Igen en fantasivogn fra Brawa - Denne gang en BP-vogn
Kære Svend
Bagmanden er IKKE mig.
Men når jeg ser vognen kommer jeg i tanker om "Kommissarius for Tysk og Japans ejendom" samt "Indkøbscentralen for indkøb af olie og benzin". Altså en vogntype bl.a. fra WIFO (m. fl.), der efter krigen blev konfiskeret og efter aftale med de allierede udlånt til diverse olieselskaber. Nogle blev senere overtaget (købt), mens andre gik tilbage til ansvar under indkøbscentralen og herfra skrottet.
På Jernbanekilder findes så vidt jeg husker mindst 2 vogne der på prikken ligner BRAWA vognen, her godt udlånt til Shell. De kørte under det originale tyske nummer, var alle gråmalede og kun et lille felt påmalet tanken afgjorde "det nye ejendomsforhold"!For mig ser det ud til at være en sådanne vogn der bemalingsmæssigt og m.h.t. logo er gået "noget videre galt".
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Der er ikke gået noget galt. Brawa har bevidst villet, at modellen skal se sådan ud. Se blot Brawas katalog. Det er en del af deres modelpolitik. Firmaet laver efterhånden flere fantasimodeller end alle de øvrige tyske producenter tilsammen. At grundmodellen er en "krigstankvogn", er vi ikke uenige om, men DSB ZE 503 372, som modellen gør krav på at gengive, var bygget i 1903.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane