Hej igen
Jeg har forsøgt at skrive ned hvordan jeg har bygget vognene (undtagen Ce30). Håber det vil være forståeligt, og måske give inspiration til andre. Desværre har jeg ingen billeder af byggeprocessen.
* Vognen adskilles helt.
* Først pudses hele vognkassen glat.
* Derefter har jeg lavet toiletvinduet større, så det har samme størrelse som de andre vinduer. Vinduer i gavlen skæres også ud.
* Som "træ" har jeg købt noget pap med riller(A4) som jeg spray maler gult. Litreringen laves i skriveprogram på computeren og printes derefter ud på pappet (alm. laserprinter).
Straks efter at der er printet på pappet, males det med en gang lak, for at "låse" teksten. Hvis dette ikke gøres forsvinder teksten efter kort tid!
* Derefter skæres pappet til så det passer til vognsiderne og gavlene.
* Vognkassen males med grå primer indvendigt og i vinduesrammerne, inden pappet limes fast
* Så limer jeg pappet fast på vognsiden med sekund lim, hvorefter jeg sætter klemmer på til at holde pappet mens limen tørre. Husk lim rundt om alle vinduer.
* Så kommer det trælse arbejde med at skære vinduer ud i pappet. Det kræver lidt tålmodighed for at få et helt vinkelret vindue.
* Når alle vinduer er skåret ud maler jeg med en pensel vinduesrammen, så den får samme gule farve som pappet.
* For at lave ”teaktræ” har jeg købt noget mat lak hvori jeg har blandet lidt rød pulverfarve. Prøv at male med lakken ovenpå et stykke gult pap indtil lakken har den rigtige røde farve. Når lakken først er blandet er der til mange modeller.
* Lakken påføres modellen med lodrette penselstrøg i et tyndt lag.
* Når lakken er tør males vognen indvendigt.
* Vinduer sættes derefter i. I gavlen tages et stykke tyndt klart plast. Der mangler så et vindue, til det vindue som er lavet større. Da jeg har lavet flere vogne, har jeg indkøbt en ekstra vogn som bruges til reservedele, senere som hensat vogn eller bare som vognkasse. Denne er endnu ikke lavet………
Derved har jeg så et ekstra vindue. Vinduet ved toilettet maler jeg lysegrå indvendigt.
* Til dørhåndtag i gavlen har jeg bukket et stykke ø0,5 messing tråd i vinkel. Et ø0,5 hul bores under vinduet, og håndtaget limes fast.
Og så er vognkassen færdig. Tilbage er så resten
* På undervognen fjernes endeperronen i begge ender. Den store batterikasse fjernes også.
* Derefter males undervognen mat sort.
* For at lave taget skråt i enderne har jeg lavet et mærke i alle 4 hjørnerne hvor tag og vognkasse mødes. Der har jeg så savet et spor ca. 10 mm ind i taget. Så bukker jeg enderne ned, så sporet lukkes sammen igen. Samlingerne limes sammen, og spartles efterfølgende. Det af taget som nu går under tagkanten, fjernes så taget er helt glat så undersiden.
* For at lave tagpap har jeg smurt hvid trælim på taget, straks derefter drysset akvariesand ud over taget. Når det er tørt males taget i den ønskede farve (grå eller sort). Huller til tagventiler bores og limes efterfølgende fast.
* Indmaden til vognen (sæder og toilet) saves over ved siden af toilettet, vendes 90grader og sættes sammen igen, så toilettet kommer til at være i det ene hjørne. Sæder, gulv og toiletvæg males i de ønskede farver.
* Så sættes vognkasse og undervogn sammen inkl. indmad (sæder). Da vognen oprindelig holdes sammen via endeperronerne (som jo er fjernet) limes undervogn og vognkasse sammen. Hvis det ønskes kan de også samles med en skrue i bunden.
* De nye (rigtige) endeperroner limes fast på vognkassen på den indvendige side, så evt. lim ikke kan ses. Inden da har jeg også i hvert hjørne af endeperronen limet en ø0,5 messing tråd. Længden af tråden skal passe med at de går op til taget. Nu males endeperronen mat sort.
* så lines taget sammen med resten af vognen, og når det hele er tørt, er vognen færdig
Lyset driller lidt i forhold til virkeligheden.
M.h.t. sporet (Märklin M), så er banen ikke min, og jeg er heller ikke ejer af vognene. Ejeren er min far, som mener at det spor bare er "så godt", men det har han vist også skrevet længere nede
Personligt bygger og kører jeg ikke danske modeltog, men ungarsk, hvilket vist falder lidt udenfor dette forum
Hilsen Søren