Fremotræf i Givskud - Februar 2025 - Del 2

af Steff, 4/3 2025, 11:48 (8 dage siden) @ AndreasM

Kære Andreas m. fl.

Jeg kan sagtens følge dig i at opbygge i ensartethed – samme modelbygger/klub og at man SKAL være enige om overgangsstykker mellem den ene modelbygger/klub og den anden modelbygger/klub.

Men det er antallet af moduler der er opgaven og hvor jeg mener, at det kunne være en god ide at være flere om et udstillingsanlæg.

Det er IKKE for på nogen måde at nedgøre spor H0 (1:87) eller mindre, men pladsmæssigt (antal moduler) er opgaven altså en helt anden i spor 0 (1:45) eller spor 1 (1:32).
De standardmoduler jeg kender til, er af en længde på normalt 120 cm., nogle steder 150 cm. ved større bygninger. For en ½ cirkel kræves i mindste farbare modelmæssige acceptable radius MINDST 8 x 120 cm. moduler = 9, 60 meter og for en landstation med det absolut nødvendige uden opstillingsspor mv. en ca. længde på 7 moduler x 120 cm. = 840 cm.

Herunder et eksempel på et anlæg opbygget af 2 klubber i spor 1 (1:32). Ud over stations arealerne med stationsbygning, læsserampe og varehus, er der IKKE megen køreplads, undtagen i kurverne.

[image]

Sidst et billede af et FORMINSKET maskindepot med ½ længde remise og kulgård på 150 cm. modul og lige de nærmeste bygninger på et 120 cm. modul, i alt 270 cm.
[image]

For transport af bygninger, modeljernbane og de to moduler, en stationcar + trailer.

DERFOR fornuftigt ved udstillinger eller andet, at samarbejde synes jeg. Man fordeler byrden transportmæssigt som økonomisk. Men dyrker man hobbyen MÅ man være klar til at det KOSTER og selv betale med kasse 1. Men man hygger sig og har det godt med en fælles interesse og MULIGVIS lidt godt at spise/drikke/løgnhistorier mellem 2 udstillingsdage;-) .

Steff

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak