Sne på fynsk sidebane
"I øvrigt har Mv 1102 også ITC på taget, hvilket heller ikke er korrekt."
Der tager du fejl. Samtlige MY/MV har haft "ITC kabelbakker" på taget. Monteret i første halvdel af 1980erne.
Betegnelsen burde nok snarere være "UIC kabelbakker", idet ITC systemet "kun" anvendtes på op til 37 stk. MY øst for Storebælt.
Undtagelsen herfor er formentlig kun når nedbrud på MA lyntog gjorde det nødvendig at tage en lyntogsreservestamme i anvendelse med en ITC MY og Bns styrevogn, denne stamme blev så inkl. lok overført med færgen.
ITC udnyttede blot 2 ledige ledninger i UIC kablet. UIC kablet anvendtes til at overføre fx. højtalerkald mellem vogne og afgangsignal til lokomotivføreren.
Se eksempelvis billeder af MV 1102 i jernbanen.dk billedarkiv. Det skal være billeder fra driften, for efter udrangering er kabelbakkerne blevet nedtaget - de er der i hvert fald ikke længere på billederne fra ophugningspladsen.
Mads