Dansk nyhed fra Brawa
Så er der en dansk nyhed fra Brawa til epoke IV-folket...
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane
Så er der en dansk nyhed fra Brawa til epoke IV-folket...
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane
Så er der en dansk nyhed fra Brawa til epoke IV-folket...
... man må håbe at produktions-versionen får en anden kulør end den noget alternative RAL-BABYBÆ den har fået på billedet...
Så er der en dansk nyhed fra Brawa til epoke IV-folket...
... man må håbe at produktions-versionen får en anden kulør end den noget alternative RAL-BABYBÆ den har fået på billedet...
Nu ser vi lige modellen først ...... men billedet viser en helt forkert vogn, ikke bare farve men også påskrifter
--
Svend
Nu ser vi lige modellen først ...... men billedet viser en helt forkert vogn, ikke bare farve men også påskrifter
Der var nogle Gs som blev opmalet i den vidunderlige olivengrønbrune farve og som fik DIN-skrift, dvs ikke designmanualens DSB/Railalphabet-klæbebogstaver. Jeg har ingen eksempler, men en sådan vogn dukkede op i Randers hos Museumstog omkring 1998-2000 fra et beredskabscenter i original start-70'er udgave.
Men vi mangler lige at se modellen "live" og hvis Brawa har fulgt anvisningerne i kvv73.dk's farveoversigt med RAL 8000 er den helt gal, for den farve er aldrig brugt. Enten dårlig "røvgivning" eller forsøg fra Brawas side på selv at klare opgaven.
--
ئۇلغىك
Den blev i kassen og blev på hylden - og den er ganske rigtig i RAL 8000. Kunne gøre sig godt i Ørkenkrig.
--
ئۇلغىك
Den blev i kassen og blev på hylden - og den er ganske rigtig i RAL 8000. Kunne gøre sig godt i Ørkenkrig.
Er det ikke en okkerfarvet designmalet vogn med gammel litrering med "prik-litra"?
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane
Den blev i kassen og blev på hylden - og den er ganske rigtig i RAL 8000. Kunne gøre sig godt i Ørkenkrig.
Er det ikke en okkerfarvet designmalet vogn med gammel litrering med "prik-litra"?
Jo, som jeg har nævnt fandtes de også i denne kombination. Mener at der ligger et lille billede i Jernbanemuseets samlinger.
--
ئۇلغىك
Den blev i kassen og blev på hylden - og den er ganske rigtig i RAL 8000. Kunne gøre sig godt i Ørkenkrig.
Er det ikke en okkerfarvet designmalet vogn med gammel litrering med "prik-litra"?
Vanen tro har Brawa nok ikke ulejliget sig med at studere et fotografi at en designmalet Gs-vogn. Langtfra alle Gs-vogne blev opmalet med "DSB brun"/RAL 8025.
Hvis der var et fotografi af en DSB brun vogn med det rigtige vognnummer, ville have været godt. Hvis den så også havde påskrifter, som beskrevet i DSB designmanualen, ville det være endnu bedre.
Men den person som er rådgiver for Brawa, læser måske med her og kan måske forklare nærmere.
--
Svend
Den blev i kassen og blev på hylden - og den er ganske rigtig i RAL 8000. Kunne gøre sig godt i Ørkenkrig.
Er det ikke en okkerfarvet designmalet vogn med gammel litrering med "prik-litra"?
Jo, som jeg har nævnt fandtes de også i denne kombination. Mener at der ligger et lille billede i Jernbanemuseets samlinger.
Det ville jo være fint. Hvem leder og finder .....?
--
Svend
Den blev i kassen og blev på hylden - og den er ganske rigtig i RAL 8000. Kunne gøre sig godt i Ørkenkrig.
Er det ikke en okkerfarvet designmalet vogn med gammel litrering med "prik-litra"?
Vanen tro har Brawa nok ikke ulejliget sig med at studere et fotografi at en designmalet Gs-vogn. Langtfra alle Gs-vogne blev opmalet med "DSB brun"/RAL 8025.
Hvis der var et fotografi af en DSB brun vogn med det rigtige vognnummer, ville have været godt. Hvis den så også havde påskrifter, som beskrevet i DSB designmanualen, ville det være endnu bedre.Men den person som er rådgiver for Brawa, læser måske med her og kan måske forklare nærmere.
Det er dette billede Brawa har brugt i deres prospekter:
--
ئۇلغىك
Den blev i kassen og blev på hylden - og den er ganske rigtig i RAL 8000. Kunne gøre sig godt i Ørkenkrig.
Er det ikke en okkerfarvet designmalet vogn med gammel litrering med "prik-litra"?
Vanen tro har Brawa nok ikke ulejliget sig med at studere et fotografi at en designmalet Gs-vogn. Langtfra alle Gs-vogne blev opmalet med "DSB brun"/RAL 8025.
Hvis der var et fotografi af en DSB brun vogn med det rigtige vognnummer, ville have været godt. Hvis den så også havde påskrifter, som beskrevet i DSB designmanualen, ville det være endnu bedre.Men den person som er rådgiver for Brawa, læser måske med her og kan måske forklare nærmere.
Det er dette billede Brawa har brugt i deres prospekter:
Farven ser korrekt ud. Enkelte designfarvede vogne blev (i starten af designperioden?) tilsyneladende forsynet med den gamle DIN-skrift ...... og sådan var det åbenbart.
Billedet viser en vogn med bremseplatform, mens Brawas vogn er uden.
Fra designmanualen:
--
Svend
Hejsa,
Døren ser da også for bred ud til forbilledet.
Kan der stadig købes bremseplatforme i æts?
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane
Hejsa,
Døren ser da også for bred ud til forbilledet.
Kan der stadig købes bremseplatforme i æts?
Ja, Freja har et sæt.
Hejsa,
Døren ser da også for bred ud til forbilledet.
Kan der stadig købes bremseplatforme i æts?
Mon ikke bare det er en standard 2 meter bred dør, både på modellen og på forbilledet?
At begynde at montere bremseplatform på Brawa-modellen er både spild af energi og penge. Vil man have en korrekt vogn med bremseplatform, køber man en model fra McK.
--
Svend
Mon ikke bare det er en standard 2 meter bred dør, både på modellen og på forbilledet?
At begynde at montere bremseplatform på Brawa-modellen er både spild af energi og penge. Vil man have en korrekt vogn med bremseplatform, køber man en model fra McK.
Nummeret er Gs 01 86 123 0 xxx-x
Og det er en vogn med 2 m dør uden bremseplatform. Spørgsmålet er blot om netop denne vogn blev opmalet i den "nye" farve med DIN-skrift. Der var faktisk en del som blev, men sikkert ikke mange. Brawas foto viser en Gs 01 86 120 x xxx-x med 2 m dør og platform.
--
ئۇلغىك
Hejsa,
Døren ser da også for bred ud til forbilledet.
Kan der stadig købes bremseplatforme i æts?
Mon ikke bare det er en standard 2 meter bred dør, både på modellen og på forbilledet?
At begynde at montere bremseplatform på Brawa-modellen er både spild af energi og penge. Vil man have en korrekt vogn med bremseplatform, køber man en model fra McK.
Dørbredden på de forskellige serier af danske Gs-vogne var ikke standard.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane
Hejsa,
Døren ser da også for bred ud til forbilledet.
Kan der stadig købes bremseplatforme i æts?
Mon ikke bare det er en standard 2 meter bred dør, både på modellen og på forbilledet?
At begynde at montere bremseplatform på Brawa-modellen er både spild af energi og penge. Vil man have en korrekt vogn med bremseplatform, køber man en model fra McK.
Dørbredden på de forskellige serier af danske Gs-vogne var ikke standard.
DSBs Gs-vogne havde UIC-standarddøre. Standardbredde 1953-1957 var 1,8 m og 1957 og frem 2,0 m. At man så valgte en 1,8 m dørbredde til HJ-vognene er lidt underligt. Brawas model er 2,0 m dørbredde, men mon ikke Brawa på et tidspunkt kommer med en udgave med 1,8 m dørbredde, så man kan udgive en Gms55 mv.
--
ئۇلغىك
Hejsa,
Døren ser da også for bred ud til forbilledet.
Kan der stadig købes bremseplatforme i æts?
Mon ikke bare det er en standard 2 meter bred dør, både på modellen og på forbilledet?
At begynde at montere bremseplatform på Brawa-modellen er både spild af energi og penge. Vil man have en korrekt vogn med bremseplatform, køber man en model fra McK.
Dørbredden på de forskellige serier af danske Gs-vogne var ikke standard.
DSBs Gs-vogne havde UIC-standarddøre. Standardbredde 1953-1957 var 1,8 m og 1957 og frem 2,0 m. At man så valgte en 1,8 m dørbredde til HJ-vognene er lidt underligt. Brawas model er 2,0 m dørbredde, men mon ikke Brawa på et tidspunkt kommer med en udgave med 1,8 m dørbredde, så man kan udgive en Gms55 mv.
Ja, standardbredden er blevet ændret i 1957, men så er det jo over tid heller ikke "standard".
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane
Hejsa,
Døren ser da også for bred ud til forbilledet.
Kan der stadig købes bremseplatforme i æts?
Mon ikke bare det er en standard 2 meter bred dør, både på modellen og på forbilledet?
At begynde at montere bremseplatform på Brawa-modellen er både spild af energi og penge. Vil man have en korrekt vogn med bremseplatform, køber man en model fra McK.
Dørbredden på de forskellige serier af danske Gs-vogne var ikke standard.
DSBs Gs-vogne havde UIC-standarddøre. Standardbredde 1953-1957 var 1,8 m og 1957 og frem 2,0 m. At man så valgte en 1,8 m dørbredde til HJ-vognene er lidt underligt. Brawas model er 2,0 m dørbredde, men mon ikke Brawa på et tidspunkt kommer med en udgave med 1,8 m dørbredde, så man kan udgive en Gms55 mv.
Ja, standardbredden er blevet ændret i 1957, men så er det jo over tid heller ikke "standard".
Det er i hvert fald UIC-standard.
--
Svend
Farven ser korrekt ud. Enkelte designfarvede vogne blev (i starten af designperioden?) tilsyneladende forsynet med den gamle DIN-skrift ...... og sådan var det åbenbart.
Billedet viser en vogn med bremseplatform, mens Brawas vogn er uden.Fra designmanualen:
Så ikke engang DSB følger manualen?!
Hvor kan man klage?
Storskalaer, Livesteam : Min innendørs skala O bane. Liten men fin.
Storskalaer, Livesteam : Min innendørs skala O bane. Liten men fin.
Storskalaer, Livesteam : Min innendørs skala O bane. Liten men fin.
FREMO-snakken : LN ledninger, kontakter og støpsler
Storskalaer, Livesteam : Min innendørs skala O bane. Liten men fin.