Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/1 2021, 17:33 (1410 dage siden)

Hejsa,

Årets danske H0-nyhed fra Brawa er én ud af i alt 51 kølevogne, som DSB i årne 1956-1960 havde lejet hos de tyske kølevognsudlejningsfirma "Transthermos" og som kørte med fisk i dansk-tysk trafik med DSB litra IFL og et stort Transthermos-logo på vognsiden. Vognene kørte i flæng med andre danske og tyske kølevogne og var meget karakteristisk for perioden.

Brawas model er i 100 % overensstemmelse med forbilledet men er - som det er almindelig praksis - på prøvebilledet i firmaets nyheds katalog forsynet med et "fantasilitra", antagelig for at forvirre konkurrenterne. Der er taget hånd om, at den endelige litrering bliver korrekt.

[image]

En model af samme vogntype som IFL-vogn har for årtier siden været udsendt af DWA-hoppe på basis af en Roco-grundmodel. Den havde påskrifter med alt for stor kongekrone og for lille "DSB Danmark".

Udover IFL-vognen barsler Brawa med en DSB Gs-vogn i bemaling fra epoke IIIc til epoke IVa, som er baseret på en tysk grundmodel. Den vil jeg overlade til andre at udtale sig om.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa, 1:87 - 1:1

af Svend B J, 23/1 2021, 12:59 (1409 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Svend B J, 23/1 2021, 13:18

Årets danske H0-nyhed fra Brawa er én ud af i alt 51 kølevogne, som DSB i årne 1956-1960 havde lejet hos de tyske kølevognsudlejningsfirma "Transthermos" og som kørte med fisk i dansk-tysk trafik med DSB litra IFL og et stort Transthermos-logo på vognsiden. Vognene kørte i flæng med andre danske og tyske kølevogne og var meget karakteristisk for perioden.

Brawas model er i 100 % overensstemmelse med forbilledet men er - som det er almindelig praksis - på prøvebilledet i firmaets nyheds katalog forsynet med et "fantasilitra", antagelig for at forvirre konkurrenterne. Der er taget hånd om, at den endelige litrering bliver korrekt.

[image]

.
.
Holger var igen på pletten (men hvor er jeg ikke helt klar over):
[image]

IFL 25401, Juni 1958, Foto: Holger B D Sørensen

Der skal, sammen med angivelse det rigtige litra, lige flyttes lidt på placeringen/størrelsen af det sorte skrivefelt i 1. felt fra venstre samt påskrifter i 2. felt fra venstre, så er den hjemme :-)

[image]

--
Svend
[image]

Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa, 1:87 - 1:1

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/1 2021, 13:46 (1409 dage siden) @ Svend B J

Årets danske H0-nyhed fra Brawa er én ud af i alt 51 kølevogne, som DSB i årne 1956-1960 havde lejet hos de tyske kølevognsudlejningsfirma "Transthermos" og som kørte med fisk i dansk-tysk trafik med DSB litra IFL og et stort Transthermos-logo på vognsiden. Vognene kørte i flæng med andre danske og tyske kølevogne og var meget karakteristisk for perioden.

Brawas model er i 100 % overensstemmelse med forbilledet men er - som det er almindelig praksis - på prøvebilledet i firmaets nyheds katalog forsynet med et "fantasilitra", antagelig for at forvirre konkurrenterne. Der er taget hånd om, at den endelige litrering bliver korrekt.

[image]

.
.
Holger var igen på pletten (men hvor er jeg ikke helt klar over):
[image]

IFL 25401, Juni 1958, Foto: Holger B D Sørensen

Der skal, sammen med angivelse det rigtige litra, lige flyttes lidt på placeringen/størrelsen af det sorte skrivefelt i 1. felt fra venstre samt påskrifter i 2. felt fra venstre, så er den hjemme :-)

[image]

Det vil blive foranlediget udvirket. :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa, 1:87 - 1:1

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/2 2021, 18:30 (1376 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Årets danske H0-nyhed fra Brawa er én ud af i alt 51 kølevogne, som DSB i årne 1956-1960 havde lejet hos de tyske kølevognsudlejningsfirma "Transthermos" og som kørte med fisk i dansk-tysk trafik med DSB litra IFL og et stort Transthermos-logo på vognsiden. Vognene kørte i flæng med andre danske og tyske kølevogne og var meget karakteristisk for perioden.

Brawas model er i 100 % overensstemmelse med forbilledet men er - som det er almindelig praksis - på prøvebilledet i firmaets nyheds katalog forsynet med et "fantasilitra", antagelig for at forvirre konkurrenterne. Der er taget hånd om, at den endelige litrering bliver korrekt.

[image]

.
.
Holger var igen på pletten (men hvor er jeg ikke helt klar over):
[image]

IFL 25401, Juni 1958, Foto: Holger B D Sørensen

Der skal, sammen med angivelse det rigtige litra, lige flyttes lidt på placeringen/størrelsen af det sorte skrivefelt i 1. felt fra venstre samt påskrifter i 2. felt fra venstre, så er den hjemme :-)

[image]


Det vil blive foranlediget udvirket. :-)

Har "nogen" stået med den i hånden (modellen, altså) og set, om litreringen og påskriftplaceringen er lykkedes bedre for Brawa end katalogbilledet indikerer? Modellen er udkommet meget hurtigt i forhold til kataloget.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa, 1:87 - 1:1

af Svend B J, 25/2 2021, 21:00 (1376 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Svend B J, 25/2 2021, 21:05

Årets danske H0-nyhed fra Brawa er én ud af i alt 51 kølevogne, som DSB i årne 1956-1960 havde lejet hos de tyske kølevognsudlejningsfirma "Transthermos" og som kørte med fisk i dansk-tysk trafik med DSB litra IFL og et stort Transthermos-logo på vognsiden. Vognene kørte i flæng med andre danske og tyske kølevogne og var meget karakteristisk for perioden.

Brawas model er i 100 % overensstemmelse med forbilledet men er - som det er almindelig praksis - på prøvebilledet i firmaets nyheds katalog forsynet med et "fantasilitra", antagelig for at forvirre konkurrenterne. Der er taget hånd om, at den endelige litrering bliver korrekt.

Har "nogen" stået med den i hånden (modellen, altså) og set, om litreringen og påskriftplaceringen er lykkedes bedre for Brawa end katalogbilledet indikerer? Modellen er udkommet meget hurtigt i forhold til kataloget.

.
Det vi skrev om blev rettet, men der skal gang i nåle og andet småværktøj for at rette litraet fra "IPI" til IFL" - hvis man vil gå så langt (jeg gør det ikke). Men en flot vogn i øvrigt!

--
Svend
[image]

Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa, 1:87 - 1:1

af PeterA, 23/1 2021, 16:29 (1409 dage siden) @ Svend B J

Efter hvad jeg er blevet oplyst skulle billedet være taget i Skagen 1958. Og det virker vel ikke usandsynligt.
mvh PeterA

Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa, 1:87 - 1:1

af Bjørn ⌂ @, 5/9 2021, 15:26 (1184 dage siden) @ PeterA

Billedet kan ikke være fra Skagen, der ingen træer i Skagen og sporterrænet ser også ud til at være meget bredt med kraftige skinner. Jeg vil mene det er et gennemgående godtog i Sorø. Træerne baggrunden er ved udkørslen fra Sorø til Sorø Bystation.

Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa, 1:87 - 1:1

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/9 2021, 12:39 (1183 dage siden) @ Bjørn

Jeg vil mene det er et gennemgående godtog i Sorø. Træerne baggrunden er ved udkørslen fra Sorø til Sorø Bystation.

Nej.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa, 1:87 - 1:1

af Svend B J, 7/9 2021, 10:30 (1182 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Svend B J, 7/9 2021, 10:45

Kan det være Nykøbing F?
Andre billeder taget af Holger i netop juni 1958, har Nf som motiv. Men jeg har lige været i kontakt med ham om netop dette emne og han erindrer ikke, hvor billedet er taget. Nf kan være et bud og - som han siger - behøver vognen jo ikke at have anvendt til transport af fisk (den dag).

--
Svend
[image]

Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa, 1:87 - 1:1

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/9 2021, 14:07 (1182 dage siden) @ Svend B J

Kan det være Nykøbing F?
Andre billeder taget af Holger i netop juni 1958, har Nf som motiv. Men jeg har lige været i kontakt med ham om netop dette emne og han erindrer ikke, hvor billedet er taget. Nf kan være et bud og - som han siger - behøver vognen jo ikke at have anvendt til transport af fisk (den dag).

Hejsa Svend,

Ja, det kan det være. Godt spottet! :-) :-) :-) Det lavt liggende hus med Tuborg-reklamen på gavlen ud mod sporene ses på nedenstående luftfoto-udsnit (jernbanekilder.dk), som er ca. 5 år yngre end Holgers foto. Der er så mærkværdigvis også træer i Nykøbing Falster og ikke kun i Sorø.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa, 1:87 - 1:1

af Tovli ⌂, Valby, 7/9 2021, 20:35 (1182 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det underbygges også af dette billede som Holger har taget den 28. marts 1964
[image]

--
Michael Karpova Christiansen
Arkivet for Jernbaner


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak