Restaurantvogn CAR - pladsering i vognstammen
Godaften Christian.
Din vogn nr. 1283 er fra tidsperioden 1961 til 1967, hvor den fik UIC nummer og i 1969 omlitreret til litra BRh. Din vogn udgik den 16. juni 1951 efter ombygning fra litra CA med nr. 1043 og litra CAR fra Vk Ar. Den fik monteret A+B styre- og brummerledning i august 1951 og fik i 1956 dynamoanlæg GEZ 24/30 volt. Den fik sin RIC mærkning igen i 1961 samt nyt nummer 1283. Den blev fuldstændig moderniseret og ændret i 1962. Vognen blev med litra BRh og med UIC nummer udlånt til ØSJK i 1974 – 1977 og kom tilbage til DSB for at blive ophugget i 1978 af Orlas Produkthandel.
Placeringen af vognen har været så at sige alle steder i togstammen, afhængig af tid på året og hvilket løb.
I ”din periode” har vognen kørt indenlandske- som udenlandske eksprestog, mellem Nyborg – Fredericia – Padborg- Hamburg, Nyborg – Aarhus, Nyborg – Aalborg, Nyborg – Frederikshavn samt Frederikshavn – Hamburg (Nordpilen) og alle returløbene.
I din periode har vognen ikke været MO fremført, men næsten udelukkende med MY (muligvis en E omkring 1961-63), syd for grænsen DB damp eller V200. Der har været medgivet – foruden DSB vogne af Av og Cc typerne, DB flaskegrønne 2. kl. vogne.
Vognen har så vidt jeg kan se ikke været anvendt i ”sorte lyntog” jf. togplanerne.
Håber det gav lidt svar på dine spørgsmål.
Mvh
Steff
I øvrigt kan hele historien om litra CAR/Car/BRh læses i førstkommende årsskrift for jernbanemuseets venner, ”Tog i tiden”, ”DSB litra CAR – ændring til buffet-vogn under kraftig indflydelse fra CIWL i Paris”, 13 sider A4 med masser af hovedtegninger, ombygningstegninger og billeder. Er man ikke medlem af museumsklubben, kan bladet købes i løssalg på museet når det udkommer.