BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/5 2022, 22:11 (935 dage siden) @ Svend B J

Nyhed på vej fra BRAWA. Katalog nummer 47995

[image]

[image]

https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=2218

Hejsa,

Den ser da nydelig ud, vogntypen (tysk Oppeln) er korrekt og det skulle næppe være helt umuligt for den fingernemme at lave de nødvendige udskæringer m.m., så vognen bliver helt korrekt. Er firmanavnet rødt eller sort på forbilledet?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af UTJ, 7/5 2022, 14:32 (935 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af UTJ, 7/5 2022, 14:38

Nyhed på vej fra BRAWA. Katalog nummer 47995

[image]

[image]

https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=2218


Hejsa,

Den ser da nydelig ud, vogntypen (tysk Oppeln) er korrekt og det skulle næppe være helt umuligt for den fingernemme at lave de nødvendige udskæringer m.m., så vognen bliver helt korrekt. Er firmanavnet rødt eller sort på forbilledet?

Påskrifterne på Brawa-vognen er som på dette s/h-billede fra 1953 - ikke som på billedet fra 1953 (!):
[image]
Bl.a. er last og bundfladeoplysningerne forskellige på de to billeder, ligesom bl.a. "Levende Fisk" står med versaler på 1953-billedet.
Det sorte fra/til felt er et bræt for lavt og "Levende Fisk" står også placeret ét bræt for lavt på brochure-billedet.
RIV-mærket sidder tilgengæld ét bræt for højt.

--
ئۇلغىك

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/5 2022, 15:14 (935 dage siden) @ UTJ
redigeret af Morten Flindt Larsen, 7/5 2022, 15:26

Nyhed på vej fra BRAWA. Katalog nummer 47995

[image]

Liliput-Bachmann har for år tilbage lavet en model af ZF 500 072 baseret på en ældre grundmodel fra 1960'erne, der hvad detaljering angår ikke når Brawas model til sokkeholderne. [image]

I min øresnegl hævdes det, at det nu ikke er så let at skære hullerne ud, i og med at det skulle være umuligt at få det venstre hul pænt og jævnt, for på forbilledet er det de tre øverste brædder, der skal saves væk, men på modellen vil det nederste af jalousiet stadig være der – og det er uhyre svært at glatte/slibe/fræse/file det til, så det flugter nogenlunde med de øvrige brædder. Men er det mon helt umuligt?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af UTJ, 7/5 2022, 15:58 (934 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er vist ca 3 1/2 bræt der skal skæres ud. Det passer nogenlunde med at nederste 1/4 af jaluosiet ikke saves bort. Det giver en god kant at skære efter og den resterende-jalousidel er nok let at plane ud. Og hvis ikke det er en sommerdag, snak skodderne nok sættes i. Det er sværere med påskrifterne, hvis ikke de sidder ordentligt og hvis ikke de har den rigtige kulør. Og så endelig gavlvinduet, som dyrepasseren/fiskepasseren nok vil sætte stor pris på. Ellers en fin vogn til supplement af IA-vognsvarianterne, som der også skal opereres en del på, hvis man vil have korrekte lemme og vindue(r).

--
ئۇلغىك

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/5 2022, 16:04 (934 dage siden) @ UTJ

Det er vist ca 3 1/2 bræt der skal skæres ud. Det passer nogenlunde med at nederste 1/4 af jaluosiet ikke saves bort. Det giver en god kant at skære efter og den resterende-jalousidel er nok let at plane ud. Og hvis ikke det er en sommerdag, snak skodderne nok sættes i. Det er sværere med påskrifterne, hvis ikke de sidder ordentligt og hvis ikke de har den rigtige kulør. Og så endelig gavlvinduet, som dyrepasseren/fiskepasseren nok vil sætte stor pris på. Ellers en fin vogn til supplement af IA-vognsvarianterne, som der også skal opereres en del på, hvis man vil have korrekte lemme og vindue(r).

Det er vigtigt at have korrekt lem (jeg daffer stille og roligt ud).

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af UTJ, 7/5 2022, 17:21 (934 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er vigtigt at have korrekt lem (jeg daffer stille og roligt ud).

Amputationer foretages fortrinsvist i Region Midtjylland - mon ikke vognen har været vedligeholdt i Århus ;-)

--
ئۇلغىك

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/5 2022, 17:54 (934 dage siden) @ UTJ

Det er vigtigt at have korrekt lem (jeg daffer stille og roligt ud).

Amputationer foretages fortrinsvist i Region Midtjylland - mon ikke vognen har været vedligeholdt i Århus ;-)

Jo. Århus. Eller Nyborg. Eller et af hjælpeværkstederne.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/5 2022, 17:21 (934 dage siden) @ UTJ

Det er vist ca 3 1/2 bræt der skal skæres ud. Det passer nogenlunde med at nederste 1/4 af jaluosiet ikke saves bort. Det giver en god kant at skære efter og den resterende-jalousidel er nok let at plane ud. Og hvis ikke det er en sommerdag, snak skodderne nok sættes i. Det er sværere med påskrifterne, hvis ikke de sidder ordentligt og hvis ikke de har den rigtige kulør. Og så endelig gavlvinduet, som dyrepasseren/fiskepasseren nok vil sætte stor pris på. Ellers en fin vogn til supplement af IA-vognsvarianterne, som der også skal opereres en del på, hvis man vil have korrekte lemme og vindue(r).

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/5 2022, 17:33 (934 dage siden) @ UTJ

Åh nej, nu er vi tilbage til noget á la farverne på den ulidelige Juelsminde-fiskevogn

Regnbueørred. Formentlig på grund af farverne. Kan spises. Smager godt.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af Kai, 8/5 2022, 19:29 (933 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Detaljeringen på Liliputs model L225309 når måske ikke Brawas model til sokkeholderne. Til gengæld er der flere detaljer, som er mere korrekt udført hos Liliput:
"Levende Fisk" er udført i sans serif-skrift, hvor Brawa har brugt serif-skrift hertil
De lodrette håndgreb nederst på skydedøren har Liliput markeret på samme sted, som forbilledet har dem. Brawa har i stedet et (flot, separat påsat) lodret greb centralt på skydedøren - forbilledet har ikke noget greb dér.
Det vandrette håndgreb på skydedøren lige under bogstaverne "Ør" er nok blevet en smule for langt - til gengæld er dette håndtag faktisk markeret og ikke totalt fraværende som på Brawas model.
Brawa har til gengæld ramt bredden af vognsidens vandrette brædder lidt bedre, end Liliput har det. Hvor forbilledet fremviser 14 vandrette brædder med det øverste bræt lidt bredere end de øvrige, så har Brawa 15 brædder med de to øverste en smule smallere end de øvrige, og Liliput har 16 ens brede vandrette brædder.
Fotos af tyske vogne af type Oppeln fremviser forskellige antal brædder og forskellige måder at afslutte øverst - denne detalje har givetvis afhængt af, hvilket tømmer den pågældende vognfabrik har haft til rådighed. For os kommer "korrektheden" til at afhænge af, hvilken variant forbillede modelfabrikanten tilfældigvis har anvendt til sin udgave af Oppeln.

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/5 2022, 22:08 (933 dage siden) @ Kai

Detaljeringen på Liliputs model L225309 når måske ikke Brawas model til sokkeholderne. Til gengæld er der flere detaljer, som er mere korrekt udført hos Liliput:
"Levende Fisk" er udført i sans serif-skrift, hvor Brawa har brugt serif-skrift hertil
De lodrette håndgreb nederst på skydedøren har Liliput markeret på samme sted, som forbilledet har dem. Brawa har i stedet et (flot, separat påsat) lodret greb centralt på skydedøren - forbilledet har ikke noget greb dér.
Det vandrette håndgreb på skydedøren lige under bogstaverne "Ør" er nok blevet en smule for langt - til gengæld er dette håndtag faktisk markeret og ikke totalt fraværende som på Brawas model.
Brawa har til gengæld ramt bredden af vognsidens vandrette brædder lidt bedre, end Liliput har det. Hvor forbilledet fremviser 14 vandrette brædder med det øverste bræt lidt bredere end de øvrige, så har Brawa 15 brædder med de to øverste en smule smallere end de øvrige, og Liliput har 16 ens brede vandrette brædder.
Fotos af tyske vogne af type Oppeln fremviser forskellige antal brædder og forskellige måder at afslutte øverst - denne detalje har givetvis afhængt af, hvilket tømmer den pågældende vognfabrik har haft til rådighed. For os kommer "korrektheden" til at afhænge af, hvilken variant forbillede modelfabrikanten tilfældigvis har anvendt til sin udgave af Oppeln.

Ja, det er "livets barske realiteter". De forskellige bræddehøjder/-antal er så nok også årsagen til den forkerte placering af påskrifterne. Det er lidt mere bøvlet at trykke ned i brædderiller end på bræddernes glatte flader.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 8/5 2022, 13:14 (934 dage siden) @ UTJ

[image]
Påskrifterne på Brawa-vognen er som på dette s/h-billede fra 1953 - ikke som på billedet fra 1953 (!):

[image]

Skal årstallene på disse to billeder byttes om?

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/5 2022, 13:49 (934 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]
Påskrifterne på Brawa-vognen er som på dette s/h-billede fra 1953 - ikke som på billedet fra 1953 (!):

[image]


Skal årstallene på disse to billeder byttes om?

Det tror jeg ikke. Påskriften: LEVENDE FISK mener jeg er den nyeste, skrevet med en skrifttype, som går igen på nyere fotos af fiskevogne. Det ligner en tydeliggørelse af den ældre tekst.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af UTJ, 8/5 2022, 16:19 (933 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Husk også last og bundfladepåskriften mm.

--
ئۇلغىك

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af UTJ, 8/5 2022, 16:18 (933 dage siden) @ Tommy Nilsson

Skal årstallene på disse to billeder byttes om?

Bestemt ikke. 1953-billedet er med sikkerhed et senere billede end 1951-billedet.

--
ئۇلغىك

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af CP, 7/5 2022, 18:28 (934 dage siden) @ Svend B J

Men hvorfor skriver Brawa ZE of ikke ZF?

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/5 2022, 18:37 (934 dage siden) @ CP

Men hvorfor skriver Brawa ZE of ikke ZF?

Sjusket grafikker. Der er heller ikke lavet mellemrum mellem 3. og 4. ciffer i nummeret.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af UTJ, 7/5 2022, 18:49 (934 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Er det ikke lidt utidigt at udgive en Z-vogn for tiden?

--
ئۇلغىك

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/5 2022, 18:56 (934 dage siden) @ UTJ

Er det ikke lidt utidigt at udgive en Z-vogn for tiden?

Jo.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af Flemming, 10/5 2022, 18:24 (931 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære forum
Jeg har har læst et sted at private påskrifter skal (skulle) være røde og jernbanens tekniske påskrifter sorte! hvilket jo passer fint på de farvefoto jeg har set af ZF vogne.
Bedste hilsner
Flemming.

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/5 2022, 22:13 (931 dage siden) @ Flemming

Kære forum
Jeg har har læst et sted at private påskrifter skal (skulle) være røde og jernbanens tekniske påskrifter sorte! hvilket jo passer fint på de farvefoto jeg har set af ZF vogne.
Bedste hilsner
Flemming.

"Et sted", hvor er det?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af Flemming, 11/5 2022, 12:03 (931 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

.


"Et sted", hvor er det?

Hej Morten
Tjae det er det jeg ikke kan huske, men en gennemgang af diverse skrifter/arkivalier kaster forhåbentlig lys over sagerne!!
Bedste hilsner
Flemming

BRAWA: Dansk Andels Ørredeksport DSB ZF 500072

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/5 2022, 12:37 (931 dage siden) @ Flemming

.


"Et sted", hvor er det?


Hej Morten
Tjae det er det jeg ikke kan huske, men en gennemgang af diverse skrifter/arkivalier kaster forhåbentlig lys over sagerne!!
Bedste hilsner
Flemming

Hej Flemming,

Jeg spørger blot, fordi jeg ikke har set det nævnt i de primærkilder, jeg selv har "været i". :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak