AC i farve
Kan taget skrues af på Heljans vogne, eller er vognkassen minus bund støbt ud ét?
Så kan du indrangere vognen i et udlandstog eller lignende, når den er klar. Den skal vel RIC mærkes. Det mener jeg da at Ac 37-52 var!
Taget er ikke støbt sammen med kassen på Heljans vogne. I første omgang skruer jeg en ny bundplade fast i de to endestykker. Dernæst retter jeg mellemstykket til og limer på bagsiden med cyanoakrylat. Samlingen fortil bliver rettet til med lidt kemisk metal (plastic padding produkt) og mailng som der slibes i. Når kassen er klar bliver den påskruede bund fixeret med epoxyklæb, dog således at et passende antal skruer bliver der permanent, så længdestyrken er intakt. Tagventiler kan blot flyttes og der er markeret huller til AC-ventiler i AV-taget. Jeg regner med at tappene til at sætte taget fast i AV-vognens vinduer kan genbruges til taget. Ellers får det en skrue fra bunden og op.
Det skal jo nok have RIC-mærke, men om det særligt er til internationale tog er usikkert. Visse førkrigs AC-vogne var RIC-mærkede til 1953 (fx 35 og 36)