SJ vogn Bo6a 3457
I disse "marcipanbrødsdage" - hvor jeg p/t afventer mit eksemplar af OHJ 24, har jeg kigget billeder igennem på såvel "Jernbanen.dk" LINK ,som i den udmærkede jubilæumsbog af Ole-Chr M. Plum, "Odsherreds Jernbane 1899-1999", ISBN Nr. 87-87050-39-0.
Begge steder ser jeg en vogn, der ligner min Bo6a 3457. Vognen har jeg for år tilbage - nærmest som et impulskøb - anskaffet på een eller anden modeljernbanemesse - muligvis i Bramdrupdam, Horne eller Valby - jeg husker det ikke.
Producenten ses at være "PÅ SPORET"
SJ-mærket, som ses midt på vognen på æskens foto, har aldrig været der på selve modellen.
Vognen ligner unægteligt OHJ B234 eller B235. Imidlertid angives OHJ B234/235 at være eks SJ B6G 3322 hhv. SJ B6G 3830 ( og altså ikke Bo6a 3457.
Sp: Hvis jeg vil om-male og om-litrere og om-nummerere vognen til OHJ 234 eller 235: - har jeg så fat i en forkert model - trods ligheden; eller er der tale om en intern omlitrering hos SJ fra Bo6a til B6G (eller omvendt)?
Det vil glæde mig hvis een eller anden sagkyndig kan give mig en opklaring af spørgsmålet.
mvh
Chr
--