Internationale tog gennem Gotthard-passet, H0
af Claus E. Hansen, Silkeborg, 19/12 2022, 15:57 (708 dage siden) @ Claus E. Hansen
Det er dog ikke helt korrekt at der bliver brugt en B-vogn i Italien-Holland ekspressen fra 1962, da de første B-vogne blev leveret til DSB i 1964.
Mvh
Claus
Internationale tog gennem Gotthard-passet, H0
af kka-dk, 20/12 2022, 00:28 (708 dage siden) @ Claus E. Hansen
Det er dog ikke helt korrekt at der bliver brugt en B-vogn i Italien-Holland ekspressen fra 1962, da de første B-vogne blev leveret til DSB i 1964.
Det er næsten endnu mere fornøjeligt at det rent faktisk er en BL-vogn. Den passer tidsmæssigt, men har næppe nogensinde været benyttet i internationale tog - de var jo ikke RIC-mærkede til udlandskørsel.
Hvis vi endelig skal finde hårene i suppen på det ellers særdeles nydelige anlæg, er der en del andre oprangeringsfejl og anakronismer. Spontant lagde jeg mærke til en tysk Apüm-62 i oprindelig Rheilgold-/-Rheinpfeil-bemaling. Den har næppe været på de kanter ...
Og mon der har været CIWL-stålspisevogne med det ene sæt endedøre blændet på dette tidspunkt (1962)? Næppe.
Mvh. Klaus K.
Internationale tog gennem Gotthard-passet, H0
af Steff, 20/12 2022, 12:26 (707 dage siden) @ kka-dk
Kære Klaus og med "C".
Jeg skal ikke kunne udtale mig om anlæggets modelkorrekthed, men flot er det. Har ikke været de pågældende steder, detaljerigt ser det ud til at være som jeg tror det skal se ud.
Nu kan MJ heldigvis "dyrkes" på den måde vi hver især synes det skal gøres. Og jeg har den største beundring for ønsket om, at sammensætte de mest korrekte togstammer som muligt for at vise et tog i en given periode. Og man må nok altid gå på kompromis et eller andet sted.
Med hensyn til de nævnte vogne DSB litra BL, Apüm-62 og CIWL WR med den lukkede endeperron, vil jeg gerne supplere Klaus.
Selvfølgelig ingen DSB litra BL af de nævnte årsager.
DB Apüm-62 har efter min bedste viden, bortset fra præsentations/åbningstur i.f.m. åbningen af Fugleflugtslinjen sammen med udsigtsvognen AD4üm-62 (eller 63) ikke være anvendt uden for de to F-togsløb Rheingold og Rheinpfeil. Der var faktisk indledningsvis vognunderskud af de specielle vogntyper og ved normale eftersyn af vognene, måtte de ofte erstattes med normalt en blå A4üm-52/61 og spisevognen med en rød DSG spisevogn. Og så var anvendelsen af en udelukkende 1. klasses storrumsvogn nok ikke det optimale pladsmæssigt i et "turisttog".
Den viste CIWL WR - nummerserien 4265 -4274 - med den ene endeperron lukket og afrundet er derimod god nok. I 1955 ombyggede BREDA (Italien) et antal tidligere Pullman-vogne for dette formål, manglede spisevogne p.g.a. tab under krigen og "fast udlån" til bl.a. DDR.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler