Fremotræf i Givskud - Februar 2025 - Del 1

af T. Rithmester, 1/3 2025, 16:06 (11 dage siden)

I går eftermiddag tilbragte jeg et par timer ved Fremotræffet i Givskud, der er ikke egentlig adgang for publikum, men jeg havde fået en invitation til at få udviddet billedarkivet :-)
Billederne er ikke en gennemgang af de enkelte anlæg, da jeg hele tiden efter bedste evne forsøgte ikke at være i vejen for træffets formål: kørsel med modeltog.
Så billederne er meget fragmenteret, men håber at indtrykket af et stort og flot arrangement alligevel når igennem :-)
Og som altid når jeg ser modeltog imponeres jeg over hvor mange detaljer fra landskab/by/omgivelser som flere af anlægene formår at få med.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Fremotræf i Givskud - Februar 2025 - Del 1

af bygger01, Herning, 1/3 2025, 18:04 (11 dage siden) @ T. Rithmester

Tak for nogle fine billeder….

--
Jørgen Steffensen

Fremotræf i Givskud - Februar 2025 - Del 2

af T. Rithmester, 2/3 2025, 18:50 (10 dage siden) @ T. Rithmester

Først billeder fra anlægget bygget op omkring Lystrup station.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Så lidt fra Søbylund (?)

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Og slutteligt (i denne omgang) lidt fra anlægget Havreland.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

af Steff, 2/3 2025, 21:45 (10 dage siden) @ T. Rithmester

Godaften

Hvor ER det dog en nydelse at se på. Ikke for meget, ikke for lidt, men lige det, der skal til for at gøre landskabet så modelmæssigt tro mod forbilledet og derved opnå en epokemæssig korrekthed. FLOT, FLOT.

Ideen med modulerne er jo her vist som et eksempel på, hvordan det skal gøres:-) .

Modulopbygning med standardopbygning og mål, KUNNE måske også være svaret for de klubber, der dyrker større størrelser som 0 og 1, hvor netop logistikken kræver sit for de enkelte. Forstået på den måde, at klubber og enkeltpersoner går sammen til en udstilling, i stedet for hver især at skulle anvende lastbiler/store varevogne for transport af eget anlæg, der kan være dyre alene i leje og f.eks. broafgifter.

Jeg har set at det kan lade sig gøre i spor 1, men mangler spor 0 på udstillinger:-(

Steff

af AndreasM, 4/3 2025, 08:54 (8 dage siden) @ Steff

Ideen med modulerne er jo her vist som et eksempel på, hvordan det skal gøres:-) .

Modulopbygning med standardopbygning og mål, KUNNE måske også være svaret for de klubber, der dyrker større størrelser som 0 og 1, hvor netop logistikken kræver sit for de enkelte. Forstået på den måde, at klubber og enkeltpersoner går sammen til en udstilling, i stedet for hver især at skulle anvende lastbiler/store varevogne for transport af eget anlæg, der kan være dyre alene i leje og f.eks. broafgifter.

Det kan det nok, men det er ikke det du ser her ;-) I Givskud plejer der at være deltagere til træf, som har mere end én trailerfuld og derfor har været ude og låne plads hos andre, eller ligefrem kører to gange.

Moduler kan meget, men hvis der skal være sammenhæng og et pænt forløb i oplevelsen, så kræver det længere stykker bygget af den samme person eller gruppering. 10 meter modulbane bygget af 10 forskellige modulbyggere kommer oftest til at se slemt rodet ud.

af Steff, 4/3 2025, 11:48 (8 dage siden) @ AndreasM

Kære Andreas m. fl.

Jeg kan sagtens følge dig i at opbygge i ensartethed – samme modelbygger/klub og at man SKAL være enige om overgangsstykker mellem den ene modelbygger/klub og den anden modelbygger/klub.

Men det er antallet af moduler der er opgaven og hvor jeg mener, at det kunne være en god ide at være flere om et udstillingsanlæg.

Det er IKKE for på nogen måde at nedgøre spor H0 (1:87) eller mindre, men pladsmæssigt (antal moduler) er opgaven altså en helt anden i spor 0 (1:45) eller spor 1 (1:32).
De standardmoduler jeg kender til, er af en længde på normalt 120 cm., nogle steder 150 cm. ved større bygninger. For en ½ cirkel kræves i mindste farbare modelmæssige acceptable radius MINDST 8 x 120 cm. moduler = 9, 60 meter og for en landstation med det absolut nødvendige uden opstillingsspor mv. en ca. længde på 7 moduler x 120 cm. = 840 cm.

Herunder et eksempel på et anlæg opbygget af 2 klubber i spor 1 (1:32). Ud over stations arealerne med stationsbygning, læsserampe og varehus, er der IKKE megen køreplads, undtagen i kurverne.

[image]

Sidst et billede af et FORMINSKET maskindepot med ½ længde remise og kulgård på 150 cm. modul og lige de nærmeste bygninger på et 120 cm. modul, i alt 270 cm.
[image]

For transport af bygninger, modeljernbane og de to moduler, en stationcar + trailer.

DERFOR fornuftigt ved udstillinger eller andet, at samarbejde synes jeg. Man fordeler byrden transportmæssigt som økonomisk. Men dyrker man hobbyen MÅ man være klar til at det KOSTER og selv betale med kasse 1. Men man hygger sig og har det godt med en fælles interesse og MULIGVIS lidt godt at spise/drikke/løgnhistorier mellem 2 udstillingsdage;-) .

Steff

af AndreasM, 5/3 2025, 09:03 (7 dage siden) @ Steff

Jeg kan sagtens følge dig i at opbygge i ensartethed – samme modelbygger/klub og at man SKAL være enige om overgangsstykker mellem den ene modelbygger/klub og den anden modelbygger/klub.

Og det er oftest der folk går galt i byen, når de tænker at bare fordi der er aftalt et defineret overgangsstykke så passer tingene. Men der skal så meget mere til, for at give et sammenhængende indtryk, som f.eks. farvetoner og materialevalg i landskabet, placering af telegrafmaster (eller køreledningsmaster hvis man er mere til det nyere), diverse landskabselementer (2 læhegn op af hinanden ser rædderligt ud), farven på modulkanterne, valg af ballast, osv.

Men det er antallet af moduler der er opgaven og hvor jeg mener, at det kunne være en god ide at være flere om et udstillingsanlæg.

Klart, det bliver nemmere at skabe volumen, når man løfter i flok.

Det er IKKE for på nogen måde at nedgøre spor H0 (1:87) eller mindre, men pladsmæssigt (antal moduler) er opgaven altså en helt anden i spor 0 (1:45) eller spor 1 (1:32).
De standardmoduler jeg kender til, er af en længde på normalt 120 cm., nogle steder 150 cm. ved større bygninger. For en ½ cirkel kræves i mindste farbare modelmæssige acceptable radius MINDST 8 x 120 cm. moduler = 9, 60 meter og for en landstation med det absolut nødvendige uden opstillingsspor mv. en ca. længde på 7 moduler x 120 cm. = 840 cm.

Selvfølgelig kræver større størrelser mere plads, men det giver så bare mulighed for at udfolde noget andet og mere omfattende i de små størrelser.

Det Fremo anlæg Thomas viser billeder fra her, havde enkelte kurver med radius omkring 1,5m på privatbanen, men ellers er praksis i Fremo at vi ikke går under 2m, og de fleste kurver ligger omkring 3-3,5m i radius. En 2m kurve med 120cm lange moduler kræver 6 moduler for en halv rundkreds, så der er ikke meget sparet der.

DERFOR fornuftigt ved udstillinger eller andet, at samarbejde synes jeg. Man fordeler byrden transportmæssigt som økonomisk. Men dyrker man hobbyen MÅ man være klar til at det KOSTER og selv betale med kasse 1.

Ja, det var jo netop min pointe, at det ikke fjernede den store udgift til transport ;-) Man kan selvfølgelig rent teoretisk forestille sig et anlæg bestående af, hvad folk hver især kan have i et bagagerum, men det er ikke det vi ser i Givskud. Hvis én først er kommet med to moduler, så går der ikke mange år før han har en trailerfuld. Og ud af det totale antal deltagende i sådan et træf, så vil jeg umiddelbart gætte på at det er under en tredjedel, der har moduler med. Så fordelen set med mine øjne, er at man kan bygge noget "gigantisk" sammen, men det er stadig nogen få der står med udgiften og besværet.

Men man hygger sig og har det godt med en fælles interesse og MULIGVIS lidt godt at spise/drikke/løgnhistorier mellem 2 udstillingsdage;-) .

Fremo er heldigvis ikke en udstilling :-)

af Hr. Nielsen, 5/3 2025, 14:54 (7 dage siden) @ Steff

Hej alle

Uanset skalaen, er en af de største udfordringer med modul opstillinger, at det er mere end svært at deltage i de enkelte arrangementer, på grund af, at der altid er nogle der ikke kan/vil deltage på et givent tidspunkt.
Dette medfører at enten bliver opstillingerne 'skrumpet' i størrelse, og/eller der vil mangle vitale moduler for at opstillingen bliver funktionel. Her vinder FREMO på point, da alle grænseflader er kompatible.

Mvh
Arne

af Kylle, Sjælland, 5/3 2025, 20:00 (7 dage siden) @ Hr. Nielsen

Der vil jeg give jer ret i at Fremo konceptet fungerer , også derfor vi har lænt os op ad dette , bruger samme modulendestykker i 3 modul og Slæbeskoer
men så som 3 leder ( marklin ) alle moduler kan jo drejes og sammensættes efter behov og en given plads .

Christian

Fremotræf i Givskud - Februar 2025 - Del 3

af T. Rithmester, 3/3 2025, 13:55 (9 dage siden) @ T. Rithmester

Sidste del.
Også Norge var repræsenteret på træffet, Norge kom med anlægget Trangvik.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Lidt Amerika var der også.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Odderbanen med strækningen mod Hou/Hov var også med.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Og så mener jeg de følgende billeder skulle være fra anlægget Hirtshavn.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak