Fritrumsprofil og porte?
En lille tilføjelse om privatbanernes situation mht. at "bygge efter materiel"...
Som nævnt er udgangspunktet Kolding Sydbaners remise, se Signalposten 1989/4 s. 161ff.
Tegningerne af arkitekt Robert V. Schmidt er kommet retur fra "Statens Tekniske Tilsyn med Privatbaneanlæg M.V." med bemærkninger.
På snittegningen ses et notat "a" som er en rettelse for frihøjden til røgaftrækket...! og en korrektion for afstanden mellem bjælkerem og tværstiver...
På plantegningen flytter tilsynet også brandvæggen: "flyttes til næste spor"... hvilket vel giver god mening, da smedjen og olierummet derved inkluderes bag væggen?
Gad vide om tilsynets notater er i grøn eller rød farve? Kunne godt tænke mig bedre materiale, men vides det, hvor det befinder sig?
Jeg er forøvrigt ret overbevist om, at selvbygget/ombygget materiel skal overholde profilerne "Vogne" og "Trækkraft". Alt materiel skal jo regelmæssigt indsendes til godkendelse og revision før ibrugstagning.