O-maskine

af BenjaminA, 31/7 2021, 22:57 (1218 dage siden)

Kære alle

[image]

Jeg har været så heldig at kunne overtage en O-maskine i spor 1 - bygget af Verner Olsen i 1990.

Jeg er meget imponeret af hans arbejde, men er lidt i tvivl om hvornår modellen skal forestille at være i sin driftstid - måske omkring 1945? Manglen på høj kulkasse er lidt forvirrende, så jeg er i tvivl, ligesom lanternerne mystificerer.

Flere billeder af det skønne stykke kunsthåndværk findes på min blog:
https://danmarki1940erne.wordpress.com/2021/07/31/o-maskine-i-skala-1/

Jeg er også lidt nysgerrig i forhold til maskinens skaber. Er der mon nogen, der har kendt Verner Olsen og kan fortælle mere om hans modelbygning, og hvad han ellers byggede i model?

Med venlig hilsen
- Benjamin

O-maskine

af Steff, 31/7 2021, 23:25 (1218 dage siden) @ BenjaminA

Kære alle

[image]

Jeg har været så heldig at kunne overtage en O-maskine i spor 1 - bygget af Verner Olsen i 1990.

Jeg er også lidt nysgerrig i forhold til maskinens skaber. Er der mon nogen, der har kendt Verner Olsen og kan fortælle mere om hans modelbygning, og hvad han ellers byggede i model?

Med venlig hilsen
- Benjamin

Go´aften Benjamin!

Stort tillykke med O-maskinen, den er jo næsten ikke til at sætte pris på, vel;-)

Lige kort. Din maskine havde ikke forhøjet kulkasse jf. de informationer jeg kan finde, hverken DRM eller i DJF lister for lokomotivpersonalet. Den fik heller ikke stor domen. Så den passer selvfølgelig med Trykluftbremse og elektrisk batteribelydning. Ka´ ik´ lige huske om den havde AGA.

Maskinen havde jo oprindelig hjemsted ved Mdt Kjøbenhavn (det ved Søerne), senere Gb. Nogle få forblev ved Nordbanegårdens Maskindepot (Gyldenløvesgade) indtil det lukkede, da det blev muligt at gennemføre al trafik gennem Boulevardbanen.

På din blok spørger du om holderne på vandkassen i fyrbødersiden. De er til ildværktøjet, krumrager, syv-tal eller hvad de nu hed de forskellige værktøjer til at vedligeholde fyret eller rage det ud.

Jeg kan se af din litteraturliste at du er dækket særdeles godt ind;-) ;-) !!

Verner Olsen byggede endvidere et par F III, F II, D, C, Q og en Ardelt traktor. Til at hænge på krogen bl.a. en CP og en EF samt yderligere personvogn jeg har glemt litra på.

Bedste hilsener

Steff

O-maskine

af BenjaminA, 1/8 2021, 00:15 (1218 dage siden) @ Steff

Kære Steff

Mange tak for dit gode svar og for at slå op ang. dome og kulkasse.

Det vil sige at modellen er som forbilledet så ud fra 1946-udrangering? Jeg havde håbet det var lidt tidligere, men måske skal den tilbagedateres en dag. Så kan den nemmere spille rollen som Klampenborgbane-lokomotiv, hvis jeg en dag får bygget den model af stationsbygningen, som jeg drømmer om :-)

Også tak for værktøjsinformationen. Nu har jeg kigget en masse billeder igennem og man kan lige ane at der ligger et par stykker lange værktøj. Jeg må finde noget, der passer.

Det er vildt, at Verner Olsen fik bygget så mange lokomotiver - tak for listen Det må have set flot ud hjemme hos ham!

Mange venlige hilsner
- Benjamin

O-maskine

af Skott, 31/7 2021, 23:32 (1218 dage siden) @ BenjaminA
redigeret af Skott, 31/7 2021, 23:58

Hej Benjamin

Først og fremmest tillykke med den flotte erhvervelse - Det er jo ikke just hverdagskost med en model af en O-maskine - Og da slet ikke i den skala. Han har jo nok haft sin begrundelse for lige dette litra?

Jeg formoder, du har kigget billeder igennem her på jernbanen?

Ser man dette billede fra 1952, virker det ikke umiddelbart til at der er høj kulkasse selvom, det ikke er helt entydigt.

[image]

--
Med venlig hilsen

Skott

O-maskine

af BenjaminA, 1/8 2021, 00:16 (1218 dage siden) @ Skott

Hej Skott

Tak!

Jeg studser også over, at det netop er O 303, som Verner Olsen byggede en model af. Jeg kan ikke finde et eneste billede af den nogetsteds, men måske har den haft en personlig betydning for ham?

Med venlig hilsen
- Benjamin

O-maskine

af Skott, 1/8 2021, 09:30 (1217 dage siden) @ BenjaminA

Han havde sikkert helt rigtigt sine grunde. Men det kan du jo ændre på, hvis du finder bedre kildemateriale for en anden model med de konsekvenser, det må have :-)

--
Med venlig hilsen

Skott

O-maskine

af Steff, 1/8 2021, 12:04 (1217 dage siden) @ Skott

Kære Benjamin
Da dit lokomotiv stort set, på nær nogle mindre detaljer som et forhøjet plankerækværk rundt om kulkassen, er som ved leveringen, skal du have fat i HL 85 og 86 (Jernbanekilder). I øvrigt en rigtig god detalje, aldrig set på en model før!! Ellers er nedenstående fra ”Modeljernbanen” udmærket.
[image]

Den største ændring er en fjernelse af Trykluftbeholderen i højre side på barrieren akkumulatorkassen ovenpå højre vandkasse (Lkf siden) samt trykluftpumpen og dets ledninger på venstre side af kedlen (en tur til Tikøb???).

Da lokomotivet i sit ydre skal være i epoke II (før 1945) skal den have anden lanterneføring, foran midterstillet på pufferplanken, ditto på kulkassen bagest og de skal være Olielanterner, DSB frontlanterne nr. 9/1912 (Jernbanekilder, DSB frontlanterne nr. 9, 1912. DSB-Mtgn-0005765, se kopi herunder).
[image]
Hvor og hvordan du får fat i en sådanne i 1:32 ved jeg ikke!
Yderligere skal du have monteret de lodretstående Vakuum slanger, 2 forrest og 2 bagest, i alt 4 stk.

I sin tid fremstillede KM-Text epoke II litreringer til en litra O i H0 til mig, med den RIGTIGE skrifttype og opstilling/placering. KM-text er på dette punkt eneste og heldigvis også det bedste bud på dette område, så kontakt dem for hjælp. Husk på at i lang tid stod der ”Ltr. O” på siden!!

Med hensyn til din maskines hjemstedsdepot og andet vedr. Station III og Nordbanegårdens Maskindepot, se nedennævnte link. Du kender dem sikkert, men så kan andre også se at denne størrelse kræver plads, men til gengæld får man muligheden for uhørte detaljer.

Vedhæftet O 303 lokomotivkort.
[image]

Links til Nordbanegårdens Maskindepot mv.:

https://spor1nyt.dk/maskindepotet-faerdigt/
https://spor1nyt.dk/ding-dong-ding-dong-banernes-lyde/
https://spor1nyt.dk/remise-og-folkestue/
https://spor1nyt.dk/kulgaard-fra-nordbanegaardens-maskindepot/
https://spor1nyt.dk/nordbanegaardens-maskindepot-oktober-2020/

God weekend til alle

Med venlig hilsen

Steffen Dresler.

NB: Hvis du mener der er noget jeg kan hjælpe med, skriv, kender e-mail!

O-maskine

af Steff, 1/8 2021, 13:39 (1217 dage siden) @ Steff

Så ka´ du sove roligt!! 303 havde IKKE stor domen og kulkasse!!

[image]

DSB litra O nr. 303 i Viborg den 29-6-1946, Foto James Steffensen, arkiv Lokomotivet (TPT)

Bemærk ny lygteføring, men stadig olielanterner, ildværktøj ovenpå vandkassen og træplanke på kulkassen!

Der gemmer sig så lige et smøreapparat umiddelbart foran vandkassen, der skal fjernes i din tidsepoke

Bedste hilsener

Steff

NB: Og så lige det næsten VIGTIGSTE når du nu skal ommale din maskine. ALLE som i ALLE DSB damplokomotiver havde MATTE kedler og blanke kedelbånd, sidstnævnte med stafferinger. Kedler var IKKE blanke som på flere museumskøretøjer/modeller eller som det opfattes på billeder efter de har fået afrenset kedlen med en gang petroleum i olie.

O-maskine

af LKF, 1/8 2021, 20:27 (1217 dage siden) @ Steff

det er ikke mange O maskine plader man ser, men lige O 303 ligger jeg altså inde med, den har overlevet[image]

venlig hilsen
LKF

O-maskine

af Steff, 2/8 2021, 13:58 (1216 dage siden) @ LKF

Kære LKF

Øhhhhhh, er du sikker på det er NUMMERPLADEN fra røgkammerdøren på O 303??? For mig ser det mere ud som en eller anden støbeform (negativ) TIL nummerpladen for 303!!

Altså, det der bude være fremhævet, tal og kant, er her negativ/sænket!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

O-maskine

af Ole M. Nielsen ⌂, 2/8 2021, 16:21 (1216 dage siden) @ Steff

Kære LKF

Øhhhhhh, er du sikker på det er NUMMERPLADEN fra røgkammerdøren på O 303??? For mig ser det mere ud som en eller anden støbeform (negativ) TIL nummerpladen for 303!!

Altså, det der bude være fremhævet, tal og kant, er her negativ/sænket!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hej Steff.

Tror det er belysningen der snyder øjet. Den er vist ægte nok.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

O-maskine

af Steff, 2/8 2021, 16:40 (1216 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole

For ejerens skyld håber jeg du har ret, jeg kan bare ikke få skyggerne til at passe. Eller også driller det mit øje!!

Bedste hilsener

Steff

O-maskine

af Steff, 2/8 2021, 18:11 (1216 dage siden) @ Steff

Så faldt 10-øren for øjet altså, Ole du har ret:-) Og derfor er det selvfølgelig en O 303 plade og ikke en støbeform. Man kan jo også se slidmærker efter boltene ved siden af bolthullerne.

Undskyld min mistro til den lykkelige ejer!!!

Bedste hilsener

Steff

O-maskine

af 87-Gruppen, 2/8 2021, 20:01 (1216 dage siden) @ Steff

Bare rolig Steff, det tog også mine øjne lidt tid og overbevisning for at se det rigtige!

Meget velholdt plade må man sige!

Mvh Vagn

O-maskine

af Lindhard, 2/8 2021, 20:26 (1216 dage siden) @ Steff

Så faldt 10-øren for øjet altså, Ole du har ret:-) Og derfor er det selvfølgelig en O 303 plade og ikke en støbeform. Man kan jo også se slidmærker efter boltene ved siden af bolthullerne.

Undskyld min mistro til den lykkelige ejer!!!

Bedste hilsener

Steff

Et godt trick til at få de rigtige ting til at træde frem og ikke tilbage er at dreje billedet, så lyset falder ned ovenfra. Det er meget brugt på f.eks billeder af månekratere, som har en tilbøjelighed til at snyde øjet og bule op stedet for ned.

[image]

O-maskine

af Steff, 2/8 2021, 20:42 (1216 dage siden) @ Lindhard

Kære Lindhard

Tusind tak for tippet når det er billeder i 1D, rigtigt godt!!

Men jeg vil nok ikke søge om job ved NASA for at se på månekratere alligevel;-) :-D :-)

DET billede snød mig virkeligt!!

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

O-maskine

af BenjaminA, 2/8 2021, 21:21 (1216 dage siden) @ LKF

Hej LKF

Tak for billedet - lækkert at vide at bare en lille del af lokomotivet har overlevet til i dag!

Jeg er på Steffs hold her - jeg kunne slet ikke få billedet til at passe med belysningen nedefra. Men nu kan jeg. :-)

Du må sige til, hvis du en dag bliver ked af det fine skilt, for så kunne det se flot ud ved siden af modellen :-)

Mvh
- Benjamin

O-maskine

af BenjaminA, 2/8 2021, 21:18 (1216 dage siden) @ Steff

Steff, tak for de fine tegninger af lok og lanterner. Det kan være at Troldmanden i Tikøb kan hjælpe med sådanne.

Også tak for links til modellerne - det er meget inspirerende at se det spændende område komme til live igen. Jeg håber meget at kunne deltage i Vamdrup og se maskindepotet der.

Dejligt at se et billede af 303, og at vide at Verner Olsen byggede den korrekt. Ang. maling af kedel og lok, så er det en fin detalje, der burde være nem at styre med lak. Nu hvor du har nævnt det, kan jeg ikke lade være med at lægge mærke til det på ældre billeder - det er ret tydeligt.

Jeg vender tilbage med de næste skridt - tusind tak for al din vidunderlige viden indtil videre!

Mvh
Benjamin

O-maskine

af Georg Schmidt, 1/8 2021, 21:03 (1217 dage siden) @ BenjaminA

Hej BenjaminA
O 303 taget i brug 2/6 1896.
Hvor var O 303 de sidste 35 år af den aktive tjeneste? Jeg har forsøgt at klarlægge det.
I 1921-28 kørte O 303 ud fra depotet på Østerbro. Der har sikkert været mange ture mod Klampenborg og Kystbanen.
I 1929 blev stationeringen ændret til Godsbanegården. og der har sikkert været noget kørsel mod Frederikssund derfra.
6/3 1930 blev 303 sendt til centralværkstedet i Aarhus for revision. Efter tilbagekomst og et par år på Godsbanegården og Slagelse depoter blev 303 hensat urepareret udtørret 11/10 1933 på Godsbanegården. Derefter der kommer en tre år hvor man ikke har så meget brug for O-maskiner.
Først i 1937 sker der noget idet 303 indgår i centralværksted Kh fra 22/3 til 8/4 1937. Efter værksted bliver O 303 sendt til Thisted, hvor maskinen sammen med kollegerne 308, 312 og 314 skal køre på Thybanen indtil Oddesundbroen er færdig et år senere. Det var vist noget med en optaget drejeskive i Oddesund Nord, derfor godt med maskiner der ikke skulle drejes. Der var også 2 G og en Hs i Thisted på den tid.
Efter broen og MO-vogne og K-maskiner havde overtaget trafikken kom 303 i maj 1938 til Struer depot som reserve. Dette kom nu ikke til at vare længe da turen allerede i juni gik videre til Glyngøre hvor 303 fik fast tur på Sallingbanen. O 303 blev i Salling frem til 1940, efterhånden også sammen med 312 - som senere under krigen blev rangermaskine i Brande - kun afbrudt af kort værkstedophold og en måned som reserve i Langå oktober 38.
Fra september 1940 blev 303 hensat på Århus Ø frem til marts 1943 hvorefter maskinen efter et værkstedsophold kom til Viberg med fast tur. Fra 6/11 1944 til 20/4 1945 udleje til ETJ hvorefter der stod Langå på adressen. I 1946 igen til Viborg med en del kørsel på Viborg-Herning hvor ellers 303 på den egn mest havde kørt Langå-Skive.
Fra 1947 begyndte tiden i Sønderjylland på depoterne Åbenrå og Haderslev. 1949-50 var 303 i Esbjerg og kørte "nærtrafik" til Ribe.
Hensat i Tinglev februar 1951 og flyttet til Tønder januar 1955 og udrangeret juli 1955.
Kilder: Div. stationeringslister, kilometerbøger, lister ind/ud værksted, maskinløb og andre notater.
M v h
Georg

O-maskine

af BenjaminA, 2/8 2021, 21:23 (1216 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Mange tak for resultaterne af din udforskning - det er spændende læsning. Det er interessant, at den stod hensat så længe - jeg ville egenligt tro at det var en så nyttig type, at der ville have været brug for den også i 1930'erne.

Mange hilsner
- Benjamin

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat
Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak