Dansk nyhed fra Brawa

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/7 2022, 14:49 (848 dage siden)

Så er der en dansk nyhed fra Brawa til epoke IV-folket...

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Dansk nyhed fra Brawa

af peterw, 29/7 2022, 15:45 (848 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så er der en dansk nyhed fra Brawa til epoke IV-folket...

[image]

... man må håbe at produktions-versionen får en anden kulør end den noget alternative RAL-BABYBÆ den har fået på billedet... :-D :-D :-D

Dansk nyhed fra Brawa

af Svend B J, 1/8 2022, 22:21 (844 dage siden) @ peterw

Så er der en dansk nyhed fra Brawa til epoke IV-folket...

[image]


... man må håbe at produktions-versionen får en anden kulør end den noget alternative RAL-BABYBÆ den har fået på billedet... :-D :-D :-D

Nu ser vi lige modellen først ...... men billedet viser en helt forkert vogn, ikke bare farve men også påskrifter

--
Svend
[image]

Dansk nyhed fra Brawa

af UTJ, 2/8 2022, 16:58 (844 dage siden) @ Svend B J

Nu ser vi lige modellen først ...... men billedet viser en helt forkert vogn, ikke bare farve men også påskrifter

Der var nogle Gs som blev opmalet i den vidunderlige olivengrønbrune farve og som fik DIN-skrift, dvs ikke designmanualens DSB/Railalphabet-klæbebogstaver. Jeg har ingen eksempler, men en sådan vogn dukkede op i Randers hos Museumstog omkring 1998-2000 fra et beredskabscenter i original start-70'er udgave.

Men vi mangler lige at se modellen "live" og hvis Brawa har fulgt anvisningerne i kvv73.dk's farveoversigt med RAL 8000 er den helt gal, for den farve er aldrig brugt. Enten dårlig "røvgivning" eller forsøg fra Brawas side på selv at klare opgaven.

--
ئۇلغىك

Dansk nyhed fra Brawa

af UTJ, 3/8 2022, 17:31 (843 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]
Den blev i kassen og blev på hylden - og den er ganske rigtig i RAL 8000. Kunne gøre sig godt i Ørkenkrig.

--
ئۇلغىك

Dansk nyhed fra Brawa

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/8 2022, 17:59 (843 dage siden) @ UTJ

[image]
Den blev i kassen og blev på hylden - og den er ganske rigtig i RAL 8000. Kunne gøre sig godt i Ørkenkrig.

Er det ikke en okkerfarvet designmalet vogn med gammel litrering med "prik-litra"?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Dansk nyhed fra Brawa

af UTJ, 3/8 2022, 18:25 (843 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]
Den blev i kassen og blev på hylden - og den er ganske rigtig i RAL 8000. Kunne gøre sig godt i Ørkenkrig.


Er det ikke en okkerfarvet designmalet vogn med gammel litrering med "prik-litra"?

Jo, som jeg har nævnt fandtes de også i denne kombination. Mener at der ligger et lille billede i Jernbanemuseets samlinger.

--
ئۇلغىك

Dansk nyhed fra Brawa

af Svend B J, 3/8 2022, 18:32 (843 dage siden) @ UTJ

[image]
Den blev i kassen og blev på hylden - og den er ganske rigtig i RAL 8000. Kunne gøre sig godt i Ørkenkrig.


Er det ikke en okkerfarvet designmalet vogn med gammel litrering med "prik-litra"?

Jo, som jeg har nævnt fandtes de også i denne kombination. Mener at der ligger et lille billede i Jernbanemuseets samlinger.

Det ville jo være fint. Hvem leder og finder .....?

--
Svend
[image]

Dansk nyhed fra Brawa

af Svend B J, 3/8 2022, 18:30 (843 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]
Den blev i kassen og blev på hylden - og den er ganske rigtig i RAL 8000. Kunne gøre sig godt i Ørkenkrig.


Er det ikke en okkerfarvet designmalet vogn med gammel litrering med "prik-litra"?

Vanen tro har Brawa nok ikke ulejliget sig med at studere et fotografi at en designmalet Gs-vogn. Langtfra alle Gs-vogne blev opmalet med "DSB brun"/RAL 8025.
Hvis der var et fotografi af en DSB brun vogn med det rigtige vognnummer, ville have været godt. Hvis den så også havde påskrifter, som beskrevet i DSB designmanualen, ville det være endnu bedre.

Men den person som er rådgiver for Brawa, læser måske med her og kan måske forklare nærmere.

--
Svend
[image]

Dansk nyhed fra Brawa

af UTJ, 3/8 2022, 20:24 (843 dage siden) @ Svend B J

[image]
Den blev i kassen og blev på hylden - og den er ganske rigtig i RAL 8000. Kunne gøre sig godt i Ørkenkrig.


Er det ikke en okkerfarvet designmalet vogn med gammel litrering med "prik-litra"?


Vanen tro har Brawa nok ikke ulejliget sig med at studere et fotografi at en designmalet Gs-vogn. Langtfra alle Gs-vogne blev opmalet med "DSB brun"/RAL 8025.
Hvis der var et fotografi af en DSB brun vogn med det rigtige vognnummer, ville have været godt. Hvis den så også havde påskrifter, som beskrevet i DSB designmanualen, ville det være endnu bedre.

Men den person som er rådgiver for Brawa, læser måske med her og kan måske forklare nærmere.

Det er dette billede Brawa har brugt i deres prospekter:
[image]

--
ئۇلغىك

Dansk nyhed fra Brawa

af Svend B J, 3/8 2022, 22:44 (842 dage siden) @ UTJ
redigeret af Svend B J, 3/8 2022, 22:49

[image]
Den blev i kassen og blev på hylden - og den er ganske rigtig i RAL 8000. Kunne gøre sig godt i Ørkenkrig.


Er det ikke en okkerfarvet designmalet vogn med gammel litrering med "prik-litra"?


Vanen tro har Brawa nok ikke ulejliget sig med at studere et fotografi at en designmalet Gs-vogn. Langtfra alle Gs-vogne blev opmalet med "DSB brun"/RAL 8025.
Hvis der var et fotografi af en DSB brun vogn med det rigtige vognnummer, ville have været godt. Hvis den så også havde påskrifter, som beskrevet i DSB designmanualen, ville det være endnu bedre.

Men den person som er rådgiver for Brawa, læser måske med her og kan måske forklare nærmere.

Det er dette billede Brawa har brugt i deres prospekter:
[image]

Farven ser korrekt ud. Enkelte designfarvede vogne blev (i starten af designperioden?) tilsyneladende forsynet med den gamle DIN-skrift ...... og sådan var det åbenbart.
Billedet viser en vogn med bremseplatform, mens Brawas vogn er uden.

Fra designmanualen:

[image]

--
Svend
[image]

Dansk nyhed fra Brawa

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/8 2022, 23:12 (842 dage siden) @ Svend B J

Hejsa,

Døren ser da også for bred ud til forbilledet.

Kan der stadig købes bremseplatforme i æts?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Dansk nyhed fra Brawa

af Svend B J, 4/8 2022, 09:26 (842 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Døren ser da også for bred ud til forbilledet.

Kan der stadig købes bremseplatforme i æts?

Mon ikke bare det er en standard 2 meter bred dør, både på modellen og på forbilledet?
At begynde at montere bremseplatform på Brawa-modellen er både spild af energi og penge. Vil man have en korrekt vogn med bremseplatform, køber man en model fra McK.

--
Svend
[image]

Dansk nyhed fra Brawa

af UTJ, 4/8 2022, 09:46 (842 dage siden) @ Svend B J

Mon ikke bare det er en standard 2 meter bred dør, både på modellen og på forbilledet?
At begynde at montere bremseplatform på Brawa-modellen er både spild af energi og penge. Vil man have en korrekt vogn med bremseplatform, køber man en model fra McK.

Nummeret er Gs 01 86 123 0 xxx-x
Og det er en vogn med 2 m dør uden bremseplatform. Spørgsmålet er blot om netop denne vogn blev opmalet i den "nye" farve med DIN-skrift. Der var faktisk en del som blev, men sikkert ikke mange. Brawas foto viser en Gs 01 86 120 x xxx-x med 2 m dør og platform.

--
ئۇلغىك

Dansk nyhed fra Brawa

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/8 2022, 10:51 (842 dage siden) @ Svend B J

Hejsa,

Døren ser da også for bred ud til forbilledet.

Kan der stadig købes bremseplatforme i æts?


Mon ikke bare det er en standard 2 meter bred dør, både på modellen og på forbilledet?
At begynde at montere bremseplatform på Brawa-modellen er både spild af energi og penge. Vil man have en korrekt vogn med bremseplatform, køber man en model fra McK.

Dørbredden på de forskellige serier af danske Gs-vogne var ikke standard.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Dansk nyhed fra Brawa

af UTJ, 4/8 2022, 12:28 (842 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Døren ser da også for bred ud til forbilledet.

Kan der stadig købes bremseplatforme i æts?


Mon ikke bare det er en standard 2 meter bred dør, både på modellen og på forbilledet?
At begynde at montere bremseplatform på Brawa-modellen er både spild af energi og penge. Vil man have en korrekt vogn med bremseplatform, køber man en model fra McK.


Dørbredden på de forskellige serier af danske Gs-vogne var ikke standard.

DSBs Gs-vogne havde UIC-standarddøre. Standardbredde 1953-1957 var 1,8 m og 1957 og frem 2,0 m. At man så valgte en 1,8 m dørbredde til HJ-vognene er lidt underligt. Brawas model er 2,0 m dørbredde, men mon ikke Brawa på et tidspunkt kommer med en udgave med 1,8 m dørbredde, så man kan udgive en Gms55 mv.

--
ئۇلغىك

Dansk nyhed fra Brawa

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/8 2022, 12:46 (842 dage siden) @ UTJ

Hejsa,

Døren ser da også for bred ud til forbilledet.

Kan der stadig købes bremseplatforme i æts?


Mon ikke bare det er en standard 2 meter bred dør, både på modellen og på forbilledet?
At begynde at montere bremseplatform på Brawa-modellen er både spild af energi og penge. Vil man have en korrekt vogn med bremseplatform, køber man en model fra McK.


Dørbredden på de forskellige serier af danske Gs-vogne var ikke standard.

DSBs Gs-vogne havde UIC-standarddøre. Standardbredde 1953-1957 var 1,8 m og 1957 og frem 2,0 m. At man så valgte en 1,8 m dørbredde til HJ-vognene er lidt underligt. Brawas model er 2,0 m dørbredde, men mon ikke Brawa på et tidspunkt kommer med en udgave med 1,8 m dørbredde, så man kan udgive en Gms55 mv.

Ja, standardbredden er blevet ændret i 1957, men så er det jo over tid heller ikke "standard". ;-) :-P

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Dansk nyhed fra Brawa

af Svend B J, 4/8 2022, 16:02 (842 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Døren ser da også for bred ud til forbilledet.

Kan der stadig købes bremseplatforme i æts?


Mon ikke bare det er en standard 2 meter bred dør, både på modellen og på forbilledet?
At begynde at montere bremseplatform på Brawa-modellen er både spild af energi og penge. Vil man have en korrekt vogn med bremseplatform, køber man en model fra McK.


Dørbredden på de forskellige serier af danske Gs-vogne var ikke standard.

DSBs Gs-vogne havde UIC-standarddøre. Standardbredde 1953-1957 var 1,8 m og 1957 og frem 2,0 m. At man så valgte en 1,8 m dørbredde til HJ-vognene er lidt underligt. Brawas model er 2,0 m dørbredde, men mon ikke Brawa på et tidspunkt kommer med en udgave med 1,8 m dørbredde, så man kan udgive en Gms55 mv.


Ja, standardbredden er blevet ændret i 1957, men så er det jo over tid heller ikke "standard". ;-) :-P

Det er i hvert fald UIC-standard.

--
Svend
[image]

Dansk nyhed fra Brawa

af Jan K., 4/8 2022, 19:25 (842 dage siden) @ Svend B J

Farven ser korrekt ud. Enkelte designfarvede vogne blev (i starten af designperioden?) tilsyneladende forsynet med den gamle DIN-skrift ...... og sådan var det åbenbart.
Billedet viser en vogn med bremseplatform, mens Brawas vogn er uden.

Fra designmanualen:

[image]

Så ikke engang DSB følger manualen?!

Hvor kan man klage? :-D


Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste
Pris 220 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak