Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af cm, 4/8 2012, 21:21 (4496 dage siden)

-Så er HELJAN's triangel-motorvogne omsider slået op på HELJAN's hjemmeside... Dog endnu som "ikke på lager" - men det kommer de vel...
mvh
Chr

--
[image]

Heljan MF, MC, ME triangelvogne CM og CMM tagryttervogne

af cm, 4/8 2012, 21:34 (4496 dage siden) @ cm

-og CM + CMM sandelig også! (Ikke på lager)...

mvh
Chr

--
[image]

Avatar

Heljan MF, MC, ME triangelvogne CM og CMM tagryttervogne

af Futfar, Kajerød, 5/8 2012, 09:35 (4495 dage siden) @ cm

Ja og så venter vi på CR og CRS, som nok skal finde vej til mine spor!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af bygger01, 5/8 2012, 10:43 (4495 dage siden) @ cm

Heljan's hjemmeside er "en svær en" for den oplysning, er da ikke til at finde ....

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af marrix, 5/8 2012, 10:57 (4495 dage siden) @ bygger01

Prøv via søgeboksen til højre på siden - så kommer de fint frem.

- Martin

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af bygger01, 5/8 2012, 11:20 (4495 dage siden) @ marrix

Det fandt jeg også, men er det ikke mere at betragte som et fly, der er på tavlen, men uden anden information, og det betyder normalt forsinkelser

Nå væk fra den slags hidsen op, de skal have ro til komme på markedet med den, når den er færdig

Men der mangler også oplysnniger om begrænsninger, hvad den ikke kan køre på ( typer skinner /sporskifter / min. radier )

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af Gert, 5/8 2012, 13:01 (4495 dage siden) @ bygger01

bygger1 skrev:
"Men der mangler også oplysnniger om begrænsninger, hvad den ikke kan køre på ( typer skinner /sporskifter / min. radier )"

Er det ikke meget store forventninger at stille til et dansk produkt? :-)


Gert

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af bygger01, 5/8 2012, 14:50 (4495 dage siden) @ Gert

Det er også derfor at der er nogle modige, der skal gå prøve, før man selv skal på slinnerne, men jeg synees at huske at mindste radius er 420 mm, men lad den nu først komme på "banen", så følger resten

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af UTJ, 5/8 2012, 19:41 (4495 dage siden) @ bygger01

Det er i sig selv modigt at udkomme med en Triangel. I stedet for at lade galden flyde inden produktet er kommet frem, var det måske i stedet en idé at føre en dialog med Heljan og spørge til hvilken kurveradius osv. Også selv om forespørgslen kan blive væk i ind-boksen. Ellers vil jeg sådan set blot fraråde "bygger01" at anskaffe den, for det er sjældent godt at købe en ting (uanset hvad det er) hvis man på forhånd ikke kan lide den. Nej, så hellere bygge den selv med den tid der medgår til det :-|

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af Gert, 5/8 2012, 21:07 (4495 dage siden) @ UTJ

Jeg ser da frem til at Heljan kommer med deres Triangel - og det selv om jeg er ved at være færdig med at bygge min egen - dog i en helt anden udgave af en Triangel.

Betingelserne for produktion af danske modeller i relativt små styktal er anderledes end dem, "de store" producerer under.

Gert

bHeljan MF, MC, ME triangelvogne

af bygger01, 5/8 2012, 21:20 (4495 dage siden) @ UTJ

Der er noget Du har misforstået

Galde skal da først flyde, hvis man har anskaffet sig noget, som ikke fungerer ...

Da jeg kører med K skinner, og der også findes begge typer sporskifter, så var det grunden til mit skriveri om min radier

Men det er blot at vente og høre om maskinen kommer til at fungere, når dem kommer på markedet, og her er jeg af den opfattels, at man først skal lukke den ud, når man er sikker og kunderne forsvinder ikke i vores verden.

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af UTJ, 5/8 2012, 22:55 (4495 dage siden) @ bygger01

Der er noget Du har misforstået

Nej, det tror jeg ikke du skal regne med ;-)

Men det er blot at vente og høre om maskinen kommer til at fungere, når dem kommer på markedet, og her er jeg af den opfattels, at man først skal lukke den ud, når man er sikker og kunderne forsvinder ikke i vores verden.

Derimod tror jeg ikke at du er klar over hvor dårlig økonomi der er i at producere modeltog efter danske forbilleder. På et tidspunkt må produktudviklingen stoppe, da omkostningerne ellers blot løber i vejret. Det ses hos alle, der forsøger sig medmindre man har en pose penge som kan smides efter nyudviklingen (=dvs at der på forhånd er regnet med at det bliver en ganske almindelig underskudsforretning). Noget bliver godt og andet mindre godt, men det pudsige er at brokkerne insisterer på at købe det håbløse produkt alligevel - netop fordi en model af det pågældende forbillede er et "must have". Og så klager man i stedet over at man har fået noget suboptimalt, uden at anvise om man fx var villig til at aftage samme mængde til fx 50 % højere udsalgspris (hvilket jo i realiteten, hvis tilsagnet kom jo også er en gratis omgang, da det jo ikke kan realiseres).

Der er masser af eksempler på håbløst dansk modeltog og historikken er laaaang. Keysers C-maskine mv var ikke nogen lykke, Mere nutidigt havde E-maskinen børnesygdomme og bristede forventninger og S-maskinen var vist heller ikke nogen idel lykke. Bodans allerførste forsøg med litra S var vist heller ikke super! Trianglen vil sikkert og vist bringe vanskeligheder og de er ganske velbeskrevne i dette og tilsvarende "sporskiftet"-forum, nemlig at trækkraft og strømoptag på en toakslet tingest ikke er ligetil. Med en fjedrende slæbesko, der skal kravle op over en krydsende skinne i et sporskifte på 3-leder-spor gør intet lettere.

Uanset hvem der producerer dansk modeltog i danske oplagsstørrelser vil de pågældende have gode og dårlige produkter på hylderne og det er umuligt på forhånd at gardere sig mod alt. Og dog er et seksakslet diesellokomotiv lettere at få til at køre godt end "alt det andet". De intelligente vil blandt andet bemærke at modellerne bliver samlet hos underleverandører og resultatet er i mange tilfælde "take it or....". Hvis man vælger sidstnævnte løsning, kommer der blot ikke noget produkt af netop dette forbillede til salg - det er den barske realitet - og gælder alle der forsøger sig, hvadenten de har et firma på Sjælland, Fyn eller i Jylland.

Så jo jeg fastholder: enten gå i krig med Keysers byggesæt til en ME (kan nok findes brugt) eller start forfra. For så slipper du for potentielle ærgrelser ved et køb, som ligeledes potentielt vil blive spredt over diverse fora. God byggelyst :-) Eller køb noget Märklin med tysk forbillede :-(

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af bygger01, 6/8 2012, 07:49 (4494 dage siden) @ UTJ

Mon ikke det ender med en Kittel fra Märklin i stedet, så er man da fri for at have et tog, der skal skubbes.....

Det med den dårlige økonomi kan ikke være kundens problem.

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af sorensen_dk, 6/8 2012, 13:24 (4494 dage siden) @ UTJ

Heljan ville gøre alle en tjeneste ved at markedsføre deres ting som vitrinemodeller! Og så må køberne ellers tage den dérfra...

Med det rygte de har for slutbrugertest - helt bogstaveligt - må enhver der køber Heljan forvente problemer, så med mindre man er helt grøn, burde det ikke være noget at hidse sig op over.

Og ja, der er tungtvejende grunde til at køre Märklin...og hygge sig med, at de for 40+ år siden byggede to-akslede skinnebusser der bare kører...

Tom

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 6/8 2012, 14:04 (4494 dage siden) @ sorensen_dk
redigeret af Claus E. Hansen, 6/8 2012, 14:22

Jeg er nu ikke enig i at der er tale om vitrinemodeller. Man har det jo som regel med at fokusere på de ting der er mindre succesfulde, men aldrig så meget på dem der bare er super modeller.

Der det går galt mange gange, er de meget skarpe kurver mange er henvist til at køre på, dels pga. pladsen og dels for at få så mange spor med som muligt.

Det med kurverne bliver dog næppe tilfældet for Triangleren og snart en Fc-vogn, som Ade kommer med iflg. facebook.

Som det er skrevet, så er det nok noget mere taknemmeligt at lave diesel. Og dette tror jeg er en god grund til Heljans meget store succes på det engelske marked.

Vores egne hjemlige Mo og MY/MX, ville jeg da også nødig undvære, ligesom det hav af bogiepersonvogne og godsvogne vi efterhånden er blevet beriget med. Og sådan set heller ikke dampen. Der hvor skoen trykker, er nok at det danske marked er af mere begrænset art ja.

Og man bestemmer jo selv altid om man vil købe en given model, og man jo blot lade være, eller vente til modellen engang kommer ud som brugt.

Ellers skal man gå over til at bygge det hele selv, som man stort set gør med det hele i spor 0-klubberne. Her er industrimodeller ikke altid lige velset, kan jeg hilse og sige! Til gengæld kan man bygge mere detaljeret end i H0, mens H0 er noget de fleste har plads til i en eller anden udstrækning.

Mvh
Claus

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af Thomas Jespersen @, 6/8 2012, 14:24 (4494 dage siden) @ Claus E. Hansen

Jeg ville nu også nødig undvære mit Heljan materiel. MY, MX og MO især, men også E-maskinen syntes jeg har været vellykket. Heljan lalver iøvrigt ubetinget de bedste personvogne til det danske marked. Jeg tænker her på CC, CD, CB og CA/CAR. HD vognen syntes jeg er faktisk mindst lige så flot som noget af det der kommer fra andre europæiske fabrikker.
De eneste jeg ikke bryder mig om er P og Pr. De er simpelthen fejlkonstruerede, men en ny undervogn burde gøre underværker...
Heljans succes på det engelske marked hænger dog nok også sammen med at engelsk materiel aldrig har været af nogen god kvalitet. Tidligere var det Hornby og Lima, der producerede mest og begge dele skulle man være glad, hvis hjulene stadig sidder fast når man løfter på materiellet.

Thomas

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af cm, 6/8 2012, 16:54 (4494 dage siden) @ Claus E. Hansen

Man kunne tro, at nogen allereder HAR købt og kørt med HELJAN's MF,MC og ME motorvogne ???
Bevares - kritikken af HELJANS's produkter er set før, men lad os da lige klappe hesten indtil de første afsporinger er konstateret.
Mine HELJAN MX'ere kører perfekt - og ganske lydløst på MÂRKLIN C-skinner. Og hvad mine MO'ere angår, så havde jeg vrøvl med dem i begyndelsen. Den ene sendte jeg til ombygning i HOBBYKÆLDEREN - med fantastisk resultat til følge - den anden ryger enten samme vej - eller også regulerer jeg akslerne lidt selv - og ser hvorledes det går. Min MY-1202 havde vrøvl i sporskifterne - og enkelte steder midt på strækningerne - det viste sig igen, at akselafstanden bare skulle justeres en smule.
Hvis alt det vi køber af producenterne er som ROCO eller MÂRKLIN, - lige til at tage ud af kassen og køre med - så er der vel mere tale om "leg" end "hobby" ? Det skal selvfølgelig ikke på den anden side motivere producenterne til at sende dårlige produkter på markedet - men det er vel ikke helt "fair" at rakke ned på en model der ikke engang er blevet smidt hen over disken endnu?
Ialtfald glæder jeg mig til min første TRIANGEL - og beder alle på forum huske på at anlægge drejeskiver på endestationerne - hvis denne model skal varetage persontransport på Jeres sidestrækninger! (?) ;-)
Chr

--
[image]

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af sorensen_dk, 6/8 2012, 17:25 (4494 dage siden) @ cm

Så er det (igen) jeg undrer mig. Du køber en Heljan MO, som må antages at være køreklar når den er udpakket....hvorefter du sender den til ombygning! Og tilmed én mere.

Det skulle så kaldes "hobby", i modsætning til "leg", hvis man køber et kvalitetsprodukt, der bare fungerer. OK, nu er det vel dine egne penge der går til hobbyaktiviteterne, så fred være med det.

Det ser ud til, at Heljan har fundet en tro skare af "hobbyfolk" der fortsætter med at købe, og det er jo en smart forretningsmodel.

Tom

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 6/8 2012, 18:13 (4494 dage siden) @ sorensen_dk
redigeret af Claus E. Hansen, 6/8 2012, 18:35

Mit Heljan fungerer nu ok, og jeg kører vel at mærke så på K-skinner. Det er i kraft af slanke skifter og kurver. Jeg har ikke fået lavet noget med materiellet. Men selvfølgelig "vralter" både P og PR, ligesom tandhjulet i PR´eren på et tidspunkt nok går i stykker? P-maskinen (den ældre) kører faktisk ellers ret godt. Og det samme gør mine MO. Selv E-maskinen med Faulhaber motor kører fint, omend den er noget sart og skrøbelig. Men den kræver vel at mærke ordenligt lagt spor, ellers går det ikke.

Til gengæld har jeg ikke satset på skinnebussen og gør det heller ikke på Triangleren, medmindre den kommer ned i en attraktiv pris på et tidspunkt, dvs. som brugt. Dermed gør det ikke helt så meget at den kommer til at stå på et sidespor og se flot ud. Men det er så også lige så meget fordi den er udenfor min epoke og jeg holder strengt på Statsbanerne i epoke III b. MC-vognen havde sin storhedstid i enden af epoke II og i III a. Men har da set filmen hvor der kører en Skjern-Videbæk, men det må vist mere have været som udflugt.

Hvis man tænker en 10-15 år tilbage i tiden, så var det en ren sansation med en dansk model. I dag kan vi vælge og vrage og kan stille med det ene korrekte tog efter det andet. Og snart mere endnu. Trækkraft og øvrigt materiel er der ikke mangel på nu, hvad enten det er epoke III, IV eller V. Epoke II ser ud til at være godt på vej nu.

Så sorter noget fra, hvis der er tvivl. Det er man i sin gode ret til.

Mvh
Claus

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af bygger01, 6/8 2012, 20:17 (4494 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det er sommer endnu, så ud i hængekøjen og afvent, at andre drager deres erfaringer, og så nyd en gin & tonic, der skal nok - hvis den fungerer - blive en, som man kan købe ....

Og ellers må man leve med de tyske .......

Det er lidt kynisk, men det er vores "tog" verden, hvor vi lever med både danske og tyske udgaver.

Der skal ikke være for mange skubbetog a'la Brio ......

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af modeljernbane, 8/8 2012, 11:19 (4492 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det var skam ikke nogen ud flugt på Skjern Videbæk.Man kørte med disse vogne ind til banen lukkede for pers. trafik i okt 1955.

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 8/8 2012, 21:55 (4492 dage siden) @ modeljernbane

Det var skam ikke nogen ud flugt på Skjern Videbæk.Man kørte med disse vogne ind til banen lukkede for pers. trafik i okt 1955.

Det er helt rigtigt.

Kigger man på Limfjordsbanens jernbane-DVD, så er der en senere farveoptagelse fra slut 1960´erne, først i 1970´erne. Det var i hvert fald ikke fra den ordinære drift.

Mvh
Claus

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af modeljernbane, 9/8 2012, 07:30 (4491 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det lyder yderst intersant, hvad er det for en vidio af deres vidioer det er på?Vil meget gerne se det, da jeg har en del med den omtalte bane at gøre.
Kurt

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 9/8 2012, 09:00 (4491 dage siden) @ modeljernbane

Det lyder yderst intersant, hvad er det for en vidio af deres vidioer det er på?Vil meget gerne se det, da jeg har en del med den omtalte bane at gøre.
Kurt

Det er fra DVD´en "På jyske sidespor" at klippet med Skjern-Videbæk er med.

Mvh
Claus

Avatar

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af Futfar, Kajerød, 7/8 2012, 09:53 (4493 dage siden) @ cm

Man kunne tro, at nogen allereder HAR købt og kørt med HELJAN's MF,MC og ME motorvogne ???
Bevares - kritikken af HELJANS's produkter er set før, men lad os da lige klappe hesten indtil de første afsporinger er konstateret.
Mine HELJAN MX'ere kører perfekt - og ganske lydløst på MÂRKLIN C-skinner. Og hvad mine MO'ere angår, så havde jeg vrøvl med dem i begyndelsen. Den ene sendte jeg til ombygning i HOBBYKÆLDEREN - med fantastisk resultat til følge - den anden ryger enten samme vej - eller også regulerer jeg akslerne lidt selv - og ser hvorledes det går. Min MY-1202 havde vrøvl i sporskifterne - og enkelte steder midt på strækningerne - det viste sig igen, at akselafstanden bare skulle justeres en smule.
Hvis alt det vi køber af producenterne er som ROCO eller MÂRKLIN, - lige til at tage ud af kassen og køre med - så er der vel mere tale om "leg" end "hobby" ? Det skal selvfølgelig ikke på den anden side motivere producenterne til at sende dårlige produkter på markedet - men det er vel ikke helt "fair" at rakke ned på en model der ikke engang er blevet smidt hen over disken endnu?
Ialtfald glæder jeg mig til min første TRIANGEL - og beder alle på forum huske på at anlægge drejeskiver på endestationerne - hvis denne model skal varetage persontransport på Jeres sidestrækninger! (?) ;-)
Chr

Hej Christian.

Du beskriver en ændring af akselafstanden, men du mener vel hjulafstanden?:-P

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Heljan MF, MC, ME triangelvogne

af cm, 7/8 2012, 10:02 (4493 dage siden) @ Futfar

Hej Futfar!
Ja - selvfølgelig. Og endnu engang tak fordi du hoppede i kedeldragten og fik fixet min MY 1202! :-)

mvh
Chr

--
[image]

CM ventes klar fra HELJAN i september

af cm, 13/8 2012, 14:27 (4487 dage siden) @ cm

Heljan's CM-vogne meldes klar fra September på hjemmesiden...
se HER

mvh
Chr

--
[image]

CM ventes klar fra HELJAN i september

af bent Larsen @, 19/8 2012, 21:59 (4481 dage siden) @ cm

Hej
Har Heljan droppet H maskinen og BL/Bf vognen, jeg kan ikke finde dem på hjemmesiden, der vel kun DSB bussen under nyheder som ikke er produseret endnu.
VH
Bent Larsen

CM ventes klar fra HELJAN i september

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 20/8 2012, 10:40 (4480 dage siden) @ bent Larsen

Jeg er ret overbevist om at ingen af disse er droppet. I den senere tid har der ikke været meldt særligt meget ud med kommende nyheder på hjemmmesiden, måske for ikke at give en masse forventninger, hvis det så ender med at tingene nu bliver noget forsinket. Det har vi jo oplevet med dampen både hos Heljan og Hobbytrade.

Det er også først her i den seneste tid at CM-vognen har været nævnt på hjemmesiden. Så det kan man slet ikke regne med.

Mon ikke det næste bliver meldt ud, nu når CM-vognene kommer til september?

Mvh
Claus

CM ventes klar fra HELJAN i september

af UTJ, 20/8 2012, 17:39 (4480 dage siden) @ Claus E. Hansen

Jeg er ret overbevist om at ingen af disse er droppet. I den senere tid har der ikke været meldt særligt meget ud med kommende nyheder på hjemmmesiden, måske for ikke at give en masse forventninger, hvis det så ender med at tingene nu bliver noget forsinket. Det har vi jo oplevet med dampen både hos Heljan og Hobbytrade.

Det er også først her i den seneste tid at CM-vognen har været nævnt på hjemmesiden. Så det kan man slet ikke regne med.

Mon ikke det næste bliver meldt ud, nu når CM-vognene kommer til september?

Det sidste er muligt, men der kan også gå lidt længere inden der kommer noget konkret om hvad der følger efter CM og ME/F. Der arbejdes pt på fremtidigt program, herunder sekvens i forhold til ideerne. Og det er helt korrekt at hverken H eller BL er taget "af plakaten".


Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980
Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak