Så røg Spor og Baner i arkivkassen ned til de andre!

af Steff, 4/8 2024, 20:09 (110 dage siden)

Godaften

Egentligt lidt mærkeligt sådan at sætte bladet ned til de andre lukkede trykte MJ blade, "Signalposten", "Modelbanenyt", "Modelbyg", "Modeltoget", "Modelbanen", "Lokomotivet", "UK-Modeller/Modelinformation", "Sideporet", "Foreningen Toget", "Banen", og, og, og nu endelig sluttelig "Spor og Baner". Jeg har nok glemt et par stykker, undskyld! Som sagt i slutningen af filmen Farvel til Dampen, "En epoke rinder ud"!! Næsten 80 års dansk historie med danske trykte modeljernbaneblade er slut?? Ok, der finders jo heldigvis klubbladene og godt for det, udgivet af ildsjæle, håber det vil vare ved, men de bliver nok også elektroniske.

Men vi har da heldigvis de danske elektroniske "Jernbanen", "Signalposten", "Jernbanen forum", "Sporskiftet", "Jernbanekilder", Jernbanearkivalier", den kommende "Banebasen" og "Mosebanen", sidstnævnte heldigvis ofte lidt mere direkte artikler, der stiller spørgsmål.

Årsagerne er har været mange, ældre falder fra, det kniber med nye og ikke mindst bliver vi vænnet til "nettet" på godt og ondt.

Altså, vi skal til udlandet for at finde de trykte medier, de kendte "MIBA", Eisenbahn Modellbahn Magazin med særlig spor 1 udgivelser, samt de engelsksprogede og et par franske. A pro pos udenlandske, var jeg et smut i Sverige igår, hente den sædvanlige Gavalia kaffe og de 2 x 20 Prince;-). Skulle selvfølgelig besøge kioskerne på stationen og faldt her over en svensk MJ magasin jeg ikke kendte til, undskyld. Jamen det er da et udmærket og anbefalelsesværdigt MJ magasin "Modell-järnvägs magasinet" , ovenikøbet i denne udgave med tegninger og historie om nogle traktorer, der har været anvendt i Danmark, "SJ lokomotorer littera Z", herhjemme kendt som "Bjurström" traktorerne. Historie og tegninger i Spor N, H0 og 0!! Herunder forsiden med en SJ Rc i spor 1.
[image]

Spørgsmålet er så, om der i fremtiden vil komme et trykt blad eller sider i et andet trykt blad? Men som alle andre ting i livet, er man utilfreds, gør selv noget ved det eller hjælp andre, der kommer ingen trykte blade hvis ikke man gør noget og STØTTER OP når/hvis der kommer noget.
Selvom jeg synes jeg har aftjent min værnepligt og lidt mere, vil jeg da personligt gerne yde et og andet, hvis der opstår en mulighed, ikke sandt:-) !

Fortsat god august måned

Steff

af bygger01, Herning, 4/8 2024, 20:44 (110 dage siden) @ Steff

Hvordan kan du altid være så positiv .....

Tænker du flere gange inden du trykker send !

Men i vores tilfælde med modeltog, er det ikke så ringe ......

--
Jørgen Steffensen

af Steff, 5/8 2024, 12:11 (109 dage siden) @ bygger01
redigeret af Steff, 5/8 2024, 12:15

Hvordan kan du altid være så positiv .....

Tænker du flere gange inden du trykker send !

Men i vores tilfælde med modeltog, er det ikke så ringe ......

Kære Jørgen!

Tak for et positivt svar, tror nok at jeg har set nok af det negative rundt om i verdenen og prøvet at bekæmpe det (yes:-) !!) Så positivitet synes jeg er en god tilgang, OGSÅ med ens interesser og hobby!

Tænker sku ikke altid over før "send";-) .

Steff

NB: Det svenske blad jeg omtalte indeholder OGSÅ en anden dansk (DSB´sk) artikel, nemlig ændring af en spor z MY til den ret farvestrålende MY 1126. Der KUNNE jo være noget hente for andre MJ´er uanset størrelse, hvis man ønsker en af de mere farvestrålende MY´er på sin bane!

NB, NB: Bare rolig, er der noget der irriterer mig tilstrækkeligt, besser wisser, mv., skal jeg nok gøre opmærksomt på det på en direkte, men ikke Facebook agtig måde.:-D

af Flemming Søeborg, 5/8 2024, 20:21 (109 dage siden) @ Steff

Hej Steffen (og alle andre læsere af denne hjemmeside):

Tak fordi bladet røg i arkivkassen og ikke i brokkassen ()eller skraldespanden). Det har været en god fornemmelse at have oplevet denne periode, hvor modeljernbanehobbyen har udviklet sig gevaldigt - og nu må hobbyen altså lære at stå på egne ben uden et større blad til at fortælle om udviklingen og nyhederne.
Der er heldigvis mange kilder at øse af - Steffen nævner flere - men det ville da være dejligt, om nogle ildsjæle kunne få gang i et nyt, landsdækkende blad om modeljernbaner her og hisset.
Jeg vil fortsætte med at udsende artikler om nyheder og andet stof - egentlig skulle disse nyhedsmails have været i gang allerede nu, men der er tekniske problemer med det, så derfor må alle læsere, der ønsker mine mails, bruge den besværlige omvej via hjemmesiden www.sporogbaner.dk for at se artiklerne - jeg har netop lagt nyheden fra NMJ med sovevognen WLABo2a på siden.. Der er i øvrigt også meget nyt på hjemmesiden www.frisporet.dk , så der er noget at bruge sommeren på. Og så vil jeg allerede nu gøre opmærksom på, at Togcenter afholder legetøjsmarked på Frederiksberg den 1. september. Jeg deltager også.

Med venlig hilsen,
Flemming Søeborg

af jhcn, Lystrup/Århus, 6/8 2024, 14:49 (108 dage siden) @ Flemming Søeborg

Kære Flemming

Bare rolig - hos mig ryger Spor&Baner heller ikke ud. De er alle samlet, præcis som Banen, Lokomotivet og hvad jeg ellers bruger plads på!

Mht til en nyhedsmail - det ville være rart, og et fromt ønske fra mig ville være fx hvert kvartal. Indholdet i selve mailen kunne så være en PDF med de artikler du - eller andre - havde begået siden sidst.
Lidt a la den måde Banen sluttede på, hvor bladet reelt stadig udkom, bare kun digitalt gennem Issue

Og ja - det er bare et ønske!!

/Henrik

--
Henrik

af Michael BJ, Rødovre, 9/8 2024, 22:40 (105 dage siden) @ Steff

Jeg er helt enig i at det ser ret trist ud med hensyn til danske modelbaneblade, for at sige det mildt! En meget kedelig udvikling, som desværre nok ligger lidt i tiden med alle de digitale medier og fora - og ikke mindst Facebook, som måske er den helt store "synder". Facebook er et meget nemt medie at bruge til hurtig information, men ret håbløst når man gerne vil finde et ældre indlæg (og ja, jeg ved godt at der findes en søgefunktion, men det kræver jo at man søger efter præcise ord og ikke blot overordnede emner).

Til gengæld vil jeg sige at rygtet om Lokomotivets død er lettere overdrevet - det blad nægter tilsyneladende at dø rigtigt :-) Der udkommer jo nærmest hvert år et årsskrift til stor glæde for undertegnede - og forhåbentlig mange andre.

Helt sort ser det altså ikke ud endnu for trykte medier der handler om vores hobby.

mvh
Michael

af bygger01, Herning, 10/8 2024, 08:01 (104 dage siden) @ Michael BJ

Da KMK’s blad - Mosebanen - var på sit højeste, synes jeg, at det blad var på højde med Lokomotivet & Banen …

Der er stadigvæk lidt liv og det udkommer hver 1-2 måned.

Numrene - både den nye udgave & de fleste af de oprindelige - findes her:

https://mosebanen.com/

eller

https://www.sporskiftet.dk/biblioteket/tidsskrifter/mosebanen

Bladet er digitalt, så burde - særligt de ældre numre - ikke også få en plads under artikler her på Signalposten ( det er så let at foreslå, men mine evner slår ikke til )!

--
Jørgen Steffensen

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak