Fireakslet MO på vej fra Heljan
--
Svend
af Svend B J, 17/12 2020, 21:30 (1444 dage siden)
redigeret af Svend B J, 17/12 2020, 21:38
--
Svend
af Nordexpress, 18/12 2020, 11:13 (1443 dage siden) @ Svend B J
Øh, er det det samme firma, som for ikke særligt lang tid siden meddelte, at de trak sig totalt ud af det danske modeltogsmarked?
af Skott, 18/12 2020, 12:32 (1443 dage siden) @ Nordexpress
Man har vel et standpunkt...
Siden den udmelding er der jo kommet Y-tog, DA-postvogn, MAK, samt de kommende Marcipanbrød.
Så vi skal da kun fryde os over, de har fået lyst til alligevel at levere produkter til os
Håber, de finder tegningerne for H II frem igen
--
Med venlig hilsen
Skott
af Henrik Tolderlund, 18/12 2020, 12:57 (1443 dage siden) @ Skott
Gad vist, hvornår de tidligere annoncerede nittede MO (bl.a. nr. 1951-1962) er klar til salg?
Mvh. Henrik
af Svend B J, 18/12 2020, 14:31 (1443 dage siden) @ Skott
Man har vel et standpunkt...
Siden den udmelding er der jo kommet Y-tog, DA-postvogn, MAK, samt de kommende Marcipanbrød.
.
og Brexit ....
.
Så vi skal da kun fryde os over, de har fået lyst til alligevel at levere produkter til os
.
Netop
--
Svend
af Morten Flindt Larsen, København K, 18/12 2020, 17:39 (1443 dage siden) @ Skott
Man har vel et standpunkt...
Siden den udmelding er der jo kommet Y-tog, DA-postvogn, MAK, samt de kommende Marcipanbrød.
Så vi skal da kun fryde os over, de har fået lyst til alligevel at levere produkter til os
Håber, de finder tegningerne for H II frem igen
Mon ikke, at de nævnte enheder tildels var "skuffeprojekter", som allerede var under udvikling, da udmeldingen kom, og som efterfølgende blot er brugt til at udnytte ledig kapacitet i udviklingsafdelingen.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane
af Jan S, 18/12 2020, 18:56 (1443 dage siden) @ Skott
Jeg for guds skyld ikke flere damplokomotiver fra Heljan, så hellere damp fra McK eller DEKAS
af Morten Flindt Larsen, København K, 18/12 2020, 20:31 (1443 dage siden) @ Jan S
Jeg for guds skyld ikke flere damplokomotiver fra Heljan, så hellere damp fra McK eller DEKAS
Hvis Heljan vil lave en C-maskine, vil det da være et udmærket initiativ.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane
af K 564, 18/12 2020, 22:11 (1443 dage siden) @ Jan S
Jeg for guds skyld ikke flere damplokomotiver fra Heljan, så hellere damp fra McK eller DEKAS
Mine damplokomotiver fra HELJAN er fejlprocenten ca. 25, McK er fejlprocenten 100.
af Morten Flindt Larsen, København K, 18/12 2020, 23:32 (1443 dage siden) @ K 564
Jeg for guds skyld ikke flere damplokomotiver fra Heljan, så hellere damp fra McK eller DEKAS
Mine damplokomotiver fra HELJAN er fejlprocenten ca. 25, McK er fejlprocenten 100.
100 %?!? Naarh, så mange fejl er der vel næppe på McK's modeller.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane
af K 564, 19/12 2020, 05:56 (1442 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
100 %?!? Naarh, så mange fejl er der vel næppe på McK's modeller.
Jo, når man ikke kan bruge lokomotivet på anlægget.
af Oliver Løvgard, Ballerup, 19/12 2020, 13:33 (1442 dage siden) @ K 564
100 %?!? Naarh, så mange fejl er der vel næppe på McK's modeller.
Jo, når man ikke kan bruge lokomotivet på anlægget.
Så det da dejligt at jeg kan melde om en 0% fejlrate på mine McK maskiner, både diesel og damp.
af Claus E. Hansen, Silkeborg, 18/12 2020, 23:02 (1443 dage siden) @ Jan S
Jeg for guds skyld ikke flere damplokomotiver fra Heljan, så hellere damp fra McK eller DEKAS
Mit Heljan damp fungerer nu fint, og kører endda AC. Men man skal overholde krav til kurveradius der står på æskerne. Her kommer de korte sporskifter og kurvesporskifterne til kort. I hvert fald hos K-skinnerne.
Ja det kan jo været at Brexit fører noget mere med sig, vi er da en del der håber
Mvh
Claus
af Per Volstrup , HLA, 20/12 2020, 18:09 (1441 dage siden) @ Claus E. Hansen
Dejligt hvis den kommer med korrekt chasis, brugsanvisning hvordan skidtet repareres, og at reservedele vil være tilgængelige. I øjeblikket kører min MO fra 2006, min PR og P maskine, og D maskine køre på halv kraft den ene vej og normalt på den anden vej. Perfekt S makine ligeså E maskine.
Altså svingende kvalitet til industri priser +20 pct
af Oliver Løvgard, Ballerup, 21/12 2020, 10:40 (1440 dage siden) @ Per Volstrup
Dejligt hvis den kommer med korrekt chasis, brugsanvisning hvordan skidtet repareres, og at reservedele vil være tilgængelige. I øjeblikket kører min MO fra 2006, min PR og P maskine, og D maskine køre på halv kraft den ene vej og normalt på den anden vej. Perfekt S makine ligeså E maskine.
Altså svingende kvalitet til industri priser +20 pct
Skal vi lige hurtigt nævne at S og D maskinerne er lavet af Hobby Trade og ikke Heljan.
af Bent Larsen, 19/12 2020, 16:34 (1442 dage siden) @ Svend B J
Hej
Er det stadig AC/DC hjul de bliver leveret med ?
Vh
Bent Larsen
af Futfar, Kajerød, 25/12 2020, 15:42 (1436 dage siden) @ Bent Larsen
redigeret af Futfar, 25/12 2020, 16:36
Hej
Er det stadig AC/DC hjul de bliver leveret med ?
Vh
Bent Larsen
Egentlig burde det jo være ligegyldigt.. ESU kan lave både loks og vogne til både AC og DC på samtlige enheder. Om de så har lagt et 'guldæg' skal jeg ikke gøre mig klog på, men samtlige af deres modeller kører perfekt på både 2 og 3-leder spor. På deres loks, er det kun et spørgsmål om at køre med, eller uden slæbesko, på samme lok forstås.
Jeg kører på C-spor, og har aldrig oplevet problemer med ESU's materiel, hvorimod jeg har ofret en mindre formue på hjulskift af næsten alle andre fabrikaters materiel. På vognene er arbejdet ikke overvældende - men dyrt når man har rigtig mange af dem - hvorimod det er en helt anden sag med loks, især damploks, hvor hjulskift er stort set umuligt, for de findes, mig bekendt ikke.
Konklusionen finder jeg så at være, at det kan lade sig gøre...
PS: hobby trades S og D maskiner er helt OK, men Heljans..... Og her kan jeg så tilføje, at en særdeles sagkyndig på området, efter ombygning - jeg ved ikke hvordan - har fået mine Heljan E- og PR-maskiner til at køre rimelig godt. Men det har så krævet en omfattende ombygning. Hvilket jo ikke burde være nødvendigt på fabriksnye maskiner...
--
Med venlig hilsen
Futfar.
af Bent Larsen, 25/12 2020, 17:28 (1436 dage siden) @ Futfar
Hej
Ja, enig ESU har opfundet enhedshjulet, men hvorfor jeg spørger at jeg ikke har en Heljan MO, men skiftede hjul på en for en af mine venner i 2002, beskrevet i et læserbrev i BANEN nr. 69 s. 94, og derefter ikke selv købt en.
Vh
Bent Larsen
af Futfar, Kajerød, 25/12 2020, 18:48 (1436 dage siden) @ Bent Larsen
Hej
Ja, enig ESU har opfundet enhedshjulet, men hvorfor jeg spørger at jeg ikke har en Heljan MO, men skiftede hjul på en for en af mine venner i 2002, beskrevet i et læserbrev i BANEN nr. 69 s. 94, og derefter ikke selv købt en.
Vh
Bent Larsen
Om det er "Enhedshjulet" - godt udtryk i øvrigt - ESU har opfundet, synes at være rigtigt, og det fungerer ihvert fald...
Hvad angår nævnte artikel i banen, forstår jeg godt at du er gået i en stor bue uden om Heljans MO. Heljans mange første udgaver af MO kørte mildest talt elendigt - på 3-leder spor - men det fik de så rettet op på ved de senere udgaver, som så kører helt fint. Jeg bøvlede således en del med de første 3 udgaver jeg har, men et irriterende hjulskift hjalp på det, og sammen med de to jeg har af den nyere udgave, kører de alle fem helt fint.
Nu er der jo så - ud fra mine erfaringer - ikke kun dårligt at sige om Heljan. Ud af mine 26 'Rundnæser', er de 22 af dem - MY/MX - fra Heljan, og de kører alle helt fint. De er - efter min mening - vel konstruerede og velkørende. Hjulskift har jeg aldrig haft behov for. Interface på dem er helt problemfrit at udskifte til 21-bens ESU dekodere, og Togdillens geniale rød/hvid lysskift er jo 'et must'. Og så er der jo ligeledes plads nok til en højttaler.
Nu er det jo vanskeligt at forudse hvilke konsekvenser Brexit vil få for Heljan, men da de jo - på det britiske marked, har haft et enormt salg i scala 00, (til helt andre priser),kan det jo være at de vender tilbage til det danske marked. Forhåbentlig til britiske priser!!!
--
Med venlig hilsen
Futfar.
af Skott, 26/12 2020, 08:53 (1435 dage siden) @ Futfar
Nu er det jo vanskeligt at forudse hvilke konsekvenser Brexit vil få for Heljan, men da de jo - på det britiske marked, har haft et enormt salg i scala 00, (til helt andre priser),kan det jo være at de vender tilbage til det danske marked. Forhåbentlig til britiske priser!!!
Vi skal dog stadig huske, at der er væsentlig flere aftagere i UK end vi nogensinde ville kunne aftage i DK, så samme priser vil nok være at drømme for meget...
--
Med venlig hilsen
Skott
af Futfar, Kajerød, 26/12 2020, 17:04 (1435 dage siden) @ Skott
redigeret af Futfar, 26/12 2020, 17:25
Vi skal dog stadig huske, at der er væsentlig flere aftagere i UK end vi nogensinde ville kunne aftage i DK, så samme priser vil nok være at drømme for meget...
Og deri har du så helt ret. Men der må vel findes andre veje at gå, hvad - de efterhånden ret høje priser - angår. Heljans forsøg med 'at løfte i flok', (med f.eks. MY 1201 og MY 1202) gik som bekendt helt skidt, vel nok fordi de greb sagen helt forkert an, bl.a. ved senere at sende de omtalte modeller på markedet til en 'noget differentieret pris', i forhold til 'løft i flok' prisen. Og så er de nævnte modeller nu kommet i et nyt oplag...
Rapido Trains inc., med base i Hamilton, Ontario, Canada, har en ganske anden politik. De fremstiller så udelukkende DCC modeller - 2-leder - der kører/har kørt i Canada og USA - med ESU dekodere! Salgspotentialet må jo nok siges at være ganske stort, på trods af et tilsvarende meget stort udbud. Kvalitet synes dog at være afgørende for succes. Deres koncept er så, at de ikke producerer til lager, men sælger via forudbestilling, enten direkte fra fabrikken, eller via en enorm række forhandlere. Ca. 6 mdr. før udgivelsen af en model, præsenterer de så de kommende modeller på en lang række medier - blandt mange - You Tube, med nogle særdeles morsomme, men stadig særdeles informative videoer, som viser deres modellers helt unikke features, som også i detaljeringsgrad langt overgår hvad vi må 'nøjes' med i EU. Og så til den halve pris!!! For det er jo ganske billigt at uploade en film på YT ...
Bevares, McK har sat nogle ret høje nye standarter for modeltog i DK, og helt fint med det, men modellerne er alt for dyre, der er for mange led i kæden, som - forståeligt nok - skal have deres udkomme som forhandler, men så melder spørgsmålet sig så, om nethandlen overhaler disse forhandlere indenom? Jeg er naturligvis vidende om McK's særlige måde at sælge til forhandlere på..
Selv vil jeg da være ked af at skulle miste den hyggelige, og teknisk kompetente 'togpusher' jeg sædvanligvis frekventerer, men der kommer vel i en nær fremtid visse ændringer, også i dette regi..
--
Med venlig hilsen
Futfar.
af Bent Larsen, 27/12 2020, 16:22 (1434 dage siden) @ Futfar
Hej
HELJANs første løft i flok projekt gik da godt nok, og der er efterfølgende solgt mange MX, jeg var med KMJK på besøg hos HELJAN da projekt MX blev startet. Ved samme besøg foreslog jeg en MZ/4 overdel der kunne passe på en SD 40, men det var HELJAN ikke lige med på, og en færdig model helt udelukket. Om dansk modeltog er for dyrt ? Der er nok ikke noget at spare ved klik klik ( IKEA saml selv ) modeller som f.eks. HEIJANs DLG, for om vognen bliver samlet og lagt i en æske eller stumperne bliver samlet sammmen og lagt i en æske, er der nok ikke den store prisforskel på, så skal det måske være som med biler, en grundmodel der tilkøbes udstyrspakker til, men så teknisk som lok. Er idag, er der nok heller meget at spare på udstyrspakker. Vi er et lille marked, og være tilfredse med det der kommer, og betale hvad det koster.
Vh
Bent Larsen
af Futfar, Kajerød, 28/12 2020, 17:16 (1433 dage siden) @ Bent Larsen
HELJANs første løft i flok projekt gik da godt nok, og der er efterfølgende solgt mange MX, jeg var med KMJK på besøg hos HELJAN da projekt MX blev startet.
Nu var jeg så ikke klar over at 'projekt MX' oprindeligt var et 'løfte i flok' projekt. Jeg kan så blot konstatere, at de 6 stk. Heljan MX jeg har - som nævnt andetsteds - kører helt perfekt, både med ESU lokpilot og ESU loksound.
At købe loks i samlesæt, ligger mig så evig fjernt - hvorimod jeg ikke har spor imod at forbedre/ombygge div. loks så de passer til mine behov.
Jeg har eksempelvis ombygget flere meget gamle analoge Märklin loks til digitalt, helt uden problemer!
Men som du rigtigt anfører, er samlesæt - a la IKEA - nok ikke besværet og evt. økonomisk fordel - værd. Jeg vidste i øvrigt ikke at der stadig fandtes sådanne 'samlesæt' for loks?
Og ja, det danske marked er af beskeden størrelse, men priserne er steget langt mere end stort set alle andre priser i DK de seneste ca. 20 år. (Jeg er ikke i besiddelse af statiske tal for pristal/pristalsreguleringer i nævnte periode, og da slet ikke hvad priser på modeltog angår). Jeg er ikke DJØF'er...
Og lad os så lige tage den med: Du kan da bare lade være med at købe noget hvis du ikke har råd! Et argument der er svært at komme uden om, så 'so be it'..
--
Med venlig hilsen
Futfar.
af npvp, Slagelse, 28/12 2020, 17:43 (1433 dage siden) @ Bent Larsen
Var Ms lyntoget ikke Heljans første løft i flok projekt.
Var P maskinen ikke Heljans andet løft i flok projekt.
Var Mx maskinen ikke Heljans tredie løft i flok projekt.
Mx maskinen blev forholdsvis tidlig brugt, som del af sæt med Bn vogne udbudt til samme pris som prisen for MX i løft i flok (1300 dkk) - et projekt Heljan kørte sammen med Felderbanen, Trinbrættet Århus og Togdillen.
af Skott, 28/12 2020, 17:56 (1433 dage siden) @ npvp
Var Ms lyntoget ikke Heljans første løft i flok projekt.
Var P maskinen ikke Heljans andet løft i flok projekt.
Var Mx maskinen ikke Heljans tredie løft i flok projekt.
Nej, MX kom først - derefter P-maskinen.
MX var det første danske lokomotiv, produceret efter danske tegninger, altså ikke en tillæmpet model, der skulle kunne gå i flere nationale udgaver.
--
Med venlig hilsen
Skott
af Bent Larsen, 28/12 2020, 19:23 (1433 dage siden) @ Skott
Hej
MX var vel Heljans første danske trækkraft ? Og samtidig løft i flok, vi indbetalte penge flere gange efterhånden som projektet skred fremad. Der var en tur fra Odense til Svendborg med MX 1001 for projekt deltager. Efterfølgende er det vel kun MY 1201/1202 der var løft i flok, og ja det gik ikke så godt.
Vh
Bent Larsen
af npvp, Slagelse, 28/12 2020, 20:24 (1433 dage siden) @ Bent Larsen
Betragter du Ms lyntoget som trækkraft? dette projekt var Heljans første løft i flok projekt, med start i 1996.
Jeg har kigget i oversigt for Banen og konstateret at MX er næste løft i flok projekt med start i 1998.
Litra P er tredie løft i flok projekt omkring årtusindeskiftet.
Fjerde og foreløbig sidste løft i flok er My 12.
af Bent Larsen, 28/12 2020, 20:56 (1433 dage siden) @ npvp
hej
Jo da, MS lyn er da trækkraft, jeg har det selv, men har glemt alt om det var løft i flok, ja det står helt klart og tydeligt i BANEN, og det var før MX
vh
Bent Larsen
af Thomas Jespersen, 29/12 2020, 15:22 (1432 dage siden) @ npvp
Hvilke sæt med MX er det?
Jeg husker
OHJ sæt, MX og Bn
Kystbanetog MY 1158 og Bn vogne
MX1002 og Elo vogne
MX1011 og Pb vogne.
Er der nogen jeg har overset?
Thomas
af npvp, Slagelse, 29/12 2020, 17:07 (1432 dage siden) @ Thomas Jespersen
Jeg er ikke sikker på om det blev solgt som sæt.
Det var muligvis et tilbud, som de 3 samarbejdsbutikker kørte for at redde lidt af deres bidrag til dette projekt.
af K 564, 25/2 2021, 14:17 (1374 dage siden) @ Svend B J
Hej
Så er disse MO i handlen. Desværre med samme fejl som første serie 500-MO med rødt slutlys. Disse MO kørte med slutsignaller på vognsiden. Ellers en flot model.
Hilsner Keld
af Morten Flindt Larsen, København K, 25/2 2021, 18:26 (1374 dage siden) @ K 564
Hej
Så er disse MO i handlen. Desværre med samme fejl som første serie 500-MO med rødt slutlys. Disse MO kørte med slutsignaller på vognsiden. Ellers en flot model.
Hilsner Keld
Hejsa,
Ved "nogen", om der kommer en udgave med stafferinger?
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane