Godformiddag
Jeg kan godt forstå, at man kan blive forvirret med hensyn til anvendte 2,5 meter træbogier til litra CR m.fl. varianter.
Som jeg læser det, blev vognene udstyrede med RULLELEJER for at give vognene en lettere rullemodstand for bl.a. anvendelsen af de relativt svage (motormæssigt) nye dieselelektriske lokomotiver og motorvogne.
De hidtil anvendte lejer var GLIDELEJER, bl.a. sat under de nybyggede litra CL, hvor bl.a. bogierne kom fra udrangerede kupé og/eller sidegangsvogne.
Ved gennemlæsning af diverse tekniske beskrivelser om vognmateriellet bliver jeg dog ikke klogere, men må ty til billeder. Så GLIDELEJER (markeret med RØD farve) må se ud som nedenstående foto, altså har lejerne lodrette parallelle sider:
Det vil jo så sige, at de nyere RULLELEJER, der blev anvendt under de nye let byggede nærtrafikvogne litra FF (1941 litra CR/CRM/CRS) kan kendes på de cirkulære lejer (markeret med GULT) som vist herunder:
Forvirringer bliver så ikke bedre af – som også tidligere beskrevet i tråden - at Hobby-Trades litra CR er udstyret med GLIDELEJER (vi er ude i insektformering), for ikke at skulle lave en ny støbeform til denne vogntypes bogier, hvilket vel er økonomisk forståeligt nok, men alligevel.
Se nærbillede af bogierne på modellen, den har GLIDELEJER, som øverste foto med markeret med RØDT.
En yderligere forvirring kommer så senere, da jeg på billeder kan se, at nogle vogne af CR-familien har haft GLIDELEJER! Om det har været i en kortere periode mens reparation forestod ved jeg ikke, men jeg er sikker på at det kan UTJ eller JPB forklare.
Men som med alt i modeltogs- og den virkelige verden, er det ikke altid at normerne bliver overholdt!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Der er OGSÅ forskel på akselkasse holderne på bogierne om det er glide- eller rullelejer