Første prøver på Trianglen

af Søndenfjords, 26/3 2012, 10:32 (4627 dage siden)

Heljan skriver i dag på hjemmesiden:
[image]
26.03.2012
Triangel-prøver modtaget!
Så har vi modtaget de første prøver på Triangelen og glæder os meget til at udføre de sidste rettelser og tilføjelser. Udgivelsen er lige på trapperne ...!

41501 - Triangel MF 643 DC / 41502 - Triangel MF 643 AC

41601 - Triangel MC 652 DC / 41602 - Triangel MC 652 AC

41651 - Triangel ME 627 DC / 41652 - Triangel ME 627 AC

Avatar

Første prøver på Trianglen

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 26/3 2012, 13:56 (4627 dage siden) @ Søndenfjords

Heljan skriver i dag på hjemmesiden:
[image]
26.03.2012
Triangel-prøver modtaget!
Så har vi modtaget de første prøver på Triangelen og glæder os meget til at udføre de sidste rettelser og tilføjelser. Udgivelsen er lige på trapperne ...!

41501 - Triangel MF 643 DC / 41502 - Triangel MF 643 AC

41601 - Triangel MC 652 DC / 41602 - Triangel MC 652 AC

41651 - Triangel ME 627 DC / 41652 - Triangel ME 627 AC

Det ser rigtig godt ud (bortset fra at slæbesko sjældent pynter på modeltog).
Mon der er planlagt privatbaneudgaver til senere udsendelse ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Første prøver på Trianglen

af CB, Frederiksberg, 26/3 2012, 19:50 (4627 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Slæbeskoen er jeg helt sikker på er en fordel for de der kører 3-skinne, så den har sin berettigelse på deres modeller.
Jeg glæder mig bare til at se om Heljan denne gang får lavet en velkørende model uden alt for mange "hovsa"-løsninger.
Indtil videre ser det ihvertfald godt ud.
Cristian

Første prøver på Trianglen

af UTJ, 31/3 2012, 12:09 (4622 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Mon der er planlagt privatbaneudgaver til senere udsendelse ?.

Der er ikke planlagt nogle privatbaneudgaver. MEN det er meget let. En ME uden tagkøler og stige på fronten er meget tæt på - den skal blot omnummereres. Og hvorfor ikke? Fordi privatbaner er ganske umulige, for vælges X- ønskes Y-privatbane

Avatar

Første prøver på Trianglen

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 9/4 2012, 15:15 (4613 dage siden) @ UTJ

Mon der er planlagt privatbaneudgaver til senere udsendelse ?.


Der er ikke planlagt nogle privatbaneudgaver. MEN det er meget let. En ME uden tagkøler og stige på fronten er meget tæt på - den skal blot omnummereres. Og hvorfor ikke? Fordi privatbaner er ganske umulige, for vælges X- ønskes Y-privatbane

Mon Heljan kunne overtales til at udgive en umalet og usamlet Triangel, sådan at man selv kan hjemmesnedkerere en udgave til sin favoritprivatbane ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Første prøver på Trianglen

af f.ormstrup ⌂, 9/4 2012, 18:25 (4613 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af f.ormstrup, 9/4 2012, 18:37

Mon der er planlagt privatbaneudgaver til senere udsendelse ?.

Mon Heljan kunne overtales til at udgive en umalet og usamlet Triangel, sådan at man selv kan hjemmesnedkerere en udgave til sin favoritprivatbane ?.

Privatbanernes Triangel motorvogne så meget forskellige ud.
Mange var bygget med udgangspunkt i en eksisterende person/pakvogn. Men Triangel byggede selvfølgelig også helt fra bunden, men individuelle ønsker fra banerne og Triangels byggeserier samt senere ombygninger, reparationer efter uheld giver et utal af varianter. Den almindelige (hvis den findes) privatbane Triangel havde lukket endeperron i modsætning til DSBs åbne endeperron. -Her vil det være muligt med en mindre ombygning, -tagkølere, +ny lukket endeperron at få lavet noget der ligner en af de Triangler der blev leveret til privatbanerne i perioden 1926 - 29.
Dog var der flere privatbaner der købte en af DSBs triangler (som umiddelbart kan anvendes med en ny litrering) - heraf var der flere der kørte resten af deres dage uden ændringer. (VaGJ MC 651 kørte ovenikøbet med DSBs litrering i en længere periode - herefter blev der skruet et par plader med den "nye" litrering ovenpå DSBs litrering.)

DSBs Triangler overgik til flg. privatbaner.
MC: VaGJ MC 651, RØHJ MC 652, RØHJ M 4, VLTJ M 2, KRB M 4, ØSJS M 2.
ME: LNJ M 4, LNJ M 5, KRB M 3, NPMB M 8, SNNB M 5,RØHJ M 3, RGGJ M 3, ØSJS M 3, ØSJS M 4, AHTJ M 6, RHJ M 3 og i 1956 ETJ M 6.
MF: VLTJ M 1.
MFerne (18 stk) blev enten ombygget til MC 5 stk. (1950) eller udrangeret (1955/56). Lemvigbanen var den eneste privatbane der købte en MF i 1956. De 5 ombyggede (MC) blev alle overtaget af en privatbane.
MEerne (17 stk) her blev broderparten solgt i 1930/40erne og et par stykker udrangeret efter uheld/brand, så DSB kun havde 4 tilbage i 1956 - 3 blev udrangeret og den sidste blev solgt til ETJ.

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Første prøver på Trianglen

af UTJ, 9/4 2012, 20:42 (4613 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Mon der er planlagt privatbaneudgaver til senere udsendelse ?.


Der er ikke planlagt nogle privatbaneudgaver. MEN det er meget let. En ME uden tagkøler og stige på fronten er meget tæt på - den skal blot omnummereres. Og hvorfor ikke? Fordi privatbaner er ganske umulige, for vælges X- ønskes Y-privatbane


Mon Heljan kunne overtales til at udgive en umalet og usamlet Triangel, sådan at man selv kan hjemmesnedkerere en udgave til sin favoritprivatbane ?.

Jeg tvivler. Men det er uhyre let at hjemmesnedkerere på en samlet udgave vil jeg tro. Den er opbygget med ganske mange dele og det er vist mest kølerarrangement og trin, samt bronzebogstaver der skal justeres. Vognene er projekteret med kofanger som følger med til alle, selv om det kun var privatbanernes der havde den monteret. Og hvis nogle skulle have lyst til at lakere videre på kassen er rillerne passende til nogle ekstra lag overfladebehandling uden at det giver problemer. Bræddemellemrummeme er nemlig tænkt således at eventuel lak kan samle sig dér og med lidt held (ikke helt sikkert) give en lidt mørkere "streg" i mellemrummet.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak