Spændende CIWL-nyheder fra L.S.Models

af kka-dk, 10/1 2023, 14:02 (683 dage siden)
redigeret af kka-dk, 10/1 2023, 14:12

Det ser endelig ud til vi får en ordentlig 42-sæders spisevogn samt en Y-sovevogn fra første serie i H0-model.

L.S.Models har annonceret og fremvist prøveskud på en 1932-Nord-Express med bl.a. Y-vognen, der allerede dengang kørte til København en kort periode. Der lader til også at være en nykonstrueret(?) spisevogn med i sættet. Der er et par halvdårlige billeder af prøverne her, men billedet af især spisevognen er meget dårligt, og den eksakte type lader sig ikke rigtigt afsløre. Vi får i samme ombæring også en nykonstrueret model af en Lx-sovevogn og en stål-fourgon, men det er jo med danske briller knapt så interessant. Og så er vi jo altså i epoke II.

Nok så interessant har de lidt længere nede i samme tråd annonceret et sæt Le Train Bleau årgang 1956. Her er der eksplicit angivet en 42-sæders spisevogn.

Man kunne være jubeloptimist og håbe på det var Astra/Arad-vognene 4242 - 4249 fra 1943, der alle var har været fast stationeret i Danmark (som den på Jernbanemuseet bevarede 4247). Men realistisk set er det nok enten Nivelles-vognene 4201 - 4218, hvilket heller ikke er helt tosset, da en pæn slat af dem har kørt i Danmark, dog uden at have været fast stationeret her. Dem har France-Tram / Jouef og Rivarossi tidligere lavet hæderlige modeller af, men en nykonstrueret model er jo ikke at foragte.

Eller det kunne være nogle af de første stålspisevogne i de håbløse nummerserier delvist fra ombyggede sovevogne mm., 2693, 2700, 2749 - 2773, 2819 - 2838, 2867 - 2881 m.fl. For sidstnævnte serier taler at samme vogntype kan benyttes i årgang 1932 Nord-Express-sættet, mod det taler at der stort set ikke er to vogne der er helt ens i disse serier. Nivelles-vognene fra 4201 - 4218 serierne er først bygget i 1940, og det er nok urealistisk at L.S.Models har lavet to forskellige grundforme til spisevognene med 42 pladser.

Den lille "serie" 4219-4220 (Cegielski) fra 1939 tror jeg ikke rigtig på - for få model-nummervarianter.

Er der nogle der kan dechifrere spisevognsypen på billedet?

Mvh. Klaus K.

Spændende CIWL-nyheder fra L.S.Models

af Steff, 10/1 2023, 16:59 (682 dage siden) @ kka-dk

Kære Klaus

ALTID glædeligt med nye CIWL modeller. Nedenfor en tegning af sidegangen på en 42xx WR:

[image]

Hvis du tæller vinduer og sammensætning må du desværre konstatere, at det er ikke den "danske WR", da vinduesinddelingen er anderledes, nemlig som den under her:

[image]

Og SÅ begynder det at blive svært, for den nederste type er bygget i masser af serier fra ca. midten af 1920´erne og omkring 10 år frem, både i Italien, Østrig, Frankrig og et par stykker i Tyskland. Personligt kan jeg ikke se detaljer som hjælper, "Fiskebug" forstærkning af undervognen, nittet eller svejst o.s.v. Vognene blev jo bygget som standard og kun mindre detaljer afslørede MULIGVIS hvilken nummerrækkefølge, hvis man selvfølgelig ikke kan se nummeret;-)

Bedste hilsener

Steff

Spændende CIWL-nyheder fra L.S.Models

af kka-dk, 10/1 2023, 23:40 (682 dage siden) @ Steff
redigeret af kka-dk, 11/1 2023, 00:01

Kære Klaus
...
Hvis du tæller vinduer og sammensætning må du desværre konstatere, at det er ikke den "danske WR", da vinduesinddelingen er anderledes, nemlig som den under her:

Kære Steffen,

Det er jeg helt med på - prøv lige at læse hvad jeg rent faktisk skrev. Der er tale om to forskellige sæt, og selvfølgelig er det ikke Arad-vognene i et sæt der repræsenterer 30'erne. Jeg kunne måske have udtrykt mig tydeligere ;-)

Vognene fra 1936-sættet er måske lidt nemmere at se her:

[image]
[image]

Ønskedrømmen havde selvfølgelig været at det havde været Arad-vognene i 1956-sættet, og nogle andre i 1936-sættet, men det var jo som jeg skrev næppe realistisk.

Steff

Spændende CIWL-nyheder fra L.S.Models

af Steff, 10/1 2023, 20:42 (682 dage siden) @ kka-dk

Hej igen.

Det der CIWL "triggede" mig, kørte jo bl.a. sammen med en kollega/ven museets spisevogn fra Ostende i Belgien til Randers i 1998, noget af en oplevelse, især da varmeanlægget blev prøvet undervejs. Du får lige et billede fra afhentning og kontrollen i Ostende herunder.

[image]

Nå, nu til sagen:

Så lige efter på internettet for hvilken vogn det eventuelt kunne være, at Ls-models kunne have haft som forbillede.

Jeg tror det drejer sig om en vogn i serien 3341 – 3360 bygget hos Aytré i 1927 for den franske division af CIWL. Når jeg ser min liste igennem, har efterfølgende vogne med samme type vinduesinddeling været anvendt i Danmark efter krigen, nemlig:

- Nr. 2700 i Nordekspress ca. omkring 1960
- Nr. 2968 i Skandinavien Express og Nordekspress fra omkring 1950 ff. og
- 3694 – 3696 i Skandinavien Express og Nordekspress fra omkring 1950 ff.

Hvordan sædeopstillingen, ryger/ikke ryger og anretterrum/køkken har været ved jeg ikke, men det udvendige passer. Altså ”bare” nye numre.

Sovevognene er type S med undertyper, hvor bl.a. STU har kørt i Danmark, dog med anden klasse inddeling og sæde opstilling.

Stål bagagevogne (Fourgon) har aldrig været anvendt i Danmark, bortset fra en påtænkt anvendelse af en Teak liste beklædt i ”Danmarks Express” før 1. verdenskrig. For øvrigt indeholdt bagagevognen også normalt bad og toilet mv. for togets personale.

Hvis du ønsker kan du sende mig din mailadresse via ”kuverten” og jeg vil tilsende min liste bl.a. med tegningerne. Kan ikke huske om den findes på en af ”Jernbanens” sider.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Spændende CIWL-nyheder fra L.S.Models

af kka-dk, 10/1 2023, 23:59 (682 dage siden) @ Steff

Så lige efter på internettet for hvilken vogn det eventuelt kunne være, at Ls-models kunne have haft som forbillede.

Jeg tror det drejer sig om en vogn i serien 3341 – 3360 bygget hos Aytré i 1927 for den franske division af CIWL.

Du har såmænd ganske ret. Lidt yderligere research afslørede, at det i 1956-sættet (Le Train Bleu) er 3348.
[image]

Og mon ikke det i 1936-sættet (Nord Express), hvor der vist ikke er sat nummer på spisevognen endnu, er samme serie fra E.I.C i Aytré?

Når jeg ser min liste igennem, har efterfølgende vogne med samme type vinduesinddeling været anvendt i Danmark efter krigen, nemlig:

- Nr. 2700 i Nordekspress ca. omkring 1960
- Nr. 2968 i Skandinavien Express og Nordekspress fra omkring 1950 ff. og
- 3694 – 3696 i Skandinavien Express og Nordekspress fra omkring 1950 ff.

Hvordan sædeopstillingen, ryger/ikke ryger og anretterrum/køkken har været ved jeg ikke, men det udvendige passer. Altså ”bare” nye numre.

... Og måske anden placering af tagventiler, vindueslameller m.v. Det er det, der som nævnt er det spændende ved disse serier - nogle af dem er ombygget fra andre vogntyper, så specielt de ikke-nybyggede vogne er ikke ens. F.eks. 2700.

PS.: Det er pudsigt at nogle CIWL-freaks benytter fabriksnavnet på vognbyggeren, andre byen, hvor fabrikken ligger :-) .

Mvh. Klaus K.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak