Mq kølerør
Kære forum
Jeg er ved at bygge en Mq 1932 udgaven og har brug for en skitse af kølerørføringen på taget. Er der en som ligger inde med et foto eller tegning af taget?
Vh Kristian
Kære forum
Jeg er ved at bygge en Mq 1932 udgaven og har brug for en skitse af kølerørføringen på taget. Er der en som ligger inde med et foto eller tegning af taget?
Vh Kristian
Kære Kristian
Herunder udsnit af foto af litra MQ, foto James Steffensen, arkiv Lokomotivet.
Tegninger finder du på "Jernbanekilder", x i materieltegninger og tekst MQ
Med venlig hilsen og god fornøjelse
Steffen Dresler
NB: Tror nok der er mange der vil glæder sig over et foto af det færdige resultat til den tid!
Jeg har forsøgt mig med en MQ
Den kunne nok have været bedre
Børge
Her udsnit af Scandia fabriksbillede hvor du kan se hvordan køleelementerne er koblet sammen. De fire bageste en enhed og de to forreste en enhed. Systemet er tilsvarende på modesatte side. Du skal så lige se hvor "hullerne" ned til motorrummet er.
Ideen bør kunne ses fra tilsvarende motorvogne med samme køler arrangement, litra MP, Frichs firkantede m.fl.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Tak til Steffen og Børge
Nu har jeg noget at gå videre med.
Der kommer et par billeder om nogle måneder.
Vh Kristian
Kære Kristian
Der er en rørføring jeg ikke kan få til at stemme, nemlig den der gør øverst mellem to kølerelementer ved skorstenen. Jf. HM tegningen sidder skorstenen centreret, hvorfor røret må have den form som prøvet at skitsere mellem de to elementer. Bare en tanke!!
Med venlig hilsen og godfornøjelse
Steffen Dresler.
'
NB: Har ledt og ledt, men ingen billeder fra oven. Tegninger i diverse bogudgivelser er ikke noget værd, da tegneren kun har tegnet det man kan se på DSB HM, og det er intet!! Men det KUNNE jo være at en klub eller andet ligger inde med detalje tegninger fra FRICHS, NSJK eller i sidste ende en tur på RA.
Kære gruppe
Så fik jeg Mq ud at køre. Mangler en smule finish. Motorboggie fra en gammel Fleischman MY, løsdele fra Freja og litrering fra KM.
God weekend
Kristian
Hej k
Den er nydelig.
Hilsner Keld
Kære gruppe
Så fik jeg Mq ud at køre. Mangler en smule finish. Motorboggie fra en gammel Fleischman MY, løsdele fra Freja og litrering fra KM.
God weekend
Kristian
Hej Kristian.
Tak for billedet -- flot resultat.
Må vi ikke se et billede af anlægget taget lige lodret ned, så vi kan se, hvordan Du så fik løst opgaven, og er det gjort rigtigt, kan (vi) andre evt også få glæde af bestræbelserne.
Jeg havde selv problemet i 1960-erne, da jeg byggede en model af Kalvehavebanens KB M 1. Det var andre tider dengang. "Nettet" var der vist endikke tænkt på, banen var nedlagt omend M 1 stadig eksisterede. Man skrev ikke "bare" til en privatbane og spurgte (nogle var søde og rare / velvillige, hjælpende, andre . . . . . !) "Skriv til en ven." -- Ja, men vi kendte bare ikke hinanden dengang, som vi gør i vore dage, og det at opsøge M 1, var jo både et tidsspørgsmål og/eller et pengespørgsmål, afhængig af hvor man boede.
Den blev bygget så godt jeg kunne -- jeg ved ikke om det er blev gjort rigtigt, men måske kunne / kan der tages et foto af den på Jernbanemuseet --- hvis en eller anden skulle komme forbi -- lige nu forhindrer helbredet mig selv i rejsen.
Vordingborg Slotsstation. -- 2002. Foto: EVP.
Må vi ikke se et billede af anlægget taget lige lodret ned, så vi kan se, hvordan Du så fik løst opgaven, og er det gjort rigtigt, kan (vi) andre evt også få glæde af bestræbelserne.
Jeg havde selv problemet i 1960-erne, da jeg byggede en model af Kalvehavebanens KB M 1. Det var andre tider dengang. "Nettet" var der vist endikke tænkt på, banen var nedlagt omend M 1 stadig eksisterede. Man skrev ikke "bare" til en privatbane og spurgte (nogle var søde og rare / velvillige, hjælpende, andre . . . . . !) "Skriv til en ven." -- Ja, men vi kendte bare ikke hinanden dengang, som vi gør i vore dage, og det at opsøge M 1, var jo både et tidsspørgsmål og/eller et pengespørgsmål, afhængig af hvor man boede.
Den blev bygget så godt jeg kunne -- jeg ved ikke om det er blev gjort rigtigt, men måske kunne / kan der tages et foto af den på Jernbanemuseet --- hvis en eller anden skulle komme forbi -- lige nu forhindrer helbredet mig selv i rejsen.
--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk
KB M 1.
Den blev bygget så godt jeg kunne -- jeg ved ikke om det er blev gjort rigtigt, men måske kunne / kan der tages et foto af den på Jernbanemuseet --- hvis en eller anden skulle komme forbi -- lige nu forhindrer helbredet mig selv i rejsen.
----------------------------------------
Tak til Tommy for de --på mange måder-- fine billeder. Jeg er overbevist om, at Du har et godt foto-behandlilgsprogram ! ! ! Kan Du ikke lige få det til at "fjerne" stilladset -- det har en "vidunderlig evne" til at stå i vejen lige netop der, hvor de ting sidder, som man gerne vil se -- tilslutningerne rørføringen til dem !
(Tag det ikke for alvorligt -- den bliver ikke bygget om på nuværende tidspunkt -- det må eftertiden tage sig af -- om nogen )
Hilsen / TAK,
Erik V.
evp.dk
.
Hermed forfra og for oven
Vh Kristian
Hermed forfra og for oven
.... og hermed fra siden. Husk stafferingerne, for ellers kan det være lige meget, om rørene stemmer.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane
Storskalaer, Livesteam : Min innendørs skala O bane. Liten men fin.
Digitalstyring, datastyring og automatikksystemer : Zimi dekoder
Storskalaer, Livesteam : Min innendørs skala O bane. Liten men fin.
Storskalaer, Livesteam : Min innendørs skala O bane. Liten men fin.
Digitalstyring, datastyring og automatikksystemer : Zimi dekoder