Modeljernbaneartikler på Signalposten
N-modulgruppen
Af: Tommy Nilsson
I weekenden den 3-4 september 2011 indbød N-modulgruppen til køredage på Vallensbæk Bibliotek med åbent for publikum om lørdagen. Man havde inviteret den svenske søsterklub skånskaN til at deltage og de mødte op med en række moduler med bl.a. tre stationer, der blev koblet sammen med de danske moduler til et ret stort anlæg.
Alle moduler er bygget efter FREMO standarden, der er en europæisk standard for spor N moduler og betyder, at alle moduler, der er bygget efter denne standard uden videre kan kobles sammen og fungere sammen.
Der er flere fordele ved et modulanlæg; medlemmer, der ikke har plads til en komplet modelbane hjemme, kan i stedet bygge et eller flere mindre moduler til de fælles anlæg, der bygges op til lejligheden. Hver gang man mødes, bygges der i princippet et nyt anlæg idet modulerne sættes sammen på en ny måde og det bliver derfor aldrig rutine, at køre på anlægget.
Anlægget er digitalstyret og en lokofører får udleveret en kørekontrol ved udgangsstationen, som i forvejen er kodet til det lokomotiv, som lokoføreren skal fremføre. Når endestationen nås, afleveres kørekontrollen til stationsbestyreren. Alle stationer er bestyret af stationsbestyrere, der er i indbyrdes kontakt via et telefonsystem. Indtil videre er der ikke signaler på banen, så lokoførerne får mundtlig besked, når der er afgang.
Til hver køredag udarbejdes en ny køreplan ud fra banens opbygning, antal stationer, antal deltagere osv. og en køreplan afvikles i en session, der normalt varer halvanden time. Lokoførernes planer ligger i en bunke med første tog øverst og denne plan trækkes af den første lokofører. Derefter trækker de øvrige lokoførere en plan, som de hver især gennemfører. Når planen/toget er kørt, trækkes der en ny plan i bunken indtil alle tog er kørt og på denne måde bliver hver køreplanssession forskellig fra den foregående set fra lokoførernes synspunkt.
De følgende billeder er taget på søndagens kørsler, hvor undertegnede fik lov at køre et par tog på egen hånd (uden uheld).
Her er weekendens sporplan med effektiv udnyttelse af de to lokaler, der var stillet til rådighed, når der også skulle være plads til publikum. De blå moduler er svenske.
Et forsøg på at tage et oversigtsbillede i det store lokale. Modulopbygningen ses tydeligt.
Anlæggets ene endestation - Fredericia - består af en sporrist og en skydebro, der gør det nemt at lave omløb og håndtere lange tog.
En vendesløjfe kan anvendes til mange ting. Her er et eksempel fra den svenske del med en 17-sporet drejeskive. Uret på pc-skærmen var et af flere, der blev benyttet ved køreplanskørslen.
Ude på strækningen passeredes bl.a. en Vestas vindmølle og et Merlot vindepot. Sidstnævnte var vistnok i anledning af en fødselsdag.
SJ Rc4 1162 holder klar til nye opgaver.
SJ T23 117 på vej fra Fosse med en række tomme malmvogne.
En lille hyggelig havn var der også blevet plads til.
Her er Fjerndrup stationbestyrerens arbejdsplads; øverst stationen, i midten fra venstre køreplanen, holdere til vognkort og holdere til kørekontrollere. Nederst centralapparatet med telefon og en Tuborg.
To svenske ellok litra Hg og Ma i diset vejr. Jeg havde ikke fået mit kamerastativ med, så det kom til at knibe en smule med dybdeskarpheden.
Næste artikel:
Intellibox II - dansk manual
Intellibox II - dansk manual
Sundborg MJ
Modeljernbanelinks
Jernbanebøger
Med jernbane gennem hverdag og arbejde
Pris 250 kr.