LB M 1 - Fra 3D til Model
Hejsa
Jeg er igang med et Projekt af Dampmotorvognen LB M 1, som jeg først laver i 3D og derefter får printet, jeg vil i denne tråd vise billeder eftersom projektet løber fremad
af langelandsbane, 28/1 2012, 14:31 (4685 dage siden)
Hejsa
Jeg er igang med et Projekt af Dampmotorvognen LB M 1, som jeg først laver i 3D og derefter får printet, jeg vil i denne tråd vise billeder eftersom projektet løber fremad
af Magnumenforce, 28/1 2012, 17:24 (4685 dage siden) @ langelandsbane
Det ser godt ud.
MVH Torbjørn
--
af langelandsbane, 13/2 2012, 21:16 (4669 dage siden) @ Magnumenforce
Hej
Så er der lidt nyt igen, da jeg er gået igang med lokomotiv delen
Kedlen ender nok, med at være en lille smule fantasi, da der så vidt jeg ved ikke eksisterer billeder af denne :)
af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 14/2 2012, 20:37 (4668 dage siden) @ langelandsbane
Det ser aldeles glimragende ud.
Jeg kom til at tænke på, om det skal være en kørende model, og hvor du i så fald vil have plads til drevet henne.
Og kan der eventuelt bruges en underdel fra Roco eller Trix til "dyret", såfremt at den skal kunne køre ?.
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.
af Winther, 14/2 2012, 22:20 (4668 dage siden) @ langelandsbane
Hej
Den skulle se sådan ud.
Og hvis du vil have den lange version er den her.
http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=32
LB dampvogn er beskrevet ca en treidedel nede på siden
Mvh
Bent
af langelandsbane, 14/2 2012, 22:34 (4668 dage siden) @ Winther
Har læst teksten, og den vidste kedel stammer fra RHJ A 1 eller 2.
Derfor kan de jo godt ligne hinanden, må man spørge om hvorfra du ved, at den skulle så sådan ud, er meget nysgerig
Ang. motor, så kunne jeg meget godt tænke mig en kørende model, men har ikke gjort så¨mange tanker om det endnu :)
af langelandsbane, 24/2 2012, 11:47 (4658 dage siden) @ langelandsbane
Så er der sørme sket lidt igen
Der skulle iøvrigt vel ikke være nogen her der kender til dampmotorvognens lygte føring?
På de billeder jeg har, har den enten kun den ene eller slet ingen lanterne foran, og ingen bagved.
men, men billede materialer er begrænset, og der er to lanterne holdere mere, foran og bagved.? nogen der kan hjælpe mig med at blive klogere?
af Erik Olsen , Ishøj, 24/2 2012, 14:59 (4658 dage siden) @ langelandsbane
Der skulle iøvrigt vel ikke være nogen her der kender til dampmotorvognens lygte føring?
På de billeder jeg har, har den enten kun den ene eller slet ingen lanterne foran, og ingen bagved.
Jeg er ret sikker på at vognen er blevet vendt på endestationerne sådan at den altid kørte retvendt på strækningerne.
Reglerne for kendingssignaler for tog var noget anderledes dengang end nu. Lys om dagen indførtes først ved DSB ca. 1970.
Kendingssignaler om dagen i sigtbart vejr:
Plantog: Intet signal
Særtog: En hvid skive
Arbejdstog: En hvid skive med sort plet
Kendingssignaler (lygteføring) i mørke og usigtbart vejr:
Plantog: Et hvid lys fremad
Særtog: To hvide lys fremad
Arbejdstog: Et gult og et hvidt lys fremad
af langelandsbane, 24/2 2012, 18:20 (4658 dage siden) @ Erik Olsen
Hej Erik
Rigtig mange tak, noget kunne tyde på at det ville være mest rigtigt med kun en lanterne forrest :)
af bl, 25/2 2012, 15:10 (4657 dage siden) @ langelandsbane
Som det kan ses af fotografierne af vognen, havde den beslag til lygter de steder, hvor man efter Erik Olsens beskrivelse kunne få brug for dem. Man satte altså lygter på efter behov, og mens lygten på fronten givet sad der mere eller mindre permanent, blev beslagene på bagsiden sikkert brugt til lygter, der kunne lette rangering om natten samt slutlygter.
Bjarne
af Jens, 22/2 2013, 16:42 (4294 dage siden) @ langelandsbane
Er du nogensinde kommet videre med projektet?
Med venlig hilsen en ivrig 3D-tegner;
Jens
af race, 22/2 2013, 19:48 (4294 dage siden) @ Jens
redigeret af race, 22/2 2013, 19:54
Hej Jens og Mikkel
Det er efterhånden et godt stykke tid siden vi sidst hørte om projektet, og jeg er også lidt nysgerrig efter at høre hvordan det er skredet frem, da jeg også bygger lidt Langelandsbanen (LB).
Specielt er jeg interesseret i at høre om tegningen kan 'tåle' at blive forstørret til 1:32 (Spor1), da det er den skala vi beskæftiger os med.
Der er jo god gang i Langelandsbanen modeller fra norske Arild Tangerud der er manden bag firmaet Proinor.no, først kom LB IB vognen, og den får nu følgeskab af LB Motorvognene M3 og M4, personvognene LB B og LB C, samt http://spor1fyn.dk/Artikler/dsb_q.
Prototyperne blev præsenteret allerede sidste år, på en udstilling i Rudkøbing.
Med venlig hilsen
Arne
PS - vi er endda så heldige at vi kan få udført 3D-print her på Langeland, det er allerede brugt med held i et par modeltogs projekter, blandt andet DSB Mt samt Frichs lille rangertraktor.
af langelandsbane, 23/2 2013, 15:54 (4293 dage siden) @ race
Hej begge to
Projektet kom videre men er pt. skrinlagt, fordi at jeg måtte erkende at jeg ikke havde fået tegnet alle vinkler lige osv. hvilket resulterede i at modellen ikke kunne printes. LB M1 skal derfor tegnes på ny. Men jeg tegner stadig 3D så for ikke at gå død i arbejdet, er jeg iøjeblikket igang med en personvogn fra LB. (B vognene) Jeg har dog planer om at påbegynde LB M1 igen, da det er en Motorvogn jeg rigtig gerne vil have i model. :) Men det hele tager lidt tid, da jeg også studerer og er aktiv spejderleder i min fritid :)