Märklin går man ikke galt af
De andre producenter derimod kræver lidt mere nøje studier af den som ønsker at købe. Et forsat stort problem er at ting fra de forskellige 2-støms producenter ikke er 100% kompatible med andre 2-strøms producenter:
Vogne som ikke kan udstyres med alle slags koblinger ( Heljan ).
Dårlig plaskvalitet ( eks Kleins vekselladsvogne, Rocos gamle b-vogne, det meste gamle Lima, listen er lang ). Er blevet bedre med tiden men kvaliteten svinger fortsat meget på det her punkt.
Vognenes vægt set i forhold til andre vogne i et tog. Resultat bagerste vogne i et tog bliver tit afkoblet under kørslen!
Lokomotiver og vognes kørsel ( læs afsporring ) ved sporskifter, især de danske producenter er "gode" til at falde af sporerne igen og igen, skyldes nok bla at de ikke er total-leverandør ligesom Roco, Fleishmann, Lima osv.
Hvis man vil kører 2-strøms så kan man kun ved 100% sikker på god drift ved kun at bruge een producents produkter: Altså lok+vogne+spor fra Roco eller lok+vogne+spor fra Fleishmann osv...
Kære Gæst
Jeg skiftede system i 1980, fra 3-skinne til 2-skinne, uanset system har jeg altid blandet mærkerne og jeg kan slet ikke genkende din påstand om store problemer kompatilibiteten. kortkoblingskinematikken er efter min mening, for ringe udført, uanset hvilket mærke vi snakker om. Hvis den bagerste vogn afkobler under kørslen, tror jeg næppe det er på grund af for meget eller manglende vægt, det må være en dårlig kobling (defekt, ude af justering o.lign).
Dårlig plastkvallitet, alle producenter har haft den ubehagelige oplevelse at en plasttype har haft nogle ubehagelige langtidseffekter og dem der støber nogle modeller har stifte bekendskab med "zinkpest" begge dele er noget skidt og heldigvis ret sjældent forekommende.
Når en vogn eller et lokomotiv afsporer i et skifte er det første man bør undersøge, hjulskivernes indbyrdes afstand. ved toskinne drift er hjulafstanden så vidt jeg lige kan huske 14,3 mm og til treskinne 14,0 mm. Hvis ikke de mål passer, så afsporer krammet og hvis man bruger toskinne materiel med toskinne hjul, på skinner til treskinnesystemet - vil man uværgeligt få problemer i skifterne.
Din sidste påstand passer nok bedre på treskinne systemet og så er det mit helt klare indtryk at mange der bruger treskinne systemet, bruger det andet systems materiel uden nævneværdige problemer. Som de siger i teaterverdenen "den der kun tager alvor, for alvor og sjov for sjov - han har misforstået begge dele lige meget"
Jeg tror ikke jeg gætter helt ved siden af (jeg kan tage fejl) når jeg gætter på at du samler på Märklin? og at du er glad for det! er det tilfældet, kan jeg godt forstå du gerne vil anbefale det til andre.
Gode modelbane hilsner
Flemming