DSB åbne godsvogne
Kære Benjamin
Øv, farver = Religionskrig!
Vedr. godsvogne er det kun de LUKKEDE godsvogne (litra H og Q typerne) hvor jeg kan læse at de var behandlet anderledes indvendigt end udvendigt.
Men dit spørgsmål går jo på de åbne vogne. Heri fremgår det tydeligt, at det indvendige af bremsehusene (ligesom det indvendige af de lukkede godsvogne), IKKE måtte males, men stryges med ”tre gange fernis” og at metal/jern stolper males med en ”træfarve” nok hen i retning af en RAL 1007. Altså det indvendige af bremsehuset RAL 1007. Det fremgår ikke af hverken tegninger eller andet, at der var en lyskilde eller opvarmning. Bremsningen foregik jo på angivelser af fløjtesignaler fra lokomotivet. Og varmen, træskostøvler, pels og snaps!
Din tidsperiode omkring 1940´erne vil jeg nok anvende den ”gamle” DSB 1929 nr. 3 Brun, der anvendtes fra ca. 1929 og frem til ca. 1955. Den svare til ca. RAL 8012. Men indvendigt bliver jeg i tvivl. Det synes som om at det indvendige er malet som det udvendige, nemlig RAL 8012, men selvfølgelig ofte slidt helt ned til ”træet”. Og da vognene jo skulle modstå vejrliget, var det vel også logisk at male med samme farve ind- som udvendigt.
Før 1929 malemetodernes indførelse synes det som om at det indvendige var malet med grå (rest) farve.
Bedste hilsener
Steff
NB: I øvrigt se denne, LOK 50 A.