AC i farve
To AV sat sammen til en AC. Ud af resterne fra bygning af to AX-vogne, hvoraf kun den ene er færdig (selvfølgelig). Næste save-projekt må blive en ABg, da en BDg og en Bg pt. er bortkommet, så dem kan der ikke arbejdes videre på.
To AV sat sammen til en AC. Ud af resterne fra bygning af to AX-vogne, hvoraf kun den ene er færdig (selvfølgelig). Næste save-projekt må blive en ABg, da en BDg og en Bg pt. er bortkommet, så dem kan der ikke arbejdes videre på.
Hej!
Den ser da ud til at blive flot. Hvilken lim har du brugt?
Kan taget skrues af på Heljans vogne, eller er vognkassen minus bund støbt ud ét?
Så kan du indrangere vognen i et udlandstog eller lignende, når den er klar. Den skal vel RIC mærkes. Det mener jeg da at Ac 37-52 var!
Jeg er iøvrigt selv igang med art bygge en Ac vogn i str 1:45. Projektet har strakt sig over nogle år, både fordi det tager tid at lave alle de fine detaljer korrekt, men også at projektet har været gemt væk i en periode. Men det er jo en sand fryd for øjet til sidst, når man står med den færdige vogn
Har du lyst kan du iøvrigt se billeder af den ikke færdige vogn på www.spor0.dk. Klik på byggetips i menuen i venstre side!
Mvh
Peter H
Det ser rigtig godt ud Fordelen ved skala 0, er at der virkelig er plads til at folde sig ud mht. håndværk, hvis man er dygtig nok.
Mvh
Claus
Godaften!
Ja det har du helt ret i mht detaljer.I spor 0 kan man virkelig "gå amok" hvad detaljer angår
Faktisk er jeg kommet noget længere end billederne på spor0.dk viser. Lidt for længe siden jeg sidst uploadede nye billeder.
Jeg skal have lavet en ny fotosession snart,der viser hvor langt projektet er fremme lige nu
Mvh
Peter H
Kan taget skrues af på Heljans vogne, eller er vognkassen minus bund støbt ud ét?
Så kan du indrangere vognen i et udlandstog eller lignende, når den er klar. Den skal vel RIC mærkes. Det mener jeg da at Ac 37-52 var!
Taget er ikke støbt sammen med kassen på Heljans vogne. I første omgang skruer jeg en ny bundplade fast i de to endestykker. Dernæst retter jeg mellemstykket til og limer på bagsiden med cyanoakrylat. Samlingen fortil bliver rettet til med lidt kemisk metal (plastic padding produkt) og mailng som der slibes i. Når kassen er klar bliver den påskruede bund fixeret med epoxyklæb, dog således at et passende antal skruer bliver der permanent, så længdestyrken er intakt. Tagventiler kan blot flyttes og der er markeret huller til AC-ventiler i AV-taget. Jeg regner med at tappene til at sætte taget fast i AV-vognens vinduer kan genbruges til taget. Ellers får det en skrue fra bunden og op.
Det skal jo nok have RIC-mærke, men om det særligt er til internationale tog er usikkert. Visse førkrigs AC-vogne var RIC-mærkede til 1953 (fx 35 og 36)
Kemisk metal kan indimellem være uundværligt i modelbyggerverdenen, til visse opgaver.
Nu kommer Ac vognen fra Heljan nok snart, nu da du har haft gang i en kanibalisering - sådan plejer det vel at være.
Men det er måske derfor du har taget sagen i egen hånd
Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel
Pris 250 kr.