg på bestilling mod betaling

af tybalt ⌂, Holbæk, 3/10 2012, 19:39 (4436 dage siden) @ sorensen_dk

HVIS man absolut ville kaste penge efter en MB, er en fremkommelig vej (som andre har nævnt) at 'kitbashe' en Heljan MS. Bortset fra glæden ved at eje unika, er der nok ikke andre end ejeren, der ville bemærke forskellen mellem en MS og MB.

Tom

Hej Tom

Jeg er trods alt overbevist om at de fleste med blot et overfladisk kendskab til modeljernbaner og lyntog vil bemærke at der er en vogn ekstra :-)

Materiel byg på bestilling mod betaling

af UTJ, 3/10 2012, 20:55 (4436 dage siden) @ tybalt

Jeg er trods alt overbevist om at de fleste med blot et overfladisk kendskab til modeljernbaner og lyntog vil bemærke at der er en vogn ekstra :-)

Det nemmeste vil i så fald være oprangeringen MS-AA-AA-MS :-D

Materiel byg på bestilling mod betaling

af Erik V. Pedersen ⌂, 4/10 2012, 00:27 (4436 dage siden) @ thomash

(...)
Det kan dog godt være jeg er forkert på den, og kunne derfor godt tænke mig at vide, hvad du mener kan forsvare en pris på måske mere end 60.000,-

Jeg er helt overbevist om, at hvis en modelbygger - der enten lever af at bygge modeller, eller har det som hobby, præsenterer en pris i det leje du nævner, så er det ikke bestillinger han får stress af.

Jeg vil dog give dig ret i, at en pris på 6.000,- for sådan et togsæt er i underkanten.


-------------


Hej thomash ! ! !

Tør man spørge: Hvor lang arbejdstid præsterer Du selv for 6.000 kr, evt + det lidt mere Du antyder ???
Kan Du selv bygge et 4-vogns lyntog på den tid ??? Nej, --vel.

Hvorfor skulle andre så kunne det -- endsige gøre det ???

En ordentligt / pænt udført modeljernbanevogn -rimeligt detailleret- kan sagtens kræve 50-100 timer pr. vogn. Gang dette med fire og en rimelig timeløn, og lad os høre, hvad Du kommer frem til.

Det er altid spændende (og ofte lærerigt) at høre hvor meget (eller måske snarere: hvor lidt) godt udført håndarbejde værdsættes ! ! !

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk

Materiel byg på bestilling mod betaling

af thomash, 4/10 2012, 09:05 (4435 dage siden) @ Erik V. Pedersen


Hej thomash ! ! !

Tør man spørge: Hvor lang arbejdstid præsterer Du selv for 6.000 kr, evt + det lidt mere Du antyder ???
Kan Du selv bygge et 4-vogns lyntog på den tid ??? Nej, --vel.

Hvorfor skulle andre så kunne det -- endsige gøre det ???

En ordentligt / pænt udført modeljernbanevogn -rimeligt detailleret- kan sagtens kræve 50-100 timer pr. vogn. Gang dette med fire og en rimelig timeløn, og lad os høre, hvad Du kommer frem til.

Det er altid spændende (og ofte lærerigt) at høre hvor meget (eller måske snarere: hvor lidt) godt udført håndarbejde værdsættes ! ! !

Hej Erik Vagn Pedersen !!!!!

Jeg ved ikke om mit budskab gik igennem, men jeg skrev ikke at 60.000,- var FOR DYRT, men blot at jeg godt kunne tænke mig at vide, hvad der kan forsvare en pris på 60.000,-. Bevares, skal modelbyggeren have 600,- i timen, og det tager 100 timer pr. vogn så vil jeg give dig ret i at det løber op.

Så længe der findes ukendte faktorer, synes jeg det vil være svært at prissætte sådan en model, for
- Hvordan skal detaljegraden være?
- Hvilket materiale skal modellen bygges i?
- Og hvilken timepris vil modelbyggeren have?
- Kan man evt. bruge en eksisterende model, så man ikke behøver lave drivlinie og bogier, eller skal det hele laves fra bunden.

Hvis du kan give mig et svar på disse kriterier ud fra den forspørgsel der var i tråden her, er du berettiget til at spille bedrevidende og klog, men så længe de spørgsmål er ubesvaret synes jeg du skal klappe hesten!

Og så synes jeg i øvrigt også det er spændende (og sjældent lærerigt) at høre på gamle bedrevidende personer som dig! Det er simpelthen til at få det dårligt over!!

Mvh
Thomas H.

Materiel byg på bestilling mod betaling

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 4/10 2012, 09:25 (4435 dage siden) @ thomash

Bevares, skal modelbyggeren have 600,- i timen,

Det er måske forbigået din opmærksomhed, men i mit udgangspunkt har jeg regnet med en timepris på 200 kr. De fleste erhvervsaktive som betaler skat af deres indtægter, vil som udgangspunkt næppe arbejde for meget mindre.

Det er lidt kedeligt at du forgifter debatten med udsagn om timepriser på 600 kr.

Materiel byg på bestilling mod betaling

af thomash, 4/10 2012, 09:50 (4435 dage siden) @ Erik Olsen

Bevares, skal modelbyggeren have 600,- i timen,


Det er måske forbigået din opmærksomhed, men i mit udgangspunkt har jeg regnet med en timepris på 200 kr. De fleste erhvervsaktive som betaler skat af deres indtægter, vil som udgangspunkt næppe arbejde for meget mindre.

Det er lidt kedeligt at du forgifter debatten med udsagn om timepriser på 600 kr.

Hej Erik

Jeg har ikke set dit overslag - så det beklager jeg selvfølgelig.

Materiel byg på bestilling mod betaling

af Erik V. Pedersen ⌂, 4/10 2012, 09:38 (4435 dage siden) @ thomash
redigeret af Erik V. Pedersen, 4/10 2012, 09:53

Hej thomash.

Du beder mig svare på nogle spørgsmål ! ! !

Du har jo ikke selv svaret på mine -først stillede- spørgsmål.

Hvad skal Du selv have / finder Du rimeligt i timen. Det må da være ligetil at svare på ????????????? (Så kan vi andre selv gange med fire og 50-100)

Det er (stadig) altid spændende (og ofte lærerigt) at høre hvor meget (eller måske snarere: hvor lidt) godt udført håndarbejde værdsættes ! ! !

I øvrigt skriver Du i dit indlæg:
"Hvis du kan give mig et svar på disse kriterier ud fra den forspørgsel der var i tråden her, er du berettiget til at spille bedrevidende og klog, men så længe de spørgsmål er ubesvaret synes jeg du skal klappe hesten!

Og så synes jeg i øvrigt også det er spændende (og sjældent lærerigt) at høre på gamle bedrevidende personer som dig! Det er simpelthen til at få det dårligt over!!"

Er det dette niveau vi skal diskutere på ?

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Materiel byg på bestilling mod betaling

af thomash, 4/10 2012, 15:56 (4435 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej thomash.

Du beder mig svare på nogle spørgsmål ! ! !

Nej, jeg spurgte Erik Olsen om han ville uddybe hvorfor det ville koste mere end 60.000.


Du har jo ikke selv svaret på mine -først stillede- spørgsmål.

Nej det har jeg ikke, da det er helt irrelevant for diskussionen her.


Hvad skal Du selv have / finder Du rimeligt i timen. Det må da være ligetil at svare på ????????????? (Så kan vi andre selv gange med fire og 50-100)

Det er jeg ikke enig med dig i - hvis jeg ville være tilfreds med f.eks 100,- i timen, fordi jeg godt kan lide at bygge modeller, og det ikke nødvendigvis skal være en bæredygtig forretning, men noget som blot skal løbe rundt. Hvorimod hvis det er en professionel modelbygger der har det som erhverv, så er timeprisen nok en anden. Derfor kan jeg ikke se relevansen i dit spørgsmål!!

Det er (stadig) altid spændende (og ofte lærerigt) at høre hvor meget (eller måske snarere: hvor lidt) godt udført håndarbejde værdsættes ! ! !

Hvem siger at alt altid skal værdsættes i værdi? - hvilket jeg formodet du hentyder til her, siden det ikke er OK at bygge sådan et lyntog til mindre end 60.000!!


I øvrigt skriver Du i dit indlæg:
"Hvis du kan give mig et svar på disse kriterier ud fra den forspørgsel der var i tråden her, er du berettiget til at spille bedrevidende og klog, men så længe de spørgsmål er ubesvaret synes jeg du skal klappe hesten!

Og så synes jeg i øvrigt også det er spændende (og sjældent lærerigt) at høre på gamle bedrevidende personer som dig! Det er simpelthen til at få det dårligt over!!"

Er det dette niveau vi skal diskutere på ?

Tilsyneladende - jeg svarer bare tilbage af samme skuffe som i dit første indlæg. Du skriver til mig som om jeg er en idiot, og når dit niveau er lagt der, så følger mit med!

Materiel byg på bestilling mod betaling

af Erik V. Pedersen ⌂, 4/10 2012, 16:05 (4435 dage siden) @ thomash

(...)
Er det dette niveau vi skal diskutere på ?


Tilsyneladende - jeg svarer bare tilbage af samme skuffe som i dit første indlæg. Du skriver til mig som om jeg er en idiot, og når dit niveau er lagt der, så følger mit med!

---------

Hej thomash.

Bogstaver / ord kan læses på mange måder. Din måde at læse og fortolke på, ønsker jeg ikke at deltage i.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Materiel byg på bestilling mod betaling

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 4/10 2012, 16:48 (4435 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Bogstaver / ord kan læses på mange måder. Din måde at læse og fortolke på, ønsker jeg ikke at deltage i.

Jeg er lidt ked af at en ellers god og meget velkommen diskussion ødelægges af en enkelt som træder ved siden af. Jeg kan ikke se at du skulle have skrevet så negativt til Thomes H som han giver udtryk for.

Under ingen omstændigheder synes jeg der er grund til at skælde hinanden ud over dette emne. Vi kunne have diskuteret timepriser og forudsætninger for disse i fordragelighed, det havde været mere relevant.

Materiel byg på bestilling mod betaling

af Erik V. Pedersen ⌂, 4/10 2012, 18:47 (4435 dage siden) @ Erik Olsen

Bogstaver / ord kan læses på mange måder. Din måde at læse og fortolke på, ønsker jeg ikke at deltage i.


Jeg er lidt ked af at en ellers god og meget velkommen diskussion ødelægges af en enkelt som træder ved siden af. Jeg kan ikke se at du skulle have skrevet så negativt til Thomes H som han giver udtryk for.

Under ingen omstændigheder synes jeg der er grund til at skælde hinanden ud over dette emne. Vi kunne have diskuteret timepriser og forudsætninger for disse i fordragelighed, det havde været mere relevant.

----------

Hej Erik Olsen.

Det er jeg egentlig også (ked af), og kan nok heller ikke rigtig forstå en så kraftig reaktion / et sådant ordvalg fra Thonas H. - mindre kunne vel gøre det.

Alligevel kom der vel en slags forslag til en timeløn ud af det.
100,- kr/t -det kan da vist kun være en "hobbyløn", og må være udtryk for stor kærlighed til hobbyarbejde, hvis man bygger mod betaling til den pris -- og her taler vi indtil videre ikke om skat og evt. moms (???))

Herefter kan vi jo ganske forsigtigt foretage det regnestykke, jeg efterlyste:
100 kr/t x 4 vogne x f. eks. et gennemsnitstimeforbrug på 75 timer/vogn. Det får min lommeregner til 30.000 kr, og det er da immervæk et stykke vej fra de nævnte kr. 6.000 kr.

Uanset om man kan lide det eller ej, --det viser vel nok lidt om, hvad ting kan komme til at koste når tal bliver ganget flere gange.

-----------

Jeg har selv -indenfor den seneste måned- fået en forespørgsel på salg af en af mine modeller, og dermed haft spørgsmålet tæt på. Modellen var og er ikke til salg, men årstallet på dåbsattesten (min) viser, at det vil være noget, der kan blive aktuelt inden for en kortere årrække - ingen lever evigt.

Nu har vi da en slags udgangspunkt ! ! !


Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Materiel byg på bestilling mod betaling

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 4/10 2012, 19:39 (4435 dage siden) @ Erik V. Pedersen

- og her taler vi indtil videre ikke om skat og evt. moms (???))

Moms kommer kun ind i billedet hvis arbejdet udføres af et momsregistreret firma. Jeg har engang i en længere årrække været selvstændig erhvervsdrivende og momsregistreret. Momsregistrering afhænger af årlig omsætning, jeg husker ikke den nuværende grænse.

Skat kommer altid ind i billedet om man kan lide det eller ej. Ingen her vil vel opfordre andre til at arbejde sort eller selv ønske at unddrage samfundet retmæssige skatteindtægter.

Materiel byg på bestilling mod betaling

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 4/10 2012, 17:00 (4435 dage siden) @ thomash

Det er jeg ikke enig med dig i - hvis jeg ville være tilfreds med f.eks 100,- i timen, fordi jeg godt kan lide at bygge modeller, og det ikke nødvendigvis skal være en bæredygtig forretning, men noget som blot skal løbe rundt. Hvorimod hvis det er en professionel modelbygger der har det som erhverv, så er timeprisen nok en anden.

Hvad er så forudsætningen for din timepris på 100 kr?

Du bør være opmærksom på at Skat ikke interesserer sig for om modelbyggearbejde som udføres for andre, er af hobbymæssig eller erhvervsmæssig karakter. Har man en indtægt, skal den opgives og beskattes.

Ydermere er det meget vanskeligt som hobbymand at fratrække udgifter, det går meget bedre hvis man er erhvervsdrivende og afleverer et regnskab med sin selvangivelse til Skat.

Materiel byg på bestilling mod betaling

af Jens, 1/10 2012, 22:02 (4438 dage siden) @ D 826

Det projekt kunne jeg også godt have lyst til at skrive mig på, hvis prisen altså bliver noget nær en D-maskine og måske plus lidt til. Jeg ved godt at den slags projekter ikke er billige, og at det tager lang tid og lave, men det der med økonomien når man er studerende er som sagt så mange gange før ikke den mest sammenhængende, og der er bestemt ikke meget af den...

Med venlig hilsen
Jens

Materiel byg på bestilling mod betaling

af lokomotivføren, 2/10 2012, 18:15 (4437 dage siden) @ D 826

Måske bliver det både lettere og billiger, hvis man ombyggede et af heljans MS-sæt til MB.
Så skal der kun bygges en ny vognkasse og ændres lidt på den anden.
DSB ombyggede jo også selv et sæt..
V.H. Lokomotivføren

Materiel byg på bestilling mod betaling

af D 826, 2/10 2012, 18:44 (4437 dage siden) @ lokomotivføren

Hej Lokomotivføren

Ja snuderne ligner hinanden,men det er så også kun snuden.. 1, Mb vognkassen er kortere en Ms, ms undervognens bund er også anderledes end på Mb. En anden ting er at man skal hen og lave helt nye mellem vogne, Fj og Ab, som begge er spidse i ene endegavl.

Og så som jeg har skrevet i tidligere indlæg, så tror jeg at det bliver svært at få en pæn samling mellem Ms snuden og den nye vognkasse. Og er der nogen stor chance for at man kan ramme samme profil i vognkassens sider som snuden har fra støbningen hos Heljan? Men ja måske, jeg har aldrig afprøvet det.

Mvh. D 826

Materiel byg på bestilling mod betaling

af D 826, 2/10 2012, 18:49 (4437 dage siden) @ D 826

Der er så måske også en anden fordel ved at bygge det i messing plade.. Plastikcart kan slå sig, det gør messing ikke.. Hvilkan slags plastik er Ms'eren støbt i?, og hvilken slags lim skal man bruge? Messing og messing der loddes sammen er jo stærkt nok hvis det er gjort rigtigt

Mvh. D 826

Materiel byg på bestilling mod betaling

af Jens, 2/10 2012, 20:08 (4437 dage siden) @ D 826

Loctite eksempelvis? Det har jeg før både limet på plast og messing med, og det er næsten ligeså stærkt som en lodning

Materiel byg på bestilling mod betaling

af D 826, 4/10 2012, 17:00 (4435 dage siden) @ Jens

Hej Jens

Du skrev at du nok godt kunne være interesseret i projektet, hvis du skriver en email til mig privat, så har jeg en løsning som jeg vil fortælle dig.

Mvh. D 826

Materiel byg på bestilling mod betaling

af bygger01, 4/10 2012, 18:11 (4435 dage siden) @ D 826

Stakkels D 826's indlæg om et lyntog ....

Det kræver snart en lynafleder .....

Materiel byg på bestilling mod betaling

af D 826, 4/10 2012, 18:46 (4435 dage siden) @ bygger01

Tja.. Stakkels indlæg.. Nå men jeg har heldigvis næsten fundet en løsning på mit ønske om et lyntog..

Men måske jeg aldrig skulle have skrevet dette indlæg..

Vh. D 826

Materiel byg på bestilling mod betaling

af Erik V. Pedersen ⌂, 4/10 2012, 19:00 (4435 dage siden) @ D 826

Tja.. Stakkels indlæg.. Nå men jeg har heldigvis næsten fundet en løsning på mit ønske om et lyntog..

Men måske jeg aldrig skulle have skrevet dette indlæg..

Vh. D 826

-------------

Hej D 826.

Tillykke med resultatet, hvis Jeres aftale fører til en positiv afslutning.

-------------

Det var da ganske fint med det indlæg. Du kan jo ikke gøre for udviklingen.

Til gengæld viser det nok lidt om nogle opfattelser af fremstillingspriser, og kan måske åbne nogle øjne her og der. Synes at være tilfældet.

-------

Allerede da jeg begyndte min deltagelse i DMJK i 1952 hørte jeg kort efter om en model af en R-maskine i størrelse "0", der var sat til salg i det jydske. Nydelig model, efter de viste fotos at dømme. Den skulle dengang koste ca. det samme som min elevårsløn ved DSB !!!

Johh, --ting kan koste.


Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Materiel byg på bestilling mod betaling

af D 826, 4/10 2012, 23:58 (4435 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik v Pedersen

Ja jeg måtte jo finde på en anden løsning når man nu gerne vil have sig sådan et lyntog, så jeg lagde hoved i blød og kom frem til at jeg måtte finde nogen der kunne frese vognsider og dele ud i messing og evt. lodde dem sammen som vognkasser for mig, og så må jeg selv igang med at gøre dem færdige med indmad, maling, litreringer og motor osv.

Mvh. D 826

Materiel byg på bestilling mod betaling

af Erik V. Pedersen ⌂, 5/10 2012, 00:35 (4435 dage siden) @ D 826

Hej Erik v Pedersen

Ja jeg måtte jo finde på en anden løsning når man nu gerne vil have sig sådan et lyntog, så jeg lagde hoved i blød og kom frem til at jeg måtte finde nogen der kunne frese vognsider og dele ud i messing og evt. lodde dem sammen som vognkasser for mig, og så må jeg selv i gang med at gøre dem færdige med indmad, maling, litreringer og motor osv.

Mvh. D 826

---------------

Hej D 826 ! ! !

Herligt, hvis Du fik klaret dine problemer (omend der er lang vej endnu). Så var debatten ikke helt forgæves.

Vi andre fik -via nogle veje og vildveje- luftet et andet problem: Hvad er vore modeller værd. Vi fandt ikke frem til en "officiel" timeløn, men der kom et fingerpeg.

Hvad kan vi så bruge det til: Ja, hvis nogen står og skal sælge / overvejer at sælge noget, kunne det måske være rart, blot at have en idé, om en evt. værdi (Se bare DR-tv 1 i disse dage kl. 18.00, med programmet "Skattejægerne". Der er adskillige, der henvender sig -hver dag- til diverse forhandlere/vurderingsmænd/-damer for at få et fingerpeg om værdien af deres effekter.

Noget andet er, at vi måske alle sammen kunne have glæde af, at få lidt klare retningslinier i den retning - af forsikringsmæssige grunde. Hvad er vore selvbyggede modeller værd i tilfælde af tyveri/brand/anden form for beskadigelse.

Hvordan vurderer en forsikringsmand sådanne modeller ???

Tager man en købt vogn, er der en købspris, høj eller lav, men der er en katalogpris at henvise til. Der er næppe for mange kroner plast i den - resten er alle andre omkostninger undervejs - herunder arbejdsløn.

Tager vi en hjemmebygget vogn, er fremstillingsprisen lav (prisen for mine egne vogne (ikke motormateriel) svinger mellem 20 og 50 kroner), men der går mange timer med fremstillingen. Skal man som modelbygger ikke have noget for den arbejdstid ???

Hvordan vurderer en forsikringsmand egentlig den slags ??? Ikke mindst klubber, må have interesse i at vide lidt om den slags.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Materiel byg på bestilling mod betaling

af D 826, 5/10 2012, 01:00 (4435 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ja jeg må indrømme at jeg ikke selv ved så meget om hvad og hvordan forsikrings folk vurdere modeltog sådan rigtigt. Måske man burde få sat sin premie hos forsikringselskabet op, har bare ikke forstand på at få dem til at vurdere om jeg har dækning nok - hjemme er det jo ens indboforsikring der dækker..

Nu havde vi i kmk for nogle år siden et indbrud - for første gang i klubben historie. Men der var der vist også forsikringsselskaber der ikke ville forsikre selve klubbens værdier, men nogle af os medlemmer fik dog dækket en rimelig del af den, men kun nogen af os.. Jeg huske ikke så meget af historien fra den gang, jeg var selv en af de heldige der ikke fik stjålet noget, mit tog var hjemme privat.

Tyvene havde randt med alt materiel som var "synligt", dog havde de overset en vogn der holdt skjult i en bygning, den havde de ikke taget, og det grinede vi meget af på trods af den dårlige stemning. de havde sågar skånet vores anlæg, så er ikke var sket hærværk på det. Det blev vist stjålet for sammenlagt ca. 100,000 - 150,000 kr. Det seneste der er kommet ud af den sag, er at tyven er blevet sigtet for tyveriet og dømt, og så har vi lov at kræve en erstatning på omkring 14,000 kr, betaler han ikke det så går staten ind og gør det og så må han afdrage til dem.. Nu håber jeg at historien er korrekt, men det vil tiden vise når nogen af de andre fra kmk læser med..

Vh D 826

Materiel byg på bestilling mod betaling

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 5/10 2012, 14:06 (4434 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Noget andet er, at vi måske alle sammen kunne have glæde af, at få lidt klare retningslinier i den retning - af forsikringsmæssige grunde. Hvad er vore selvbyggede modeller værd i tilfælde af tyveri/brand/anden form for beskadigelse.

Hvordan vurderer en forsikringsmand sådanne modeller ???

Det er et yderst relevant spørgsmål.

Jeg kan huske at jeg var med DMJK på besøg hos GMJS i Göteborg. De havde nogle år forinden fået stjålet nogle lokomotivmodeller og havde for erstatningen fået bygget nogle modeller til erstatning for de stjålne. Men klubben var absolut ikke tilfreds med den handel, for erstatningsmodellerne var af noget dårligere kvalitet end de oprindelige.

Materiel byg på bestilling mod betaling

af UTJ, 4/10 2012, 20:34 (4435 dage siden) @ D 826

Tja.. Stakkels indlæg.. Nå men jeg har heldigvis næsten fundet en løsning på mit ønske om et lyntog..

Men måske jeg aldrig skulle have skrevet dette indlæg..

Jeg vil istemme - du har sat gang i en god diskussion. Det er nemlig ikke altid let at forklare at hjemmefremstillede scratch-byggerier ikke bare er noget der foræres til højre og venstre.

Min erfaring med betalt udvikling af modeller siger mig i øvrigt at håndbyggede modeller bliver meget dyre. Og gode håndbyggede modeller er tilmed sjældne.

Endnu engang tak for opstart ef en god diskussion.

;-)

Materiel byg på bestilling mod betaling

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 4/10 2012, 22:43 (4435 dage siden) @ D 826

Et lille firma som DF Modeltog, holder sig faktisk nogen rimelige priser, taget i betragtning af at det er en kombination af resin- og håndbyggede modeller. Det var måske også en mulighed at kontakte dem?

www.dfmodeltog.dk

Mvh
Claus

Materiel byg på bestilling mod betaling

af Georg Schmidt, 4/10 2012, 23:12 (4435 dage siden) @ Claus E. Hansen

Lidt om priser i gamle dage.
På arkiverne kommer man sommetider forbi nogle "sidegevinster", når man søger efter papirer vedr. damplokomotiver. På Rigsarkivet kom jeg engang forbi nogle papirer om modeller af rullende materiel.
DSB brugte tilsyneladende i 1941 firmaet Laur. Osgaard og Soph Olsens modelbyggeri Jægersborg Alle Charlottenlund. En model af AUL 269 kostede 6000 kr, en IKS 2500 kr, S 1 kostede 6500 kr. Modellen af H 783 løb op i 16693 kr mod et skøn på ca. 12000, denne overskridelse gav en vis uro.:-D

Mvh
Georg

Materiel byg på bestilling mod betaling

af UTJ, 3/10 2012, 06:12 (4436 dage siden) @ D 826

Der er så måske også en anden fordel ved at bygge det i messing plade.. Plastikcart kan slå sig, det gør messing ikke.. Hvilkan slags plastik er Ms'eren støbt i?, og hvilken slags lim skal man bruge? Messing og messing der loddes sammen er jo stærkt nok hvis det er gjort rigtigt

Messing kan også slå sig. Men selvfølgelig på en anden måde, da det er to helt forskellige materialer. Det kan man finde ud af når man lodder større tynde plader.

Materiel byg på bestilling mod betaling

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 3/10 2012, 08:29 (4436 dage siden) @ UTJ

Messing kan også slå sig ... når man lodder større tynde plader.

Ja, og her er det varmen fra lodningen som spiller ind, men deformation af kanter ved klipning og bukning samt utilsigtet behandling som forsøg på at rette en skæv plade er også en stor synder.

God tilrettelæggelse af loddearbejdet hjælper meget, undgå for stærk opvarmning og lad emnerne køle af mellem hver lodning.

Man kan undgå problemet ved ikke at bruge de tyndeste pladetykkelser til større stykker og ved at anbringe afstivninger enten påloddet eller som opbukkede kanter. Sidstnævnte benyttes f. eks. ved ætsede byggesæt hvor man ofte benytter ret tynd plade.



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak