SJ F 1200
Godaften
Det er nemlig en god og aldeles korrekt udgave af Det svenske Jernbanemuseums museumslokomotiv F 1200. Og det er jo helt i overensstemmelse med Märklins politik, at "nye" damplokomotiver, er den udgave man kan se på diverse museer. Man har altså noget at kunne relatere sig til. Måske ikke ”driftsudgaven, men den man kan se på museet, som f.eks. DSB E 991.
F 1200 som modellen viser, er jo oprindeligt den fordanskede udgave DSB litra E nr. 964, der jo var den originale SJ litra F 1200 købt i Sverige i 1937. Den blev jo "fordansket" ved indsættelsen i drift herhjemme. Se dette link, hvor ændringen udførligt er beskrevet, ligesom det senere salg af E 964 tilbage til Sverige bliver behandlet:
https://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=24
I DSB tjeneste fik ”Svenskerne ” litra E I, bl.a. monteret de udvendige luftklapper på siden af risten, som litra E II havde ved leveringen. Yderligere fik tender 964 i den sidste tid i Danmark, udskiftet første aksel på forreste bogie fra egerhjul og til pladehjul. Faktisk i lighed med E 991, der fik pladehjul på bageste tenderaksel, den mangler dog på modellen.
Om man kan lave en ”Cross-kitting” ved at anvende kedel og fra SJ F 1200 med underdelen og førerhus (skal ændres) fra E 991 og derved få en ”svensker” skal jeg lade usagt, koster nok nogle knaster, hvis i det hele taget muligt!!
Steff