Super flot engelsk spor N, epoke III
Ja, engelske modeljernbane scenerier – uanset hvilken størrelsesforhold – har noget enkelt og virkeligt over sig. For det ER normalt ”VIRKELIGHEDEN” der er transformeret ned i den ønskede størrelse.
Og så er det SELVBYGGET, ok selvfølgelig med nogle dele til det kørende materiel og sporanlægget fremstillet industrielt.
”Man tager” et udgangspunkt i virkeligheden og eftergør den så. Man skal ikke have det hele komprimeret ned for at få alle mulige og ikke mindst umulige detaljer med. Prøv engang at tage en dansk både almindelig landstation som en købstadsstation og mål hvor lang den er i virkeligheden og hvad det betyder i ”din størrelse”!! Man bliver overrasket. Og det er nok her i Danmark (og Tyskland) vi har den tildens, at vi ønsker alt på den plads vi har tilrådighed.
Bemærk også at viste synlige kurver og sporskifter er ”efter bogen” og ikke efter, hvad nu en fabrikant kan levere af radius ditten eller datten med tilhørende ”plastik huse”. Og så holder man sig strengt til den valgte tidsepoke.
Og så gør selvfølgelig størrelsen (målestok) nok også noget og her ofte mindre skalaer. Søg f.eks. under anlægget ”Copenhagen Fields” (har være vist før på MJ siderne) og se hvilken enkelthed og virkelighed der er over anlægget, SELVOM ”midt i London”.
En af de ting jeg beundrer meget er, at næsten det hele har fået en ”weathering” lige nok som i virkeligheden, der gør, at hvis der er industrifremstillet materiel, falder dette sammen med/ind i det resterende.
Jeg mener at vi kan lære bl.a. ”enkelthed”, ”tro mod forbilledet”, ”størrelse” (længde) og ”tidsepoke”! Og kom så igang med at bygge lidt mere selv. Heldigvis er der ved at komme så mange gode ”laser-cut” bygninger frem, Witzel og Hobbytrade bl.a., til hjælp for noget tidstypisk baggrund.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler