ACME

af Johnny Bröndt @, Göteborg, 25/8 2023, 23:01 (458 dage siden)

Jag har köpt ACME setten DSB IC och Neptun. Båda setten innehåller vagnar av typ "B". I IC-settet börjar vagnsnumren med 50 86 i Neptunsttet med 51 86. Vad är skillnaden? (forskellen)

ACME

af K564, 26/8 2023, 07:10 (458 dage siden) @ Johnny Bröndt

Vogne med 50 86 er kun til brug i Danmark og 51 86 må også køre uden for Danmark.
Hilsner Keld

ACME

af Johnny Bröndt, 28/10 2023, 23:15 (394 dage siden) @ K564

Hvad er den tekniske forskel mellem en B 50... og 51...?

ACME

af Steff, 29/10 2023, 07:51 (394 dage siden) @ Johnny Bröndt

Hvad er den tekniske forskel mellem en B 50... og 51...?

Kære Johnny

I princippet ikke eller ikke den store forskel. At vognen har regime 51 betyder, at alle installationer (elinstallation, bremser etc.) skal være godkendte jf. de herfor af UIC opstillede regler for kørsel i international trafik. Altså skal vognen kunne anvendes i tog fra Danmark og til f.eks. Tyskland (DB/DDR m. fl.)

Beskriftningen på vognenes vanger skal også være opstillet på en bestemt måde og man skal kunne læse f.eks. spænding det elektriske kører på, ligesom at vognklasse skal kunne aflæses.

Om dine B vogne med regime 51 er indsat i din internationale- eller nationale trafik på dit anlæg er ligegyldig. De blev i virkeligheden anvendt i flæng, men SKULLE dog i den grænseoverskridende trafik være UIC godkendte med regime 51 i nummeret.

Der er flere tekniske ting der skulle godkendes, men det har mig bekendt ikke noget med vognens udseende at gøre.
Håber det gav lidt mening!

Fortsat god dag, husk P-skiven, vintertid!!

Steff

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak