Hej,
her kommer et billede af den åbnede vogn samt nogle beslag. I overdelens hjørner på højre side ses de omtalte små detailer. I vognens indre befinder der sig en metal plade som vægt der holdes af et stykke plastik. Det danner også overdelen til kortkoblingens mekanik. Jeg tro det er metal pladen som rasler i din vogn.
Angående dit spørgsmål om ordentlige køreegenskaber er forholdet lidt kompliceret da vognen i sig selv ikke kører særligt flot. Det behandles pt. i sporskiftet hvor der forslages at anvende aksler med mindre hjul.
Tværtimod er det også muligt at bruge de oprindelige hjul på 10,7mm diameter hvis aksellejene bearbejdes med hensyn til at skabe den fornødne plads til hjulene. Aksellejene afmonteres ved at klipse den ud med en skruetrækker:
Hvis akslen er fjernet kan aksellejet bearbejdes med et kniv eller en skalpel. Det er den vandrette del af aksellejen hvor hjulets flange sliber. Før og efter ses på venstre og højre:
Og her med akslen (nu efter på venstre og før på højre side):
Efter denne behandling kører de bedre men det næste problem er at Lenkachse mekanismen ikke virker efter hensigten men mere som en høvl, det vil sige at akslerne tit står skævt på skinnerne. Det kan forhindres ved at presse en lille stribe pap lodret mellen aksellejen og vognbunden når aksellejen monteres. Papen holder aksellejen fikseret så den ikke kan dreje ("lenken") sig. Det har jeg desværre intet billede af.
Endvidere ville det hjælpe hvis køretøjet støttede sig på kun tre prikker ("Dreipunktauflage") men det arbejder jeg stadig på.
Til sidst (eller til først?) forkommer der problemer med kortkoblingen på nogle vogne. Her kan man også med et kniv eller en skalpel fjerne klodserne på undervognen der vender mod vogn enden. Der ud over kan mekaniken afflades så at koblingen kan glide nemt fremt og tilbage over midten.
Jeg håber min beskrivelse er forståeligt og hjælper lidt.
Kærlig hilsen fra 232 fan
- i gang med at få volvo toget kørende i H0 -