BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072
Detaljeringen på Liliputs model L225309 når måske ikke Brawas model til sokkeholderne. Til gengæld er der flere detaljer, som er mere korrekt udført hos Liliput:
"Levende Fisk" er udført i sans serif-skrift, hvor Brawa har brugt serif-skrift hertil
De lodrette håndgreb nederst på skydedøren har Liliput markeret på samme sted, som forbilledet har dem. Brawa har i stedet et (flot, separat påsat) lodret greb centralt på skydedøren - forbilledet har ikke noget greb dér.
Det vandrette håndgreb på skydedøren lige under bogstaverne "Ør" er nok blevet en smule for langt - til gengæld er dette håndtag faktisk markeret og ikke totalt fraværende som på Brawas model.
Brawa har til gengæld ramt bredden af vognsidens vandrette brædder lidt bedre, end Liliput har det. Hvor forbilledet fremviser 14 vandrette brædder med det øverste bræt lidt bredere end de øvrige, så har Brawa 15 brædder med de to øverste en smule smallere end de øvrige, og Liliput har 16 ens brede vandrette brædder.
Fotos af tyske vogne af type Oppeln fremviser forskellige antal brædder og forskellige måder at afslutte øverst - denne detalje har givetvis afhængt af, hvilket tømmer den pågældende vognfabrik har haft til rådighed. For os kommer "korrektheden" til at afhænge af, hvilken variant forbillede modelfabrikanten tilfældigvis har anvendt til sin udgave af Oppeln.
Ja, det er "livets barske realiteter". De forskellige bræddehøjder/-antal er så nok også årsagen til den forkerte placering af påskrifterne. Det er lidt mere bøvlet at trykke ned i brædderiller end på bræddernes glatte flader.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane